Äldre GPS:er slutat funka

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ais != Gps

Enligt artiklarna är det gamla GPS:er som är påverkade. AIS är ju bara radiokommunikationprotokoll (över VHF?) som innehåller postionsangivelser. "Trasiga" GPS:er som är kopplade i ett AIS-system sänder nu felaktig information.

Det är mycket möjligt att någon vanlig bärbar GPS också slutar funka. GPS:nissarna har missat att vara bakåtkompatibla eller så har en GPS-kretstillverkare gjort fel.

Jo, visst kan det vara möjligt, men åtminstone enligt artikeln är det tydligen information som sänds via AIS som feltolkas. Det framgår ingenting om att någon GPS inte vet var den är.
Men det kan ju klart vara så ändå. Det mesta som skrivs i tidningar och liknande är ju fel.

Min gamla relik, Garmin GPS 45, verkar ha blivit helt obsolet i och med den nya satelliten. Jag får låsning på två av åtta kanaler men sen är det stopp. HURRA! Det är ju det bästa som kunde hända för nu MÅSTE jag ju köpa en ny GPS!! HMM.. Vista Hcx eller Colorado 300.. det är frågan. :)
/R

Vista hcx eller Colorado

Delvis en prisfråga. Positivt för Colorado är större skärm och en hel del extramöjligheter bl a pulsmätning cykel och geocachefunktioner.

Positivt för Vista HCx är vikt batteritid och pris ca 2000 billigare för närvarande. Med kartor så blir det en investering vilken du än väljer.

Båda borde du kunna bli nöjd med.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips