Abisko-Nikkaluokta midsommar?

Jag och ett par vänner ska iväg i sommar och tänkte gärna dra så tidigt som möjligt.
Läst att bästa tiden, innan flugor och massa folk, är direkt efter midsommar.

Men hur bra tid är det egentligen? Är det ens säkert att man inte traskar i snö halva vägen (utom möjligtvis Kebne)?
Kan man räkna ut det lite redan nu kanske?
När och hur får man reda på när stugor öppnar och broar läggs ut?
Även där läst lite om 'omkring midsommar' men hur tidigt vågar man vara ute? Tänk om de inte lagt ut vissa broar än etc..

Känner att det börjar bli dags att boka resan så vill gärna vet lite mer om just tiderna...
 
Hej!

Jag hör till dem som gärna går direkt efter midsommar. Just kvarliggande snö är ett av skälen eftersom jag tycker att det förhöjer skönheten i fjällvyerna. Fågellivet är också ett skäl att gå tidigt på säsongen. I gengäld missar man en del fjällblommor. Just den här sträckan är mycket populär, och det ser jag också som ett skäl att gå tidigt - eller också sent på året.

Normalt håller snön att gå på den här årstiden. Enstaka steg går man igenom, men det är oftast ett mindre problem. Dock kan det hända under särskilda omständigheter, kanske stark värme (?), att snön brister under fötterna. Då får man prova att gå nattetid. Jag tror den här risken är störst under första halvan av juni för att sedan successivt avta under veckorna som kommer.

Ett normalår gissar jag att ni vid vandring efter midsommar går 95 % på barmark. Snön ligger främst i svackor i terrängen, i nordsluttningar och i högre terräng såsom Tjäktjapasset, som ni kanske kommer att passera. Jag skriver kanske eftersom omvägen via Vistasstugan och Nallostugan är mycket sevärd!

Stugorna på den här sträckan öppnar den 15 juni i år. Du kan kolla själv på Turistföreningens hemsida nedan.

http://www.svenskaturistforeningen....lities&query=fjällstuga&rooms=1#search-result

Broarna längs den här sträckan är alla fasta, finns alltid på plats om ingen har havererat förstås.

Ni kommer att få en fin tur, lycka till önskar Pelle.
 
Gick sträckan för 2 eller 3 år sedan från abisko och firade midsommar på keb. Jag hade snö från renvaktarstugan mellan Alesjaure och Tjäktja frakt tills någon km norr om Sälka. Underbart att ha snöskor för dessa kilometrarna.
 
Tack, men betyder det att snöskottning är något man bör ha med sig, även som nybörjare? Halvdyr investering om man nästan aldrig kommer använda dom igen menar jag.
Eller är det ett måste på kebne ändå? Har i och för sig hört att man kan hyra sånt vid fjällstationen nedanför..?
 

avslutad210712

Gäst
Gissar, eftersom jag aldrig gått den biten så tidigt, att snöproblemet kan uppstå vid Tjäktjapasset. Om snön bär är det bara bra men om man går genom ibland så är det både frustrerande och kan vara skaderisk.

Något som alla säger är att alla jokkar är broade på den biten men det stämmer inte. Ungefär 3 km innan Alesjaure och ungefär lika långt efter kommer Ni att stöta på två jokkar som den tiden på året troligen medför kängor av bara så Ni är beredda på det. Inga svåra vad men broar saknas.
 
Tack

Utöver det borde det alltså främst vara barmark man går på?
Hur är det med omgivningen, är det en del barmark även där?
Tänker främst på tältningen och om det skulle finnas lite växtlighet, blommor etc att fota osv.
Sitter ju hellre vid en eld och bäck på barmark än frysandes på snön...
 

avslutad210712

Gäst
Tack

Utöver det borde det alltså främst vara barmark man går på?
Hur är det med omgivningen, är det en del barmark även där?
Tänker främst på tältningen och om det skulle finnas lite växtlighet, blommor etc att fota osv.
Sitter ju hellre vid en eld och bäck på barmark än frysandes på snön...


Tältandet tror jag knappast blir något problem. Har varit i Abiskotrakten på midsommar och där var all snö bortsmält. Tyvärr var den bortsmälta snön i jokkarna :)
 
Betalade ca 1800kr för att låna snöskor för den tiden jag var ute. Det hade varit billigare att köpa men de hade inga för försäljning. Den sträckan jag skrev var det täckt med snö men före och efter var det barmark men blött.
 
Ni att stöta på två jokkar som den tiden på året troligen medför kängor av bara så Ni är beredda på det. Inga svåra vad men broar saknas.

Resten av biten kan man gå med joggingskor, eller?

Om man bara behöver kängor när man ska passera en jokk utan bro, kan man inte strunta i att ta med sig kängor och istället vandra i joggingskor och byta till t.ex. vandringssandaler när man behöver blöta ner fötterna?

Jag frågar för även jag ska gå Abisko - Nikkaluokta i sommar (fast i juli) och skulle gärna slippa ta med mig kängorna om det inte absolut behövs. Jag ska bara vandra längs Kungsleden och inte göra några avstickare.
 
Resten av biten kan man gå med joggingskor, eller?

Om man bara behöver kängor när man ska passera en jokk utan bro, kan man inte strunta i att ta med sig kängor och istället vandra i joggingskor och byta till t.ex. vandringssandaler när man behöver blöta ner fötterna?

Jag frågar för även jag ska gå Abisko - Nikkaluokta i sommar (fast i juli) och skulle gärna slippa ta med mig kängorna om det inte absolut behövs. Jag ska bara vandra längs Kungsleden och inte göra några avstickare.

Det är faktiskt rätt många som går i skor i stället för kängor eller stövlar, och det gäller inte bara på rösade leder. Jag såg nyligen en diskussion här på Utsidan om vad olika skomärken/modeller tål. Tanken är väl att man blir blöt när det regnar, när man går i gegga och när man vadar, men att både skorna och fötterna får tåla det. Har man rätt typ av skor och rätt strumpor så torkar de när terrängen eller vädret blir bättre. Men förmodligen kan det vara rätt kallt emellanåt.

Så om du vill gå med skor kanske du ska fördjupa dig i ämnet och välja sådana som tål blötan och torkar snabbt. För blöt kommer du att bli förr eller senare, allt annat är osannolikt!

Lycka till önskar Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.