Jag ska från och med måndag den 1 augusti vandra Abisko till Nikkaluokta. Ska hinna med en buss från Nikkaluokta kl. 16 den 9 augusti. Således ganska gått om tid men tänkte hinna med ev. två dar vid Kebnekaise. Min fråga är om någon efter cirka en mil på Kungsleden efter Abisko vikt av österut och gått i dalen mellan topparna Tjåmuhas och Pallentjåkka? MIn plan är att sedan följa den dalen rakt söderut och kliva över bron vid Vuopmegeachi och sikta mot Mårmastugan. Därefter ska jag gå mot Vistasstugan och sedemera komma ner på Kungsleden vid Sälka. Jag är osäker på hur terrängen och vaden ser ut i dalen mellan Tjåmuhas och Pallentjåkka, även hur dalen öster om Adnjetjårro ser ut vore intressant att höra. De första 4-5 milen vandrar jag utan några markerade leder så vet inte alls hur det ser ut där. Någon som prövat min föreslagna sträckning eller har några andra idéer? Jag tältar och tycker det vore skönt att slippa den värsta trängseln längs Kungsleden.
Alla idéer om vägval från Abisko-Kebnekaise mottages tacksamt (inte Kungsleden då
), tycker det dock vore trevligt att passera Sälka då det efter några dar i ensamhet vore kul att prata av sig lite i en bastu..
Tacksam för svar!
/ Walter
Alla idéer om vägval från Abisko-Kebnekaise mottages tacksamt (inte Kungsleden då
Tacksam för svar!
/ Walter