Abumaticrally!

Såg nu efteråt att Lausvik skrev att man ska ta bort allt gammalt fett så kanske gör om allting med en grundlig rengöring.

Linan som satt på är nog 0.30mm. Den var fortfarande stark för jag kunde inte dra av den med händerna utan att den skar in för mycket i skinnet.
Men jag bytte ändå, vilket jag nästan ångrar lite för den nya Suffix linan jag satte på drog jag av när jag skulle knyta den. 😆
Du behöver inte göra om. Det fett som jag kan se på bilderna ser OK ut, det är gammalt fett som mer är som kåda eller harts (om det suttit sedan sextiotalet) som är viktigt att ta bort. Känns det bra nu när du vevar å behöver du inte öppna rullen de närmsta åren (om den inte börjar gnälla).

Vad gäller linan så är ofta de linor som sitter i gamla Abumatic OK. Det som får nylon att åldras är främst UV-ljus och det är ju linan i en inkapslad rulle skyddad mot. Särskilt om rullen ligger längst inne i en garderob...
 
Senast ändrad:
Tänker utöva klassiskt Abumatic-fiske den 1:a maj. Utrustningen är den som syns på bilderna. Skulle utrustningen inte klara tilltänkt fångst så har jag en reservutrustning iform av Victory 1000 och Abu 54 (tror jag det heter)... Droppen, Reflex, Lill-öringen, Wipp och Mepps står på tackel-menyn. Inget gummi här inte.....
IMG_20210429_083513495.jpg
IMG_20210429_085522551.jpg
 
Kom just hem ifrån fisket!

Körde enbart med en Mepps spinnare med utrustningen jag postade bild på tidigare.
Fick ingen fisk på det här passet.
Fick väldigt mycket bottennapp och så flöt det runt död vass och pinnar överallt.
I början trodde jag att jag fått fisk eftersom att jag inte kände direkt att det var bottennapp med monolinan. Det var roligt med ett ordentligt fejknapp. haha :)

För att vara vår så var vattennivån väldigt låg, kraftverket har nog släppt på som bara den.

Det var vid två tillfällen fiskaktivitet vid ytan. Nått smått som plaska till lite.
Hoppades på att någon lekgädda skrämt upp något litet så kasta dit men fick inget.

Det var inte länge sedan isen gick upp och jag förväntade mig inte att få fisk idag men det var skönt att komma ut och prova utrustningen.
Abu rullen och spöet kastade den lilla spinnaren bra med mono linan.
När vinden hjälpte till lite så blev det riktigt bra kastlängd.

Hade jag fått något idag så hade det gått tillbaka eftersom att det är lek.
 
Senast ändrad:
Trots att jag kastade lockelser som både Wipp och Mepps så ville ingen krypa på. Inga naffs what so ever.. Dock lyckades frugan få sitt livs första napp, bottennapp och fångst av något som tyvärr inte reder sin plats i artjakten, i alla fall inte bland fiskarter... Vädret var förträffligt och i hop med kaffet förgylldes det annars så händelsefattiga passet.. Blev några timmar på bryggan och jag är nöjd, trots nollan ...

Dagens fångst...
IMG_20210501_123743315_PORTRAIT.jpg


Inte helt lätt att få några längre kast med lilla Meppsen då spöt klassat >7 gr kändes styvare än vad jag själv gjort på länge... Vacker gång i vattnet har den i alla fall och spinner suveränt även vid mycket långsam invevning....
IMG_20210501_123923332.jpg
IMG_20210501_124226508.jpg
 
Kom just hem ifrån fisket!

Körde enbart med en Mepps spinnare med utrustningen jag postade bild på tidigare.
Fick ingen fisk på det här passet.
Fick väldigt mycket bottennapp och så flöt det runt död vass och pinnar överallt.
I början trodde jag att jag fått fisk eftersom att jag inte kände direkt att det var bottennapp med monolinan. Det var roligt med ett ordentligt fejknapp. haha :)

För att vara vår så var vattennivån väldigt låg, kraftverket har nog släppt på som bara den.

Det var vid två tillfällen fiskaktivitet vid ytan. Nått smått som plaska till lite.
Hoppades på att någon lekgädda skrämt upp något litet så kasta dit men fick inget.

Det var inte länge sedan isen gick upp och jag förväntade mig inte att få fisk idag men det var skönt att komma ut och prova utrustningen.
Abu rullen och spöet kastade den lilla spinnaren bra med mono linan.
När vinden hjälpte till lite så blev det riktigt bra kastlängd.

Hade jag fått något idag så hade det gått tillbaka eftersom att det är lek.
Bra jobbat! Och nu när du är på G så är väl nästa logiska steg att vara med i veckotävlingen? Med valfri rulle.

För min del så satte covid P för deltagande. Inte så att jag insjuknat utan därför att jag fick en vaccinationstid som spräckte mitt schema.
 
Trots att jag kastade lockelser som både Wipp och Mepps så ville ingen krypa på. Inga naffs what so ever.. Dock lyckades frugan få sitt livs första napp, bottennapp och fångst av något som tyvärr inte reder sin plats i artjakten, i alla fall inte bland fiskarter... Vädret var förträffligt och i hop med kaffet förgylldes det annars så händelsefattiga passet.. Blev några timmar på bryggan och jag är nöjd, trots nollan ...

Dagens fångst...
Visa bilaga 35814

Inte helt lätt att få några längre kast med lilla Meppsen då spöt klassat >7 gr kändes styvare än vad jag själv gjort på länge... Vacker gång i vattnet har den i alla fall och spinner suveränt även vid mycket långsam invevning....
Visa bilaga 35816Visa bilaga 35815
Snygg Mepps!
 

Vilket roligt bottennapp med GB gubben! :D


Bra jobbat! Och nu när du är på G så är väl nästa logiska steg att vara med i veckotävlingen? Med valfri rulle.

För min del så satte covid P för deltagande. Inte så att jag insjuknat utan därför att jag fick en vaccinationstid som spräckte mitt schema.
Attans Covid då!

Jo jag ska ta och vara med i veckotävlingen nu i vår och sommar! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Abumaticrally 2023 Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.