Äggröra från Friluftsmat - blä!

Jag invigde min nya gasbrännare med att försöka svänga ihop först blåbärspannkakor och sen äggröra från friluftsmat (pulver).

Jag använde min lilla Toaks 1100ml (titan) med tillhörande mini-panna och som sagt en gasbrännare.

Det är första gången jag använder dessa pulver och första gången jag försöker mig på att använda Toaks+gasbrännaren till att laga mat på - och herrejisses vad det smakade illa. Jag är osäker på om det är absurt svårt att laga just på gas och/eller titan eller om jag helt enkelt är en värdelös friluftskock.

Blåbärspannkakan smakade noll och inget förutom lite (otäckt) bränt.
Äggröran detsamma.

Nu överväger jag att leva hela den stundande vandringshelgen på kok-kaffe :) Vad borde jag prova mer innan jag ger upp alldeles?
 
I påskas gjorde jag äggröra till frukost varje dag. Inte lika gott som färska ägg hemma men helt okej och fantastiskt mättande och massor av energi.

Jag rörde ut 50 g äggpulver (ska motsvara 4 ägg tror jag) i litet vatten. Smälte 50 g smör i kastrull och rörde sedan ihop allt. Salt.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det är första gången jag använder dessa pulver och första gången jag försöker mig på att använda Toaks+gasbrännaren till att laga mat på - och herrejisses vad det smakade illa. Jag är osäker på om det är absurt svårt att laga just på gas och/eller titan eller om jag helt enkelt är en värdelös friluftskock.

Det kan inte vara att pulverkäket du köpt helt enkelt inte är gott då? ;)
 
I påskas gjorde jag äggröra till frukost varje dag. Inte lika gott som färska ägg hemma men helt okej och fantastiskt mättande och massor av energi.

Jag rörde ut 50 g äggpulver (ska motsvara 4 ägg tror jag) i litet vatten. Smälte 50 g smör i kastrull och rörde sedan ihop allt. Salt.

Vilket märke?
 
I påskas gjorde jag äggröra till frukost varje dag. Inte lika gott som färska ägg hemma men helt okej och fantastiskt mättande och massor av energi.

Jag rörde ut 50 g äggpulver (ska motsvara 4 ägg tror jag) i litet vatten. Smälte 50 g smör i kastrull och rörde sedan ihop allt. Salt.

Haha, jo så kan det ju såklart mycket väl vara!

Tror på detta. Mera smör och salt är ett beprövat koncept för att få den tråkigaste rätt att smaka iaf lite bättre. Kanske inte så nyttigt i vardagen men när man är ute rör man sig ju oftast så mycket att det inte direkt är ett problem.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag har blandad egen äggröra på turer baserat på heläggspulver+gräddpulver med lite salt och peppar tillsatt. Tillsätter vatten vid tillagning. Brukar laga på mitt Trangia med gas (rapsolja eller smör för att undvika fastbränning), svag värme och konstant omröring funkar bra. Gott och mättande, gärna med lite skivad ölkorv eller lufttorkad salami till.
Jag har receptet uppskrivet någonstans hemma, kan lägga in det i tråden vid tillälle.
 

Calexico

Avslutat
Köpte en påse heläggspulver för nåt år sen, men höll på spy av omeletten/äggröran jag gjorde. Kommer aldrig mer köpa sånt äckligt. Sällan jag inte kan äta nåt, men äggpulvret växte i magen på mig. Inte utgånget datum eller så utan bara rent vidrigt.
 
I påskas gjorde jag äggröra till frukost varje dag. Inte lika gott som färska ägg hemma men helt okej och fantastiskt mättande och massor av energi.

Jag rörde ut 50 g äggpulver (ska motsvara 4 ägg tror jag) i litet vatten. Smälte 50 g smör i kastrull och rörde sedan ihop allt. Salt.

Misstänker att jag snålade med fettet och salt hade nog varit bra att ha i. Kanske ska ge den en chans till!

Ser nu att du körde äggpulver, borde nog testa det istället för produkten som heter Äggröra som innehåller mjölkpulver - tror det var lite väl mycket av den varan i.
 
Kanske jag som är konstig men jag tycker det säger sig själv, ägg är en färskvara och torrfoder är torrfoder. Jag skulle inte ens ge det till hunden om jag hade en.

Det förvånar mig att så många på fullt allvar ser dessa högprocessade pås-produkter som värdig människoföda. När jag är i naturen vill jag njuta, även av maten. Det finns så mycket gott man kan ta med och tilllaga ganska enkelt. Det är alla gånger värt de extragram det eventuellt väger. God mat höjer livsandarna och njutningen i sig ger extra energi!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.