Abisko-Nikkaloukta i Juni

Hej!
Jag samt tre av mina vänner, alla killar i 18-års åldern planerar att vandra sträckan abisko-nikkaloukta 26/6-7/7.
Vi planerar att tälta denna sträcka samt göra avstickaren vistas-nallo-sälka. Jag har läst att sommaren är väldigt sen och att avsmältningen av snön går fruktansvärt långsamt just nu.Tror ni vår plan kommer vara genomförbar under i slutet av Juni, eller borde vi skjuta upp det? Vi vill gärna att det ska vara relativt varmt och behagligt väder utan att behöva vandra genom snö. Tack för svar!

Hej!

Jag ser att du inte fått någon reaktion på dina funderingar - och nu är det kanske lite sent att komma med synpunkter. Men som du säkert sett av andra diskussioner så är det många som har samma bekymmer. Men de flesta har haft planer på tidigare vandringar än du och dina kamrater, före den egentliga vandringssäsongen.

Jag tror ni kan få en fin tur under den tid ni har planerat. Visst, mycket snö ligger kvar i högre terräng, men den brukar bära rätt bra i månadsskiftet juni-juli, när den blivit kompakt efter allt regnande. Och när man passerar sten- och skravelmarker är man tacksam för den jämna snöytan. Och lite äventyr får det väl ändå vara? Skulle ni få problem är det ju bra att veta att stugorna längs sträckan är öppna.

Säkert har även du tittat på webbkamerorna vid Björkliden och Kebnekaise, annars finns länkarna här nedan.

Lycka till önskar Pelle

http://www.webbkameror.se/webbkameror/kebnekaise/kebnekaise_1_640.php

http://www.webbkameror.se/skidkameror/bjorkliden/skidkamera_bjorkliden_1.php

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips