Abisko - Kebnekaise på skidor

Från början hade jag tänkt mig en Sarektur runt påsk, men av olika anledningar blir det inte av. Istället har jag tänkt mig en tur från Abisko till Nikkaluokta. I huvudsak kommer det att bli en tälttur, men kanske lockar någon stuga med bastu eller kanske umgänge med någon trevlig stugvärd.

Tanken är att det ska bli så lite Kungsled som möjligt eftersom jag misstänker att det kan vara ganska trångt i spåren runt påsk. Trots det ser min grundplan ut på följande sätt:

Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Vistasstugan (antingen via Unna Vistasvaggi eller Vistasvaggi) - Nallostugan - Sälka - Kebnekaise (antingen via Singivaggi eller Singistugan) - Nikkaluokta.

Vi kommer att ha ganska gott om tid på oss (minst 8 dagar), så förmodligen kan vi göra någon eller några avstickare.

Så - kom igen! Vilka vägval skulle ni ha gjort annorlunda? Vilka avstickare borde vi planera in?
Förresten... Är Unna Reaiddavaggi möjlig att passera på skidor? Vi är gubbar i 60-årsåldern...

OBS! Studera kartan och fantisera är jag bra på själv. Det jag efterlyser är egna erfarenheter - vintertid.

HåkanF
 
Lapporten och så vidare

Hejsan.

Trevlig tur! Men då ni har med er tält skulle jag vilja slå ett litet slag för att starta via Lapporten istället. Både vackrare och mer minnesvärt än att ta "motorvägen" till Abiskojaure. Finns en helt underbar liten kåta nere vid Rauntasjaure! Därifrån kan ni t.ex gå rakt västerut bort mot Alesjaure och fortsätta enligt planen. Underbart vacker dalgång (minns inte namnet just nu...) som är mycket trevligare på vintern då man slipper alla videsnår :)

Alternativt kan man givetvis gå till Vistas via Mårmapasset, men jag har inte gått där på vintern. Vet dock att detta har diskuterats här på utsidan tidigare.

Vad det gäller Unna Reaiddavagge skulle jag bara gå där vid bra förhållanden. Har iofs bara gått där på sommaren, men det finns ett par ställen som skulle vara klart luriga att passera i dåligt väder, eller vid stor lavinfara, eller om det är stenhård isig skare...

/ Stefan
 
Men då ni har med er tält skulle jag vilja slå ett litet slag för att starta via Lapporten istället. Både vackrare och mer minnesvärt än att ta "motorvägen" till Abiskojaure. Finns en helt underbar liten kåta nere vid Rauntasjaure! Därifrån kan ni t.ex gå rakt västerut bort mot Alesjaure och fortsätta enligt planen. Underbart vacker dalgång (minns inte namnet just nu...) som är mycket trevligare på vintern då man slipper alla videsnår :)

Jag har slängt ett och annat öga åt Lapportshållet. Om man tar vägen som du beskriver blir det ca 10 km i björkskogen, före och efter kåtan, innan man kommer upp på kalfjället igen. Vi kommer ju att att färdas här ganska sent på året - 12-21 april - och jag oroar mig en aning för murken snö. Jag har vid ett tillfälle hamnat i sådan då varken stavar eller skidor bar, och det var sannerligen ingen behaglig upplevelse.

Har du (eller någon annan) en uppfattning om oddsen för detta? Turen lockar verkligen.

Håkan
 
Har åkt skidor på det som är din grundplan några gånger och det är en fantastisk tur. Fin blandning av högfjäll och härliga dalar. Förhållandevis lite folk när man lämnar Kungsleden men jag har alltid åkt veckan före påsk och det påverkar nog.
Unna Vistasvaggi och Singivaggi har jag bara gått på sommaren med dom ska visst vara ökänt lavinfarliga vintertid.

Ha en bra tur
Christer
 
Ganska bra odds tycker jag.

Jag har slängt ett och annat öga åt Lapportshållet. Om man tar vägen som du beskriver blir det ca 10 km i björkskogen, före och efter kåtan, innan man kommer upp på kalfjället igen. Vi kommer ju att att färdas här ganska sent på året - 12-21 april - och jag oroar mig en aning för murken snö. Jag har vid ett tillfälle hamnat i sådan då varken stavar eller skidor bar, och det var sannerligen ingen behaglig upplevelse.

Har du (eller någon annan) en uppfattning om oddsen för detta? Turen lockar verkligen.

Håkan

Hejsan,

Har varit uppe ett gäng gånger den tiden på året, senast för 3 år sedan då vi passerade genom övre delen av Rapadalen typ 28:e April. Det året hade det precis börjat bli genomslagssnö precis då vi passerade Rapadalen, dvs närapå två veckor senare än er tur. Blev ett par slitsamma km'rar tills vi kom fram till ett skoterspår som vi kunde följa, sen var det lugna puckar.

Då ni har tänkt att starta från Abisko skulle ju det innebära att ni skidar genom björkskogen typ den 13:e/14:e April. Detta borde enligt min erfarenhet vara ganska lugnt, om vi nu inte får en mycket tidig och varm vår. Dessutom skulle jag bli förvånad om det inte gick att hitta några skoterspår ut från Rauntasjaure! Men till syvende och sist går det ju alltid att ändra planerna i sista stund om den stora värmeböljan slagit till. Sista minuten ändringar är ju långt ifrån ovanliga...kan ju även blåsa upp till storm om vädergudarna sätter den sidan till. Har faktiskt blivit tvungen att nödtälta uppe i just Lapporten då en pulka havererade mitt i en rejäl snöstorm typ den 3-4:e Januari. Hade varit slugare att gå via Abiskojaure...men det var för typ 25 år sedan så man var väl som lite ung och våghalsig på den tiden :)

/ Stefan
 
Har åkt skidor på det som är din grundplan några gånger och det är en fantastisk tur. Fin blandning av högfjäll och härliga dalar. Förhållandevis lite folk när man lämnar Kungsleden men jag har alltid åkt veckan före påsk och det påverkar nog.
Unna Vistasvaggi och Singivaggi har jag bara gått på sommaren med dom ska visst vara ökänt lavinfarliga vintertid.

Ha en bra tur
Christer
Tack för de varningarna. Jag tycks ha tänkt någorlunda rätt.

HåkanF
 
Hejsan,

Har varit uppe ett gäng gånger den tiden på året, senast för 3 år sedan då vi passerade genom övre delen av Rapadalen typ 28:e April. Det året hade det precis börjat bli genomslagssnö precis då vi passerade Rapadalen, dvs närapå två veckor senare än er tur. Blev ett par slitsamma km'rar tills vi kom fram till ett skoterspår som vi kunde följa, sen var det lugna puckar.

Då ni har tänkt att starta från Abisko skulle ju det innebära att ni skidar genom björkskogen typ den 13:e/14:e April. Detta borde enligt min erfarenhet vara ganska lugnt, om vi nu inte får en mycket tidig och varm vår. Dessutom skulle jag bli förvånad om det inte gick att hitta några skoterspår ut från Rauntasjaure! Men till syvende och sist går det ju alltid att ändra planerna i sista stund om den stora värmeböljan slagit till. Sista minuten ändringar är ju långt ifrån ovanliga...kan ju även blåsa upp till storm om vädergudarna sätter den sidan till. Har faktiskt blivit tvungen att nödtälta uppe i just Lapporten då en pulka havererade mitt i en rejäl snöstorm typ den 3-4:e Januari. Hade varit slugare att gå via Abiskojaure...men det var för typ 25 år sedan så man var väl som lite ung och våghalsig på den tiden :)

/ Stefan
Jag antar att om snön håller de första kilometrarna från Abisko upp mot Lapporten, så kan man räkna med (eller åtminstone hoppas på) att den håller även kring Rauntasjaure. Och det där med skotrar... Ibland svär man åt dem, ibland jublar man...

Tack för dina tips och tankar.

Håkan
 
Allesjaure till Vistas, nja inte så skoj. Hellre Tjäktjastugan till Nallo om det är vackert väder. Rabots glaciär till Tarfala om det inte är lavinfara. Har gjort de här turerna. God tur!
 
Finns

många bra variationer i det här området.

Har varit i Unna Räitastugan två gånger på vintern. Att gå från Stuor Räitavagge är enkelt och små höjdskillnader t ex på dagstur från Nallo eller Sälka.

Det kan vara stor lavinfara från Knivkammen om man går mellan Knivkammen och Pyramiden.

Har gått på skidor åt andra hållet dvs Jojoleden Tarfala - Unna Räita i bra snöförhållanden. Faktiskt smartare att gå åt andra hållet då snön blir bättre i utförsåkning norrut än söderut.

Gjorde en härlig tur med kamrater och hund från Nikkaluokta till fjorden strax söder om Narvik för några år sedan. Det var samma tid på året som du skall gå. Genomslagssnö kan förekomma nere i skogen på lägre nivåer men risken är liten i april. http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=487439&postcount=16

Thure
 

Bilagor

  • IMG_6843.jpg
    IMG_6843.jpg
    30.9 KB · Visningar: 2,131
Allesjaure till Vistas, nja inte så skoj. Hellre Tjäktjastugan till Nallo om det är vackert väder. Rabots glaciär till Tarfala om det inte är lavinfara. Har gjort de här turerna. God tur!
Alesjaure - Vistas, är det inte kul oavsett vilken rutt man väljer?
Glaciärturen låter spännande. Är själva glaciären säker?

undrar en försiktig herre.


Thure, vilka goa bilder! Synnerligen lockande.
Tack för inspirationen!

Håkan
 
Reiddaglaciären!

Från Nallo är en fin väg via Unna Reiddavagge upp över Reiddaglaciären ner till Sälka vid gott väder. Vid normal snö inga problem på glaciären, jag har gått där flera gånger. Man håller ganska nära mitten, i slutet får man krångla sig igenom moränerna, och har man tur kan man glida nästan hela vägen till Sälka därifrån.

Vägen över Mårma är inte så dum, men håll höjden förbi Vistassugan så långt ni kan, snön ovanför stugan är känd för att vara lös...

Vistas till Tarfala via Kaskasavagges vindskydd är en väg man knappast behöver trängas på, när vi gick där var snön tämligen lös upp i backen från Vistasvagge (vi gick ungefär som sommarleden) men annars bra. Lappkast nyttjades ner mot Tarfala. En lång dag, men med tält kan man ju stanna vid vindskyddet.

Massor med fina vackertvädersturer finns det, men blir det blåst kan Stour Reiddavagge vara ett äventyr när gps:n strejkar :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ollebolle Abisko-Kebnekaise på skidor? Turskidåkning 5
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21
petterskt Valborgstur Abisko Turskidåkning 3
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
lena87 Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka? Turskidåkning 1
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
polarhund Abisko till Kårsavagge - Skick på vinterleden? Turskidåkning 4
amme66 Dagstur med hund från Abisko Turskidåkning 4
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
lillsnuffsa Abisko -Keb i början av April Turskidåkning 11
tumpelo Låktatjåkka till Abisko via Kårsastugan Turskidåkning 2
Petri Niemelä treriksrøset - abisko slutet av april/maj Turskidåkning 0
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7
Silverfox Snötillgång mellan Abisko - Nikka Turskidåkning 6
KristianD Ren bensin i Abisko Turskidåkning 7
Eriika Hemavan - Abisko på skateskidor i April Turskidåkning 23
Silverfox Snötillgång i Abisko april maj Turskidåkning 5
bensson Grövelsjön-Abisko solo Turskidåkning 7
bjarv Abisko- Kebne- Lapporten- Abisko Turskidåkning 1
liquidmonkey snö rapport i abisko 08-02-13 Turskidåkning 1
liquidmonkey snö upp i abisko Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.