Abisko

Hejsan!

Är det någon som vet hur man kan vandra norr om Torne, dvs norr om Abisko fjällstation. Tänkte åka upp i sommar med några fjärilstokar som ska leta fjärilar norr om sjön. Själv bryr jag mig inte om det utan vill hellre vandra ensam ett par tre dagar i området. Finns det några alpina leder och inte bara flacka områden?
Vi ska åka helikopter över sjön och utgå därifrån.

Undrande...

Flack terräng

Juventus88; sa:
Finns det några alpina leder och inte bara flacka områden?
Vi ska åka helikopter över sjön och utgå därifrån.

Undrande...
Terrängen norr om Torneträsk är ganska flack och lutar ner i träsket. Om jag kommer ihåg kartan rätt så är det mer kuperat mot Vadvetjåkka. Det verkar dock vara fin vandring på hela sydsluttning norr om sjön, nästan folktomt p g a svårtillgängligheten.
Den enda gången jag varit i de trakterna var jag med ett gäng grottkrypare i Lullihatjårrogrottan samt Renskallegrottan (marken ser ut som en ost i det området, se upp med var du sätter fötterna...). Så det finns rätt goda möjligheter att grottkrypa om du tycker det är för soligt. ;)

Re: Flack terräng

[/QUOTE]
Terrängen norr om Torneträsk är ganska flack .. [/QUOTE]

Jag vet inte vad du menar med "flack". Topparna norr om Torneträsk höjer sig på flera ställen 1000 höjdmeder över sjön!

Har själv inte vandrat i området, men det lockar, främst på grund av sin rika flora, med många orkidearter, manshöga ormbunksskogar och annat. Fjärilar finns det säkert gott om.

Men jag tror inte att terrängen är särskilt enkel att vandra i. Inga leder och mycket skog. Däremot ser det fint ut på höjd, dvs ovan trädgränsen.

Lycka till med turen.
Mvh Bert

0690

Avstängd
Hei! Det går en "led" inn til Påloviken og derfra til Lappjordhyttene (ubetjent) og videre derfra inn i Troms.Leden tar av fra E16 et stykke nord for Bjørkliden. Dit kommer du med buss.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips