Re: Re: Re: Vad
Tarfala; sa:
En bra förberedelse är att konsultera alla fjällrävar på UTSIDAN.SE!
Vilket var var trådstartaren gjorde.
Så vad är slutsatsen. Mitt 'nej du behöver inte vada' var lite förhastat. Det hela hänger dels på när man går, och vilket väder det är just det året.
Går man under högsäsong så lär man inte råka ut för att broarna är bortspolade (som någon varit med om) för då är de uppbyggda igen. Dvs 15 juli - 15 augusti är den lättvandrad tid då vårfloden är över, broarna ditlagda igen och vattenflödena brukar vara lägre.
MEN man kan råka ut för ställen där enklare vad behöver företagas. Det första ställen (vid Alesjaure) kan man köpa sig förbi genom att ta båten (men jag har aldrig passerat där utan att det varit ganska enkelt (dvs kängor har alltid fungerat för mig)).
Det andra är det innan backen upp till Tjäktja. Såvitt jag minns är det en fin grusbotten där och vattnet är klarvatten, dvs man ser var man sätter fötterna. Om det är mycket vatten kan man antingen ta snöbryggan en bit upp (men då ska man vara 'säker' på att den är OK) eller så tar man joggingskorna/sandalerna.
Inget av vaden efter sträckan är egentligen särskilt svårt i och med att det är klart vatten som rinner och om man får använda sig av sandaler/gympaskor så är det aldrig särskilt högt vatten. Det kommer inte heller stenbumlingar i vattnet med hög fart.
Tar man det bara lugnt och försiktigt så skall det inte vara några problem. Som en nybörjasträcka är den bra på det viset.
mvh Christian