Abumaticrally!

Hej! Hoppas på svar. Jag har två 170. Den ena kan jag enkelt lossa linförarkåpan och ta av linspolen. Den andra bara snurrar när jag skruvar motsols på linförarkåpan så jag kan inte byta linspole.
 
Hej! Hoppas på svar. Jag har två 170. Den ena kan jag enkelt lossa linförarkåpan och ta av linspolen. Den andra bara snurrar när jag skruvar motsols på linförarkåpan så jag kan inte byta linspole.
Håller du om rullen så att veven är blockerad när du vrider på linförarkåpan?
 
Håller du om rullen så att veven är blockerad när du vrider på linförarkåpan?
Hej! Stort tack för svar. Ja, det gör jag. Jag håller om stjärnhjulet, om veven, håller nere linutlösaren osv. Jag tycker jag har provat alla möjliga varianter. Jag har kollat en del på Youtube men inte sett ngn lösning. När jag kollar på rullen, som funkar blir jag inte klokare för det. Jag märker att jag har blivit desperat fixerad på att få rätt på detta.
 
Då är något knas. Skruva loss gavelplåten så du ser vad som händer när du vrider på linförarkåpan och se om du blir klokare.
 
Då är något knas. Skruva loss gavelplåten så du ser vad som händer när du vrider på linförarkåpan och se om du blir klokare.
Hej! Tack för att du svarar! Med gavelplåten borta kunde jag sätta en tandpetare mellan kugghjulen. Då blev det stopp och linförarkåpan lossnade. I linförarstiftsmekanismen i kåpan satt bitar av linan. Själva spolen för linan var inte i ett stycke som den borde vara. En främre skiva som bara snurrade och en bakre med bajonettfattningen. Nu har jag satt dit den andra spolen med 0,25 Abulon. Nu kan barnbarnet ha samma glädje av rullen som hans farfarsfar. Tack ska du ha!
 
OK, ungefär vad jag trodde. Kul att du hade glädje av mitt råd och ännu roligare att barnbarnet får en fin rulle - en släktklenod! - att fiska med. Att spolen ibland delar sig ärett känt fenomen även om jag ännu inte råkat ut för det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Abumaticrally 2023 Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.