Abisko-Riksgränsen?

Helloj - Vi har 5 dagar på oss att ta oss från Abisko till Riksgränsen till fots nu i augusti. Någon som har en god idé på en härlig tur med mycket härlighet? Bör man spendera tid vid Björkliden eller rekommenderar ni andra ställen att besöka?

Härlighet och Kärlighet från Skåne

Men... svårt att svara på...
Hur erfarna är ni? Ålder? Tänker ni tälta? Är det en fjälltur ni vill göra?

Berätta lite mer så ska ni få tips!

HåkanF

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,

Ska själv vandra från Katterjåkk (Stationen förre Riksgränsen) till Abisko via Stuor Kärpel, Unna Allakas, Alesjaure, Goalkascohkka och Lapporten. Lätt att komma till och från med tåg. Jag ska sova i tält och planerar för 7 dagar. Eftersom ni ska var ute 5 dagar kan ni gå direkt ifrån Alesjaure till Abisko via Kungsleden.

Min tur startar 20 Augusti.

stefan

Att vara i Björkliden på sommaren erbjuder golf och grottkrypning (och säkert mer). Men en tur som jag själv har gjort är att gå Abisko - Abiskojaure - Unna Allakas - Sjangeli - Stour Kärpel - Riksgränsen. Det går att sova inomhus i Abiskojaure och Unna Allakas men sedan blir det nog tältning.

Det finns dock två raststugor, Valfojåkka och Stour Kärpel, men de är nog inte tilltänkta att sova i. Just i Valfojåkka i närheten av raststugan finns ett lite lurigt vad, eller det var det den gången vi var där. Det var mycket vatten och vi bedömde vadet som var utmärkt på kartan som alldeles för farligt, men kunde gå över vattnet precis nedanför stugan i forsen. Där var bäcken bredare och grundare. Jag tror att det är betydligt lugnare i normalt vattenflöde.

Sjangeli är ganska intressant då det är en gammal gruvdrift som startade 1699 och koppar har brytits i omgångar fram till 1900 talet. Man kan bara tänka hur det var att bryta koppar där, ute i ingenstans långt innan Kiruna fanns som stad.

Vi gick den turen på tre tältningar, men fyra eller fem är inget problem. Det finns nog dagsturer om man tycker att dagsetapperna blir för korta.

/Jimmy

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips