Abisko-Välijokk-Leavasjokk-Årosjokk

Hejsan!Jag och flickvännen tänkte göra en kombinerad fiske och vandrings semester efter midsommar(27jun)Tänkte starta i Abisko och vandra söderut efter kungsleden till Ahpparjavri,sen vidare efter nord sidan av sjön mot Alesätno,över den vid bron där renvaktarstugan finns och mot Vealejavri och välijokk.Vidare efter Välijokk mot Leavasjokk och slutligen mot bussen i Årosjokk.Vi har 14-dagar på oss.Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ som har gått samma sträcka eller delar av den och vill dela med sig om eventuella "överaskningar"på vägen.Har någon eventuellt lite fiske tips och egna erfarenheter av Välijokk så tar jag givetvist tacksamt emot dessa.Mvh.Timo.

Hej, vad gäller vandringen från Abisko till Årosjokk så antar jag att ni är vana fjällvandrare. Sträckan Abisko-Áhpparjávri är inget problem eftersom det är kungsleden, men från bron över Aliseatnu mot Årosjokk kommer ni att vandra en led där nästan ingen vandrar idag och alla spångar och rösen kanske inte är i bästa skick. Men det är en mycket gammal samisk vandringsled. Leavasjohhka är väl den jokk som kan vara svårforcerad vid högt vatten. Min familj har renar i området och vårat sommarviste är i Áhpparjávri, där vi har en ensam stuga på andra sidan sjön från Abisko sett.

Vad roligt att ni valt att vandra denna glömda led! Mvh Marie-Louise

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Hejsan!Tack för ditt svar!Jag var i trakten förra sommaren vid samma tid.Men då började vi i Årosjokk och var inte längre upp än till Leavasjokk.Vandringen dit var väldigt enkel det var bara att följa Leavas leden som också är utmärkt på kartan.Vi är väl inga vana fjällvandrare precis,har däremot vistats mycket i fjällen på mina fiske resor.Tror du att vi kan få problem med besvärliga vad?Är ganska van att vada,men det är klart att om det är jättehögt vatten i Leavas så kan det bli lite knivigt.Är det gott om steniga partier,och rösen som kan vara besvärliga?Kanske tvingas vi ta lite omvägar,och kolla in kartan ordentligt.Har du någon allternativ väg att rekommendera så vore jag jätte tacksam!Mvh.Timo

Hej igen. Att vada i högt och strömt vatten är ju aldrig kul hur van man än är, speciellt som man har packning på ryggen. Men eftersom du är van vid vad sak nog inte jokkarna på vägen stoppa er. Jag vandrade sträckan Årosjokk-Áhpparjávri för något år sedan i störtregn och storm på en övernattning och vattenståndet var relativt högt i alla vattendrag på grund av ihållande regn. Men det var inte värre än att det gick utan problem. Naturligtvis ska ni inte vandra i den hastigheten, men för mig är vandringen upp till sommarvistet oftast en transportsträcka. Därför funderar jag nog inte så mycket över stenig terräng, blötmarker eller jokkar... Det är bara att följa leden, gå inga omvägar, samerna visste den bästa och smidigaste vägen. Stenrösningen och stigen tycks försvinna ibland och då kan vinterledens röda kryssmarkeringar föra er på villovägar. Akta er för att råka följa vinter-markeringarna då ni kommer att uppleva leden som ett lerigt och risigt helvete då på sina håll. Lycka till! /marie-l

europa12; sa:
Hejsan!Jag och flickvännen tänkte göra en kombinerad fiske och vandrings semester efter midsommar(27jun)Tänkte starta i Abisko och vandra söderut efter kungsleden till Ahpparjavri,sen vidare efter nord sidan av sjön mot Alesätno,över den vid bron där renvaktarstugan finns och mot Vealejavri och välijokk.Vidare efter Välijokk mot Leavasjokk och slutligen mot bussen i Årosjokk.Vi har 14-dagar på oss.Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ som har gått samma sträcka eller delar av den och vill dela med sig om eventuella "överaskningar"på vägen.Har någon eventuellt lite fiske tips och egna erfarenheter av Välijokk så tar jag givetvist tacksamt emot dessa.Mvh.Timo.

Hej,

jag har promenerat en kringelikrok från Mårma, via Leavasvaggi och över leavasjokka och upp till kungsleden längs den väg ni beskriver. Kul att veta att den är en gammal samisk led!

Det enda kruxet var som nämnts leavasjokk som tog en stund att ta sig över. Annars var det en enkel vandring, utan några blockhav att tala om, även om det var lite sten här och där. Ett fint ställe på vägen är skogen i branterna ovanför aliseatnu. Den kan vara lite knölig med stor ryggsäck men skogen är läcker :).

När jag gick leden mötte jag ett ungt par från danmark före det låga passet under lahttekjavri...de frågade hur långt det var till vistasstugan! Efter lite diskussion fick jag klart för mig att de trodde att det låga pass de just passerat var mårmapasset och att de var på leden mot Vistas. De blev inte glada när jag visade var de var någonstans ;).

Jag märkte att rösena var lite glesare efter det lilla passet, men hade inga problem att hitta, man följer ju hela tiden en naturlig "sväng". Väl nere vid vealajavvri går man på små stigar genom videt, inte heller här var det några problem utan bara att knalla på.

Mvh,

//J

Tack!

Hej,Marie-Louise!Jag är jätteglad över dina rader.Ska följa ditt goda råd att hålla mig borta från vinterledernas förädiska kryss,och försöka följa den led dina förfäder gått,är säker på att det är den bästa vägen.Ska försöka komma ihåg att skriva några rader och berätta hur det gick...Tack än en gång,och ha det så bra.Mvh.Timo

Hejsan,Johan!Kul att du skriver och berättar,det ska vekligen bli spännande att se skogen du skrev om.Jag känner mig genast lite tryggare,efter att ha läst era inlägg.Min största oro nu är packningen,som blir ganska tung med alla fiske prylar,vadar byxor och kängor mm.Tror dock att jag kan få bort några kilo,sen förra året då jag släpade på ung.35kg.Hade ryggskott,ljumskbrock,ont i fotleden och hemmorojder,så förutsättningarna kunde varit bättre.Ha det så bra,och tack!!Mvh.Timo

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips