Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug

Exakt rutt är lite oklart, vi väljer bland 2-3 olika, vi vill ha bra med utrymme för spontanitet, stanna till vid lite extra vackra platser och slå upp tältet och ta små avstickare om vi går på snabbare/lättare än tänkt 😊 Vi ska alltså sova i tält.

Så till min fråga? Är det datumet ett Smart val?
Dels vädermässigt, vilket det verkar vara enligt det jag läst?
Att Fjällräven Classic börjar den 8:e?
Vet om att det är högsäsong, men vi båda uppskattar lugnet så därför är exakt rutt oklart.

Vi vandrade Jämtlandstriangeln i augusti förra året och tyckte det var "okej" mycket folk förutom vid Sylarna.

Vet att det finns flera liknande trådar, men efter att ha läst alla är det fortfarande lättast att göra en egen 😉 Uppskattar att ni delar med er av era synpunkter/erfarenheter 😃
 
Hej
Jag kan tipsa om två extra fina (i mitt tycke) lägerplatser:
1. Precis innan stigningen till Tjäktjastugan består landskapet av stora fina gräskullar som kan ge vindskydd, samt är det nära till vatten. Det ligger i höjd med renvaktarstugan på kartan men på andra sidan jokken. Vi tog en kvällspromenad uppåt och såg ut över ett sagolikt "Hobbit-land".
2. Drygt 3 km efter Singi mot Kebnekaise när man nått höjden och har Sinnicohkka direkt till vänster med ett litet "vattenfall" efter bergsväggen. Fin vy mot dalen och mot Liddubakti. Vi fick ett vackert skådespel med dramatisk morgon-dimma som rullade fram över bergen där.

Överlag tycker jag att det varit väldigt mycket folk på leden månadsskiftet juli-augusti trots att vi lyckats undvika Fjällräven Classic. Temperaturen har dock varit perfekt med 15-20-25 någonting-grader.
Försök att vara i "mål" innan starten för Classic då det är ett enormt lämmeltåg man möter och det blir trångt att ta sig fram även på de breda stigarna sista biten till Nikkaloukta.

Har ingen erfarenhet av sidoturer tyvärr =)
 
Tack för alla fina tips [emoji2]

Är det ett bättre val att gå 21-30 augusti då kanske?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Fortsätt till Vakkotavare

Om ni istället för att vika av mot Keb fortsätter till Vakkotavare efter Singi kommer ni att möta betydligt färre personer. Dessutom slipper ni den ganska tråkiga sträckan Keb-Nikkaluokta.
 
Om ni istället för att vika av mot Keb fortsätter till Vakkotavare efter Singi kommer ni att möta betydligt färre personer. Dessutom slipper ni den ganska tråkiga sträckan Keb-Nikkaluokta.

Vi tänkte gå Nikkaloukta-Vakkotavare i år, låter skönt att det är färre folk den sträckan =)
 
Hej!

tycker du verkar fått några bra tips från bla Gowalkabout, men generellt tycker jag det är relativt enkelt att hitta fina platser längs den rutten! Bifogar en länk till vår vandring förra året, dock Fjällräven Classic men då kan du ha den som referens till hur mycket folk man ser :)

Lycka till med er vandring!

https://www.youtube.com/watch?v=MUUUfzhhukk
 
Hej!

tycker du verkar fått några bra tips från bla Gowalkabout, men generellt tycker jag det är relativt enkelt att hitta fina platser längs den rutten! Bifogar en länk till vår vandring förra året, dock Fjällräven Classic men då kan du ha den som referens till hur mycket folk man ser :)

Lycka till med er vandring!

https://www.youtube.com/watch?v=MUUUfzhhukk


Vilken härlig film :D!
Ser ut som ni hade det helt fantastiskt.
Jag sitter och laddar upp här hemma för avfärd på fredag morgon :D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MrTony Abisko - Nikka. Fjällvandring 12
TobbeLindahl Blött mellan Nikka & Abisko? Fjällvandring 19
pontusfs Abisko - Nikka, nybörjarfunderingar Fjällvandring 12
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Christian1 Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.) Fjällvandring 7
nordmannen Abisko - Nikka Fjällvandring 3
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
koskenkorva Abisko - nikka Fjällvandring 10
koskenkorva abisko-nikka Fjällvandring 1
zzeezz Nikka - Abisko på vintern Fjällvandring 29
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
schweingaard Abisko-Nikka i påsk Fjällvandring 7
Mtess Tidigast vandra Abisko-Nikka? Fjällvandring 2
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
pillanbengtsson Abisko till Nikka Fjällvandring 3
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 11
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.