Abstinens

Kom hem från fjällen för två veckor sen och redan har man abstinens, kroppen skakar och vill ut igen. Den gogglar ryggsäckar och tält så fort den får tillfälle och utan min vetskap och tillåtelse. Är detta normalt och finns det andra som känner igen sig?

Det var 65 mil upp till Ljungdalen och inget man drar iväg till igen "bara så där" över en helg. Vandra skog och skit här nere kan man ju göra, men det är inte lika fint och finns varken kalfjäll eller drickbara bäckar.

Hur gör folk? drar ni iväg på flera fjällturer på en säsong eller bor man kanske så nära att det inte är ett så stort projekt?
 
Jodå, han knappt hem från Björkliden innan man började drömma om fjäll igen.

Blir en långweekend med Fjällvandring i Dalafjällen så man kanske lungnar ner sig.
 
Kom hem från fjällen för två veckor sen och redan har man abstinens, kroppen skakar och vill ut igen. Den gogglar ryggsäckar och tält så fort den får tillfälle och utan min vetskap och tillåtelse. Är detta normalt och finns det andra som känner igen sig?

Jooo då! I mina ögon är det helt normalt, jag drabbas varje år. Och ibland går det i skov, vissa värre än andra. Kan lindras något av att leta ryggsäckar/tält/sovsäckar/liggunderlag...

Skrev en artikel om det för 13 år sedan, bedömer tillståndet som kroniskt tyvärr.

Jag har lyckan att ha barn som vill ut och fjällvandra, dottern vill till och med en gång till i år. Har ledigt fem dagar i mitten av september - gissa om jag försöker planera! Det enda krav hon har är att få sova inne ”någon natt”.
 
Kom hem från fjällen för två veckor sen och redan har man abstinens, kroppen skakar och vill ut igen. Den gogglar ryggsäckar och tält så fort den får tillfälle och utan min vetskap och tillåtelse. Är detta normalt och finns det andra som känner igen sig?

Kom hem från fjällvandring nummer två 2020 för fyra dagar sen ... var ute 11 dygn och har abstinens för fullt.
Drar igen 15/8 och det känns sjukt långt bort ...

Samma varje år ... gör tre vandringar mellan typ 1/7 och 15/9, och det är ett evigt funderande på hur många dagars vila jag bör (borde) ha innan nästa vandring.

Vill ju maximera antalet tältdygn på den begränsade tiden det är snöfritt .. ser ut att bli 26 tältdygn i år ... och abstinensen efter årets sista vandring sitter i några veckor. Brukar lägga sig när snön kommit, då kan man ju inte sommarvandra och jag börjar planera nästa års vandringar.
 
Senast ändrad:
Jag har en ny Sarekrutt och eventuellt en plan B som bara vilar. Men jag är nog sugen på vintern också kanske åka skidor någonstans. Har åkt i Österrike, Norge och Sälen innan. Nu är det några år sedan som jag åkte på skidresa. Kanske man kan åka skidor för att stilla abstinensen så. Men ofta stillar man abstinensen med intensiv planering.
 
Jag planerar nya turer, ritar upp färdvägar på kartor och Google earth. Emellanåt planerar jag faktiskt turer i närområdet också, som faktiskt kan bli av innan året är slut.
 
Jooo då! I mina ögon är det helt normalt, jag drabbas varje år. Och ibland går det i skov, vissa värre än andra. Kan lindras något av att leta ryggsäckar/tält/sovsäckar/liggunderlag...

Skrev en artikel om det för 13 år sedan, bedömer tillståndet som kroniskt tyvärr.

Jag har lyckan att ha barn som vill ut och fjällvandra, dottern vill till och med en gång till i år. Har ledigt fem dagar i mitten av september - gissa om jag försöker planera! Det enda krav hon har är att få sova inne ”någon natt”.
ja det var hög igenkänning på den texten 🙂
 
Kom hem från fjällvandring nummer två 2020 för fyra dagar sen ... var ute 11 dygn och har abstinens för fullt.
Drar igen 15/8 och det känns sjukt långt bort ...

Samma varje år ... gör tre vandringar mellan typ 1/7 och 15/9, och det är ett evigt funderande på hur många dagars vila jag bör (borde) ha innan nästa vandring.

Vill ju maximera antalet tältdygn på den begränsade tiden det är snöfritt .. ser ut att bli 26 tältdygn i år ... och abstinensen efter årets sista vandring sitter i några veckor. Brukar lägga sig när snön kommit, då kan man ju inte sommarvandra och jag börjar planera nästa års vandringar.
Men bor du norröver då också eller? annars blir det ju mycket åkande.

Jag brukar få ihop 14-15 tältnätter per säsong men de flesta med kajaken. Vandring max en vecka, men det är ju avståndet det hänger på. Trist att köra bil så långt och i år ser jag inga andra alternativ.
 
Som jag, när jag bodde i Malmö. Googlade mig vansinnig på "fjäll i Skåne" - ja, du kan ju testa... Gjorde ett antal pseudofjällvandringar, men det hjälpte inte, förblev bitter. En dag dök tillfället upp att flytta närmare fjällen, och här är jag, i Dalarna.

Men jag sitter fortfarande här och googlar. Kom hem idag från Ljungdalen - en resa på 4,5 timmar. Har ägnat kvällen åt att kolla ryggsäckar, tält och lite fjällvandringsyoutube, så den evinnerliga fjällsaknaden finns här också, men det är ju i alla fall lite mer lättillgängligt. Det som står i vägen är inte avståndet främst utan vardag, jobb och en 4-åring. Tror man skulle behöva ha fjällen "hemma" för att riktigt komma åt dem i vardagen. Men frågan är om man skulle njuta på samma sätt. Typ: under 5-6 år i Malmö handlade jag på torghandeln på Möllevångstorget en gång. Käkade på Michelinrestaurang i Köpenhamn en gång. Det är så lätt att inte ta tillvara på det man har där man är.

Snabbaste fjällresan jag gjort från Malmö var flyg till Trondheim från Köpenhamn och buss till Garberg, därifrån gick jag till Ljungdalen genom Skarvan-Roltdalen och vidare mot Sylarna. Fantastiskt vacker tur!
 
Den här tråden var en bra påminnelse om hur mycket bättre det är att ta lokalbussen istället för tåget när en ska till fjälls. Fler långa turer blir det dock inte, och inte fler tältnätter. Men kvaliteten på efter-jobbet och helgturerna är ju väsentligt högre.
OI000018 (0).jpg
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...