Älgjakt vid Grönbrinksberget

Hade funderat över en snabbtur till Grönbrink i dag eller imorgon, men påminner mig om att det nog via SKK gått ut meddelande om att det just idag och imorgon är älgjakt där.

Med tanke på att jaktlaget besvärat sig att meddela SKK, och det gäller två specifika dagar på hela året så är det förstås rimligt att respektera deras önskemål om att inte klättra just under älgjakten.

(Gustav, korrigera mig gärna om jag inte kommer ihåg datumen rätt!)

Åååååh, kaaan vi inte ta förra årets älgjaktsdebatt i repris. Snääälla!

;-)

John
Jag försökte formulera mig så att det inte skulle bli debatt, men jag har inga förhoppningar om att jag lyckades... Det var högst sannolikt korkat att skriva vad jag tyckte om önskemålet. Bortse alltså från vad jag tyckte, jag har ingen åsikt alls i frågan, så det går inte att opponera sig mot trådstarten i alla fall!
Mitt förslag är att vi istället startar en tråd där vi diskuterar om vädret är rättvist denna höst eller ej.

J
Mitt förslag är att vi istället startar en tråd där vi diskuterar om vädret är rättvist denna höst eller ej.

Vädret är inte rättvist. Både diskriminerande och blötare/blåsigare/kallare än andra fått. Därför kräver jag kompensation från staten, kommunen eller vem f-n som helst. Bara jag får ett väderbidrag...

Ska skriva till väderombudsmannen och kräva blåare himmel, varmare och medvind på alla cykelbanor!

Som om det inte räckte med ett halvår med regn och rusk i Göteborg, fick vi i år november från första augusti... Och när det äntligen nu i helgen blev torrt och svalt några timmar så hade jag bokat upp mig för familjetid och Liseberg. Otroligt orättvist. Enda trösten är att älgjägarna får blöta strumpor. Det kan de ha.

Bönderna tjatar ju för övrigt om nån sorts kompensation för dåligt väder och förlorad skörd, hur är det med oss klättrare? Kan inte RF kliva in med en slant för förlorad fritid/livsglädje?

En skrivelse till kommunerna borde

RF kunna åstadkomma med krav om att bygga TAK över lederna, åtminstone de mest frekventerade sportlederna. I ett först led räcker det med bara tak som stoppar den värsta nederbörden men att man sedan även trycker på för att även sätta väggar, främst för att förlänga säsongen men att även möjliggöra för den stora mängd inomhusklättrare att ta steget ut.

[...] en slant för förlorad fritid/livsglädje?
Jag bara väntar på nästa klätterkatastrofrubrik i aftonbladet. Istället för det vanliga "Klättrare dog i livsfarliga berg på höga höjder" så blir det "Det nya på Stureplan: Deprimerade klättrare slänger sig framför standplatsen - bättre dödsupplevelse än framför tåget" eller liknande. Kanske vi åtminstone kan få en blocketannons? "Säljes: klätterprylar, på grund av ihållande regn".

RF kunna åstadkomma med krav om att bygga TAK över lederna, åtminstone de mest frekventerade sportlederna. I ett först led räcker det med bara tak som stoppar den värsta nederbörden men att man sedan även trycker på för att även sätta väggar, främst för att förlänga säsongen men att även möjliggöra för den stora mängd inomhusklättrare att ta steget ut.

Jag tror jag har hört att Jens grävde dräneringsdiken kring toppen på granitgrottan, för att förhindra att vattnet rann ner över lederna - istället så rinner vattnet ner på ett meningslöst ställe. Så har du en favoritled som ofta är blöt är det väl fritt fram att göra något åt det?

(Han scheizaren som slutade klättra på grund av tron på gud (Dimitri?), han hade ju pressening på sina ledpress på Cobra Crack)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips