Abisko-Nikkaluokta

Jag ska från och med måndag den 1 augusti vandra Abisko till Nikkaluokta. Ska hinna med en buss från Nikkaluokta kl. 16 den 9 augusti. Således ganska gått om tid men tänkte hinna med ev. två dar vid Kebnekaise. Min fråga är om någon efter cirka en mil på Kungsleden efter Abisko vikt av österut och gått i dalen mellan topparna Tjåmuhas och Pallentjåkka? MIn plan är att sedan följa den dalen rakt söderut och kliva över bron vid Vuopmegeachi och sikta mot Mårmastugan. Därefter ska jag gå mot Vistasstugan och sedemera komma ner på Kungsleden vid Sälka. Jag är osäker på hur terrängen och vaden ser ut i dalen mellan Tjåmuhas och Pallentjåkka, även hur dalen öster om Adnjetjårro ser ut vore intressant att höra. De första 4-5 milen vandrar jag utan några markerade leder så vet inte alls hur det ser ut där. Någon som prövat min föreslagna sträckning eller har några andra idéer? Jag tältar och tycker det vore skönt att slippa den värsta trängseln längs Kungsleden.
Alla idéer om vägval från Abisko-Kebnekaise mottages tacksamt (inte Kungsleden då :)), tycker det dock vore trevligt att passera Sälka då det efter några dar i ensamhet vore kul att prata av sig lite i en bastu..
Tacksam för svar!
/ Walter

Jag ska från och med måndag den 1 augusti vandra Abisko till Nikkaluokta. Ska hinna med en buss från Nikkaluokta kl. 16 den 9 augusti. Således ganska gått om tid men tänkte hinna med ev. två dar vid Kebnekaise. Min fråga är om någon efter cirka en mil på Kungsleden efter Abisko vikt av österut och gått i dalen mellan topparna Tjåmuhas och Pallentjåkka? MIn plan är att sedan följa den dalen rakt söderut och kliva över bron vid Vuopmegeachi och sikta mot Mårmastugan. Därefter ska jag gå mot Vistasstugan och sedemera komma ner på Kungsleden vid Sälka. Jag är osäker på hur terrängen och vaden ser ut i dalen mellan Tjåmuhas och Pallentjåkka, även hur dalen öster om Adnjetjårro ser ut vore intressant att höra. De första 4-5 milen vandrar jag utan några markerade leder så vet inte alls hur det ser ut där. Någon som prövat min föreslagna sträckning eller har några andra idéer? Jag tältar och tycker det vore skönt att slippa den värsta trängseln längs Kungsleden.
Alla idéer om vägval från Abisko-Kebnekaise mottages tacksamt (inte Kungsleden då :)), tycker det dock vore trevligt att passera Sälka då det efter några dar i ensamhet vore kul att prata av sig lite i en bastu..
Tacksam för svar!
/ Walter

Mycket trevligt vägval. Jag har inte gått mellan Mårmapasset och Vistasstugan men väl delen från Mårmapasset till Abisko. Det enda knixiga är branten ner mot Alisätnu (vid bäckarna Honganjira). Det är lite brant, och lite snårigt tillen början. Jag har gått upp där 2 gånger och det är nog lättare att gå neråt. Jag har gått upp mellan de två bäckarna, rätt nära den östra (Lulep). Nerifrån ser man en klippvägg. Jag har gått upp till den, utmed bäcken och sedan tagit av västerut. Sen är man uppe på platån.

Från Kungsleden är det lättgånget upp och genom Pallinvagge, tvärdalen till Siellavagge(är det så den heter?). I den dalen blir det lite skrågående men rätt lättgånget. Framemot sjöarna och passet blir det lite stenigare. Efter passet lätt fram och över platån.

På platån går det att hitta tältplatser men det kan vara blött om det har regnat en del. Men väldigt fin tältplats med fin utsikt. Honga är ett fint utflyktsmål. Gå upp du passerar innan passet.

Lite snårigt längs stigen innan du tar av mot Mårma på nästa stig. Överlag är det lätt vandring hela vägen upp till Mårmapasset. Klippigt emellanåt, men inte stenigt om du förstår vad jag menar. Från Mårmastugan till passet hittar man mycket få tältplatser. Det är lättare nedanför. Finns en del vid Mårmastugan. Tältar man där är det en fin kvällstur att gå upp på bergssidan och se hela Mårmamassivet.

Från passet är det en lätt vandring med toppturspackning upp på 1938-toppen (den har ett namn som inte står på de nya kartorna om jag förstått det rätt). Max 2 timmar upp och ner och en makalös utsikt. Får _EJ_ missas. :)

Har lite foton på min hemsida, kolla efter dagböcker och Årosjokk.

Lycka till!
Peter P.

Tycker också om vägvalet. :)

Lite erfarenheter finns här (dag 1-2) och här (dag 3-5).

Stigen till Vuopmegeahči är som sagt viderik och om det regnar blir det bra blött och lerigt, men det är inte så väldigt farligt ändå. Det lär vara etter värre längre österut, mot Rávttasjávri och Lapporten till. Nedstigningen på sydsidan Mårma"passet" (mer en brant höjdrygg om du frågar mig...) har jag inte gjort själv, men rekommendationen är om jag minns rätt att hålla österut för att få bättre blockmässiga förutsättningar, så att säga.

Mycket trevligt vägval. Jag har inte gått mellan Mårmapasset och Vistasstugan men väl delen från Mårmapasset till Abisko. Det enda knixiga är branten ner mot Alisätnu (vid bäckarna Honganjira). Det är lite brant, och lite snårigt tillen början. Jag har gått upp där 2 gånger och det är nog lättare att gå neråt. Jag har gått upp mellan de två bäckarna, rätt nära den östra (Lulep). Nerifrån ser man en klippvägg. Jag har gått upp till den, utmed bäcken och sedan tagit av västerut. Sen är man uppe på platån.

Från Kungsleden är det lättgånget upp och genom Pallinvagge, tvärdalen till Siellavagge(är det så den heter?). I den dalen blir det lite skrågående men rätt lättgånget. Framemot sjöarna och passet blir det lite stenigare. Efter passet lätt fram och över platån.

På platån går det att hitta tältplatser men det kan vara blött om det har regnat en del. Men väldigt fin tältplats med fin utsikt. Honga är ett fint utflyktsmål. Gå upp du passerar innan passet.

Lite snårigt längs stigen innan du tar av mot Mårma på nästa stig. Överlag är det lätt vandring hela vägen upp till Mårmapasset. Klippigt emellanåt, men inte stenigt om du förstår vad jag menar. Från Mårmastugan till passet hittar man mycket få tältplatser. Det är lättare nedanför. Finns en del vid Mårmastugan. Tältar man där är det en fin kvällstur att gå upp på bergssidan och se hela Mårmamassivet.

Från passet är det en lätt vandring med toppturspackning upp på 1938-toppen (den har ett namn som inte står på de nya kartorna om jag förstått det rätt). Max 2 timmar upp och ner och en makalös utsikt. Får _EJ_ missas. :)

Har lite foton på min hemsida, kolla efter dagböcker och Årosjokk.

Lycka till!
Peter P.

Tack för ditt svar! Vägen från Mårma till Vistas är markerad led så det ska nog inte vara något problem. Skönt att höra att det ska gå att ta sig igenom mellan Honga och Siellacohkka! Är mest orolig för hur djupa vaden är i bäckarna Honganjira, hur såg det ut när du vandrade där?

Tycker också om vägvalet. :)

Lite erfarenheter finns här (dag 1-2) och här (dag 3-5).

Stigen till Vuopmegeahči är som sagt viderik och om det regnar blir det bra blött och lerigt, men det är inte så väldigt farligt ändå. Det lär vara etter värre längre österut, mot Rávttasjávri och Lapporten till. Nedstigningen på sydsidan Mårma"passet" (mer en brant höjdrygg om du frågar mig...) har jag inte gjort själv, men rekommendationen är om jag minns rätt att hålla österut för att få bättre blockmässiga förutsättningar, så att säga.

Perfekt, verkar som du gått nästan exakt den sträckning jag tänkt mig de första dagarna! Ska lusläsa din hemsida :)

Tack för ditt svar! Vägen från Mårma till Vistas är markerad led så det ska nog inte vara något problem. Skönt att höra att det ska gå att ta sig igenom mellan Honga och Siellacohkka! Är mest orolig för hur djupa vaden är i bäckarna Honganjira, hur såg det ut när du vandrade där?

Det har inte varit några vad över huvudtaget när jag varit där. Mitt minne av Lulep Honganjira är en 1-1,5 meter bred liten bäck som du måste lägga dig i för att bli blöt ovanför anklarna ungefär.

Fint att tälta även där, fast myggigare än upp på platån.

Lycka till
Peter P.

Unna Reitar?

Därefter ska jag gå mot Vistasstugan och sedemera komma ner på Kungsleden vid Sälka.
Tacksam för svar!
/ Walter

Jag har gått över Mårma, men tog vägen igenom lapporten istället!
När du går mot Mårma så är mitt tips att hålla dig nära Virrojohka, det går stigar/renstigar både högt och lågt! Det är mera lättgått och du vinner på att hålla låg terräng!

Vidare så har jag ett alternativ, att när du passerat Nallo så sväng mot Unna Reitar istället. Det är ett litet udda ställe i våran fjällvärld, väldigt vackert! För att sedan gå mellan Knivkammen och Pyramiden..och vill du, såsom vi gjorde så forsätter man mot Tarfala (trepass leden), alt så svänger du av och går mot Kungsleden enligt plan :)!

//A

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 49
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3
sus_sky abisko - nikkaluokta med en pappa Fjällvandring 8

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg