Abumaticrally!

abumatic.JPG


Den första maj är det dags för dig att leta fram din gamla Abumatic! Eller din nya. Eller din Moon, Daiwa, Johnson, South Bend eller vad din inkapslade haspelrulle nu heter. Har du litet framförhållning så är rullen redan framletad, funktionstestad och vid behov servad och fylld med lina när klockan slår 24:00 valborgsmässoafton så att du kan utnyttja hela det kalenderdygn som heter den första maj 2021 till att fiska. Med din Abumatic (eller vad du nu har för rulle).

Fortsättning följer...
 
Min Abumatic 60 fick jag 1958 och kartongen är märkt No 98 så den är tidig. Samtidigt är ett Record massivt glasfiberspö. Dock står jag över denna gång.
 

Bilagor

  • GM1.12-32.2016-05-23.AbuMatic30- 60 1958.jpg
    GM1.12-32.2016-05-23.AbuMatic30- 60 1958.jpg
    1.4 MB · Visningar: 138
  • A7-7Art.-2019-06-14 Record 215 5.5.jpg
    A7-7Art.-2019-06-14 Record 215 5.5.jpg
    1.4 MB · Visningar: 187
Fråga ang. reglementet: en "ABU 503", kan den vara med i rallyt?
(den är ju i alla fall halvt inkapslad)
 
Fråga ang. reglementet: en "ABU 503", kan den vara med i rallyt?
(den är ju i alla fall halvt inkapslad)
Visserligen bygger ABU:s 500-rullar på abumaticteknologin men de heter inte och är inte Abumatic så mitt svar är, åtminstone tillsvidare, nej. Med Abumatic eller motsvarande avses en inkapslad rulle monterad ovanpå spöt. Skulle fler 500-ekiage anmäla intresse så är jag öppen för en särskild klass för dessa (och liknande rullar av andra fabrikat). En annan variant är ju ett 500-rally senare under säsongen.
 
Det tog sin tid att hitta igen rullen och spöet, jag började tvivla på om jag fortfarande hade kvar utrustningen.
Det stod längst in i ett bortglömt hörn bakom massa skrot.

En Abumatic 170 är det. Jag tror att det var min farfars.
Abumatic 170 tillverkades mellan 1965-1982 och en ny produktion 1994-2002.

Lite oputsad och ruggad i kanterna.
Fortfarande gammal lina på. Om jag kan dra av den lätt så byter jag den.
Om jag tar isär den och smörjer upp den så tar jag en till bild för dom som vill se hur den ser ut inuti.:)

1png.png

2.png

3.png

4.png
 
Fortfarande gammal lina på. Om jag kan dra av den lätt så byter jag den.
En fin utrustning! Den där rullen kommer att spinna som en katt efter rengöring (det lönar sig att ta bort gammalt fett) och ny smorning. Och vad gäller linan så är det väl så att om man inte lätt kan dra av den så kan man väl heller inte kasta med rullen?

Ett tips till dig (och alla andra som ska byta lina på en gammal Abumatic inför rallyt och sommarens fiske) är att ta loss spolen och sätta den på en blyertspenna i ett skruvstäd eller annan form av axel (så att den kan snurra) när den gamla linan ska dras av. Sedan återmonterar man spolen och vevar på den nya linan.
 
Skruvade upp henne, bara två skruvar på sidan. Lätt som en plätt!

Det såg lite skitigt ut i fettet som ni kan se på bilden så jag torkade bort lite som jag kunde komma åt och smetade på med nytt fett.
Det kändes bättre att veva efter men jag var lite osäker på att ta loss alla delar så gjorde inte det, kunde ha gjort rent mycket bättre.
Såg nu efteråt att Lausvik skrev att man ska ta bort allt gammalt fett så kanske gör om allting med en grundlig rengöring.

Linan som satt på är nog 0.30mm. Den var fortfarande stark för jag kunde inte dra av den med händerna utan att den skar in för mycket i skinnet.
Men jag bytte ändå, vilket jag nästan ångrar lite för den nya Suffix linan jag satte på drog jag av när jag skulle knyta den. 😆

På en av bilderna kan ni se att rullen är märkt "SWEDEN" på insidan.
Det är från en svunnen bättre tid då vi fortfarande tillverkade saker i det här landet.

5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
99.jpg


Tog aldrig någon bild efter min smörjning. Drog på ganska mycket då det såg ut att vara mycket i rullen från början.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Abumaticrally 2023 Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.