Abisko- Kebne- Lapporten- Abisko

Hejsan!
Jag och en kompis ska köra en fjälltur från abisko till kebnekaise och tillbaka.. Vi har som mål att på tillbakavägen komma in bakvägen genom lapporten. Alltså söderifrån. Vi undrar om det finns någon som har någon bra sträckning eller stråk att följa. Jag är en mycket god orienterare så att inte följa rösade leder är inget problem. Eftersom vi tar kungsleden ner tänkte vi att det vore betydligt roligare om vi fick en annan väg tillbaka. Vid studering av kartan funderar vi på om det finns ett stråk mellan Vistas och Lapporten, som inte är allt för tungt. Och sen undrar vi hur långt en duktig skidåkare tar sig på 1 dag i början av maj med ca 25 kg packning?

MVH Björn

Via Rautasjaure.

Jag gick exakt den efterfrågade turen för ett gäng år sen. Vid det tillfället skidade vi efter Lapporten ner till Rautasjaure och sen över sjön, så vi kom söder om massivet väster om sjön. Sen skidade vi i princip rakt söder ut så att vi kom ner till Vistasvagge en 15 km från Nikkaluokta. Det var en mycket fin tur, så min första tanke var att den skulle kunna vara något.

Men sen såg jag att ni har tänkt att gå i början av Maj och då kan det ju vara lite lurigt med isarna på sjöar som ligger så långt ner som Rautasjaure. Men verkar isen vara säker är det en fin tur.

Sen är det ju alltid svårt att veta hur långt man skidar på en dag, oavsett kondition och skidvana. En fin dag i Maj med skare och bra väder är 3-mils turer inga problem, men drabbas man av ösregn och genomslagsnö får man vara glad om man fixar milen. Generallt sett brukar det vara slugt att gå hög höjd uppe på kalfjället där snön brukar vara betydligt bättre.

Sen bör man vid den tiden räkna med att man kan råka ut för bäckar som gått upp och i värsta fall bäckar som rinner ovanpå snön. Detta kan t.ex vara fallet för bäcken som rinner ut i Rautasjaure och i så fall kan ni i värsta fall tvingas att skida hela vägen tillbaka till Kungsleden.

/ Stefan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips