Ändring av turistfiskeregler efter nyår i Norge


Med dom nya reglerna så skulle Sverige införa begränsningar för norska jägare som är i Sverige och jagar ripa.
En omvänd kvot på 2 fjällripor/jägare och år.
 
Intressant. Finns det någon dokumentation på hur mycket ripa norska jägare tar ut? Fast det är väl snart samebyarna som får reglera det.
 
Intressant. Finns det någon dokumentation på hur mycket ripa norska jägare tar ut? Fast det är väl snart samebyarna som får reglera det.

Allt som skjuts ska registreras på jaktkortet som man måste lösa in man börjar jaga.
Även om det skjuts på en samebys mark så ska den registreras.
Sedan kan Sverige ställa som krav att alla utländska jägare ska ha en svensk jaktguide med sig och att dom ska bo på en jaktcamp också.
 
Har lite svårt å se kopplingen mellan utförsel av fisk från Norge och ripjakten i Sverige.
Det är inget som är rikta mot svenska sportfiskare men utländska "sportfiskare" som driver rovfiske.
Det stoppas bilar med jämna mellanrum på gränsen med stora mängder fisk (flera hundra kilo) Och skulle tro att för att få ett bättre verktyg för att stoppa detta rovfiske så inför man nya regler.
Så skal man ändra fjäll jakten av ripa för utlänningar i svenska fjällen så må det vara på andra grunder än fiske i Norge.
 
Tja du, tror inte man jagar enbart dom med 200kg. men alla som rovfiskar och inte kan visa vart fisken kommer från. Varför det är en sänkning på 2kg har jag ingen aning om. Tyvärr når någon missbrukar ett system och det blir ändringar så drabbar det alla hederliga som sköter sig.
Men min poäng var att inblandningen av ripjakten i Sverige inte har med fisket att göra.
 
Helt rätt..
Här i finnmark har jag sett att de åker runt folk bla från baltländer.. Dom har stora baljor/hinkar som dom bär upp fisken till en skåpbil..
Förmodligen har dom en frys i bilen.. 🤔

Finns flera älvar där bara finnmarkingar får fiska, alltså adress i i fylke/kommunen o även hört nå älvar får folk utomsokknes bara fiska me guide..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.