Abisko i juli-tips??

Hej!
Tänkte åka upp i juli och vandra med en kompis. Bör tilläggas är att vi är nybörjare!
Det enda vi egentligen vet är att vi vill se Rissajaure (trollsjön), annars är vi öppna för förslag och vill bara uppleva naturen däruppe. Vi tänkte oss 4-5 dagar.
Någon som har bra tips på en tur eller hur man bör gå? Eller platser vi inte får missa?

MVH Josefin
 
  • Starta i Vassijaure och följ stigen till Trollsjön.
  • Följ den östliga stigen mot Låktatjåkka, men vik av upp till Låktatjåkkastugan.
  • Följ Guoblavagge rakt söderut ner i Gorsavagge.
  • Följ Gorsavagge österut till stugan.
  • Gå leden rakt upp mot Latnjavagge.
  • När du kommit upp på krönet svänger leden mot norr precis när du klivit över jokken. Fortsätt då istället österut längs branten ner mot Gorsavagge.
  • Ta en dusch i Frippes fall och skaffa dig ett diplom.
  • Fortsätt till linbanan och njut av nerfarten till Abisko.

Vill du ha mer tips så hör av dig.

HåkanF

PS Här kan du läsa om några av mina vandringar i området.

Vandring 1

Vandring 2
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hej igen och tack för svar! :)

Hur långt är det där?
Går det att göra den sträckan på 4 dagar?

Fantastiska vandringar du gjort!
 
Hej Josefin.
För att kunna ge ett så bra svar som möjligt behöver jag veta några saker:
  1. Åker ni tåg upp så att ni kommer fram på sen eftermiddag eller kommer ni med bil?
  2. Handlar det pm 4 dagar eller 4 övernattningar?
  3. Är ni vana orienterare?

HåkanF
 
Jag är i planeringsstadiet för en vandring i Abisko, kommer ta med en kompis som är helt grön vad gäller vandring.
Det låter som ett intressant förslag Håkan, kan du skatta hur långt det är? Vi åker tåg upp.
 
Jag är i planeringsstadiet för en vandring i Abisko, kommer ta med en kompis som är helt grön vad gäller vandring.
Det låter som ett intressant förslag Håkan, kan du skatta hur långt det är? Vi åker tåg upp.
Mindre än 4 mil men rejält kuperat. har du tid så lägger du en extra dag vid Låktatjåkkastugan. Härifrån tar du då en dagstur till Kärkevagges södra spets eller kanske Piran för Abiskofjällens mäktigaste utsikt - dels ner i Kärke och dels ner i Gorsa.

HåkanF
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Hej Josefin.
För att kunna ge ett så bra svar som möjligt behöver jag veta några saker:
  1. Åker ni tåg upp så att ni kommer fram på sen eftermiddag eller kommer ni med bil?
  2. Handlar det pm 4 dagar eller 4 övernattningar?
  3. Är ni vana orienterare?

HåkanF

Tack för svar.
- Vi flyger upp till Kiruna och skulle ju isåfall kunna ta bussen till Vassijaure, såg att man kan vara där vid 18-19 och då lär man hinna till Rissajaure första kvällen kanske? (såg att det var ca 6-7 km dit)
- Vi landar i Kiruna vid 16 på måndagen och flyger hem morgonen på lördagen.
- Vi är inte vana orienterare.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.