Abisko till Nikka

Hej, någon som varit där nyligen.
Vi ska börja vår vandring på fredag em från Abisko.
Mycket mygg eller mycket vatten???
Tacksam för svar, eftersom det är vår första riktiga vandring.
Vi ska gå själva och inte i grupp.
Pernilla

Patrik

Gäst
OK!

Kom hem för en dryg vecka sedan.
Vi hade regn under större delen av vår veckolånga vandring men hade inga problem med högt vattenstånd.
Mygg såg vi knappt några alls.

Längs Kungsleden finns det broar och spänger över alla svåra vattendrag. Myggen torde börjat ge sig nu men hur det är med knott och sveda vet jag inte.

Vi vek av från Kungsleden i Tjäktja och gick via Nallo ut till Sälka. Säkert en underbar sträcka i fint väder men eftersom det var regnigt och dimmigt hade vi en halkig och äventyrlig vandring i Sielmmavaggi (Tjäktja-Nallo).
Mellan Nallo och Sälka var det mycket vatten i Tvärjokkarna men den var inget som vållade några problem.

Om man avviker från Kungsleden finns det svåra vad men det bästa, om man tänker ge sig på dem, är att höra sig för i stugorna eller fråga vandrare man träffar längs vägen.

Det var min första vandring i området och tyckte trots regnet att det var underbart. Lite väl mycket folk kring Kebenekaise fjällstation dock för att falla mig riktigt på läppen.

Mvh Patrik

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Närå

Inte mycket mygg, kom just hem från abisko, vatten var det inte mycket av heller däremot var det ganska mycket snö i passen så missa inte att kliva av Kungsleden, kan rekommendera en liten omväg via unna alakas stugorna ca 2 mil längre efter abiskojaure och sedan snedda till alesejaure, ledat hela vägen och kanonvackert med norska fjällen i fonden garanterat värt besväret.

Lycka till
Mvh
Andreas

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

Kom hem i söndags och det har regnat i två veckor så vattenståndet kan vara högt på flera håll...men om ni går kungsleden borde det inte vara några problem.
Har ni Kängor rekomenderar jag "coverboots" själv fick vi använda de flitigt. en dag ca. 12 ggr.
Mvh Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips