Ännu en dödlig kajakolycka

Två omkomna kajakpaddlare hittade i Vänern på onsdagen.


Såna här olyckor är sannolikt svårutredda. Samtidigt önskvärt av lära av olyckor och incidenter. Var finns det statistik och kunskap?

Thure
 
verkar ha varit på väg till/från djurö. det är väl en överfart på +5 km såg det ut som. Det är ju ganska långt även för en erfaren paddlare. Mycket som kan hända under den tiden. Räcker att den ena välter så blir det problem för båda om han inte behärska kompisräddning och vädret är lynnigt.
 
Som jag uppfattar nyhetsrapporteringen vet man inte när olyckan inträffade (samt omständigheterna), så det kan ha varit redan på tisdagen. Så jag tycker inte att vi skall spekulera i hur, var, när och varför olyckan inträffade. Låt oss vänta med att dra slutsatser tills mera fakta finns framme om det nu går att få fram.
Men en sak som man alltid måste ha i åtanke är att Vänern är ett innanhav med allt vad det innebär i risker för sjögång, väderomslag, utsatthet mm.
Jag har själv paddlat mycket i hela Vänern även ut till Djurö, Lurö och Värmlandsnäs östsida och vet hur utsatt det är vädermässigt. Så erfarenhet och vana är ett absolut krav enligt min mening. Detsamma gäller långfärdsskridskor på Vänern.
 
Senast ändrad:
Väldigt trist. Torrdräckt? Vattentätt packad mobil? Tränat på att ta sig upp om man kapsejsat? Om inte är det bättre att stanna nära land.
 
Lite mera fakta om omständigheterna.
De är omkomna är i 20-årsåldern. Hemmahörande i Tyskland. Ovana paddlare men välutrustade ( mycket lånad utrustning ) även säkerhetssmässigt. De var ute på en flerdagstur. Har inte framgått var dom startade eller vart dom var på väg. Men dom var inte framme vid slutmålet. De hittades ungefär mitt emellan Lurö och Djurö.
 
Ajaj. Om jag måste gissa tror jag, att det spelat ut sig i stil med att det blåst upp till halvstorm, eventuellt överraskade av detta dåliga väder. Kantrat i höga vågor. Också överraskande kallt i vattnet kanske. Ingen möjlighet att larma 112 pga vattenskadad mobil och/eller dålig täckning i området. Kallt vatten dödar, och så kallt behöver det inte vara...
 
Jag har alltid min PLB nära till hands när jag är ute på paddling, långfärdsskridskoåkning eller fjälltur. Då kan jag men en knapptryckning larma via satellit. Den är också vattentät.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.