Abi-Nikk i september. väder-/tältfrågor.

Hej!

jag har bestämt mig för att ta mitt paddlingstältande vidare till fjällvandring och har lite frågor.

Jag går i tankarna att ta en vecka i september och vandra abisko till nikkaluokta (förmodligen solo). Jag har planerat att gå på led och inte virra bort mig på för många sidospår.

Hur brukar vädret generellt se ut där uppe den tiden på året?

Hur mycket människor brukar det vara i rörelse på den sträckningen under september månad?

Viktigaste frågan: Jag har ett msr elixir 2 tält som jag har 4 extra stormlinor till, hur gör sig det tältet i fjällmiljö? ligger jag bra då eller är det rent utsagt farligt och jag riskerar att blåsa bort?
http://www.naturkompaniet.se/msr-elixir-2

behöver man köpa något typ av fjällpass eller liknande för att få gå på leden? kostar det att tälta på vissa platser eller är det fritt att ta sig fram och bo som man vill?

jag ska upp och testa all utrustning i lite mer fjällmiljö under ett par dygn i åre först så att jag är lite uppvärmd iaf.

tacksam för alla svar och tips jag kan få =)

MVH

Fredrik
 
Senast ändrad:
I början av september är det höst i Lapplandsfjällen, risk för snö på topparna, vackra höstfärger och kalla nätter. Slutet av September är gränsfall mot vinter. I September kan du räkna med betydligt färre vandrare på leden än under högsäsong Juli-Augusti.

Det kostar inget att gå på leden och du får tälta var du vill utmed leden utom i Abisko nationalpark där tältning bara är tillåtet på angivna platser. Tältar du intill någon STF stuga tillkommer en serviceavgift. Stugorna utmed Kungsleden verkar stänga 21/9 för säsongen, så välj gärna att vandra innan dess då det kan vara en fördel att kunna ta in i en stuga om det blir busväder.

Tältet du har bör klara även fjällen sommartid, men vad jag kan se på bilden verkar inte yttertältet gå helt ner till marken varför du kan uppleva det kallt och dragigt vid dåligt väder eller kyla. Även myggnätsöppningarna i innertältet är bra att kunna stänga till om det blir kallt och båsigt.
 

avslutad210712

Gäst
Tältet tror jag inte är något problem men frågan är hur det ser ut på liggunderlags- ovh sovsäcksfronten. Som nämts kan klara fina soliga dagar kombineras med klara fina kalla nätter och temperaturer under noll är absolut ingen omöjlighet.
 
Tack så mycket för era svar. hade mitten på september i tankarna men kanske helt enkelt siktar på början av september istället då. Kylan är jag inte orolig för, där har jag planerat att införskaffa och förstärka utrustningen. Är det kallt kanske man kan få se lite norrsken=), fast kanske för tidigt på året ändå.

får börja planera rutten lite nu då =)
 
Norrsken har inget med kyla att göra; det pågår mer eller mindre för jämnan -- avgörande är 1) tillräckligt mörker för att det skall synas och 2) någorlunda klar himmel, av samma anledning. Bådadera kan du få i september.
 
Där ser man! Tack för klargörandet. Någon lurade i mig någon gång att det behövde vara kallt. Men när jag tänker på det låter det ganska ologiskt=)

Vad tror ni om temperaturer då? Ska ju köpa ny sovsäck då jag bara har en för sommarpaddlingar nu. Ska man räkna med ner mot -10 för att vara på den säkra sidan för september månad? I absolut tokkallt väder skulle man ju sen kunna kombinera sommar och "vintersäck" tillsammans som man gjorde med sovsäckssystemet under värnplikten? Då gick det bra att sova i ligg-grop i snöstorm, ner mot -30 grader och jag sov riktigt bra. =)
 
Hej,
vi var uppe kring Abisko i höstas (11-15/9) och det var fint väder på dagen men lite småkyligt på nätterna (+-0). Jag har en Marmot Plasma 15-säck med komforttemperatur -2 samt ett Exped synmat liggunderlag. För mig var inte kylan något problem. Det som är jobbigare är fukten (som kondenseras), säcken blir alldeles blöt på ytan och det känns inte så bra när det är en dunsäck. Man försöker torka av fukten med en handduk med jämna mellanrum.
 

Bilagor

  • 1294258_344689258999867_1864268850_o.jpg
    1294258_344689258999867_1864268850_o.jpg
    84.8 KB · Visningar: 672
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
marcusleyon Sovsäck för abisko-nikk? Fjällvandring 1
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Karolina P Dagsturer i Åre i mitten av september Fjällvandring 7
MrsNHP Saltoluokta i början av september? Fjällvandring 3
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
Pallando Sarek (andra halvan av september) Fjällvandring 33
Slitvargen Skäckerfjällen i september Fjällvandring 9
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
Glimmerstigen Turtips Norge september Fjällvandring 6
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
haiwa hem från nikkaluokta sent i september Fjällvandring 1
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
AetherAriel Abisko- Nikkaulokta September 2014 Fjällvandring 0
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
Guck Tips på storslagen led i september? Fjällvandring 4
hejvadheterdu Vandra på Island i September Fjällvandring 5
veni Båtskjuts från Sörfjord till Köpsvik den 2. september Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Vigselförrättare september Fjällvandring 6
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
Hedan76 Grövelsjön i september Fjällvandring 2
Pkh Katterjåkk - abisko august/september Fjällvandring 2
Borgas Avskild (primitiv) fjällstuga att hyra i september? Fjällvandring 5
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
petternyqvist Snörisk i Sarek i september? Fjällvandring 33
DrSlurf Höstvandring i september? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...