AA batterier i Powerbank ladda kamera

Min tanke är att ladda min kamera på fjällvandring.

Powerbank
http://www.gpbatteries.se/konsument/gp-portable-powerbank-10400/
Väger 261 G och har 10400 mAh

Litiumbatter AA 4 st
http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/litiumbatterier/varta-aa-litium-4-pack-p42730
Väger med 4 st förpackning 62 G dyra 99 kr för 4 st.

Powerpack för AA batterier
http://www.gpbatteries.se/konsument/gp-portable-powerbank-10400/
Väger 37 g

Hoppas jag räknar rätt och detta har varit uppe tidigare.
Finns det några tankevurpor?
Powerbank väger 261g och har 10400 mAh
Ett AA Li batteri ger 2700 till 3400 mAh dvs 4 st batterier 2700 *4= 10800 mAh
Och väger 62+37g= 99g
AA batterierna passar dessutom i min GPS.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/AA_battery

Man skall ha klart för sig att uppgivna specifikationer är typiska och de verkliga annorlunda, se bara på alla dessa batteritester.

Själv använder jag inte några laddsystem utan använder den lätta och kraftfulla Lithiumvarianten. Brukar köpa 3X4 st. eller 2X6 på ebay för ca. 10-12 kronor styck. De väger ca. 15-16 gram styck och jag ordnar dem i en 1-liters fryspåse, knyter till och klipper bort det mesta av överskottet. Varför ha förpackningar som väger? Har ingen kamera med R6 dock en Etrex 30.

Bilagor

• LX3.2013-10-03.Crop.005.jpg
    LX3.2013-10-03.Crop.005.jpg
    297.3 KB · Visningar: 916

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tankevurpa

Man skall ha klart för sig att uppgivna specifikationer är typiska och de verkliga annorlunda, se bara på alla dessa batteritester.

Själv använder jag inte några laddsystem utan använder den lätta och kraftfulla Lithiumvarianten. Brukar köpa 3X4 st. eller 2X6 på ebay för ca. 10-12 kronor styck. De väger ca. 15-16 gram styck och jag ordnar dem i en 1-liters fryspåse, knyter till och klipper bort det mesta av överskottet. Varför ha förpackningar som väger? Har ingen kamera med R6 dock en Etrex 30.

Min kamera har mini usb och jag ska ladda batterier med batterier vilket i sig måste vara ett slöseri.
Jag har två extra batterier till kameran nu men vill gardera mig mer. Skulle även kunna ladda mobilen om jag nu får täckning. För något år sedan upptäckte jag hur mobilen startat av något tryck på av/på knappen.

laddare?

Läste inte allt men kan rekommendera Pixo C-USB laddare, 80-90 gram och laddar kamerabatterier rakt av. Samt AA plus AAA

Kanske OT svar som du redan beaktat, men har du kollat vad det kostar att köpa extra batterier till kameran (framgår inte vilken kamera du har)?
Själv har jag köpt extra batterier från www.24.se till min kamera för 99kr/st (ej original) och de har funkat utmärkt. Definitivt enklaste och lättaste lösningen.

Vart fick du 3585 mWh ifrån?
Vart fick du 3,7 V ifrån är det inte 5V i usb?

Den nominella cellspänningen är ca 1.5 Volt i Vartacellen x strömstyrkan som den innehåller.

Den nominella cellspänningen är 3.7 Volt i de celler som packet innehåller, den sammanlagda amperestyrkan dessa celler är 10400 mAh eller 10.4 Ah. Förmodligen har den 4 stycken 3.7 Voltceller på 2600 mAh vardera.
En regulator ser till att packet skickar ut 5 Volt till förbrukaren.

Vi måste i dessa fall ta hänsyn till Volten i cellerna för att räkna ut energiinnehållet.

Tack

Den nominella cellspänningen är ca 1.5 Volt i Vartacellen x strömstyrkan som den innehåller.

Den nominella cellspänningen är 3.7 Volt i de celler som packet innehåller, den sammanlagda amperestyrkan dessa celler är 10400 mAh eller 10.4 Ah. Förmodligen har den 4 stycken 3.7 Voltceller på 2600 mAh vardera.
En regulator ser till att packet skickar ut 5 Volt till förbrukaren.

Vi måste i dessa fall ta hänsyn till Volten i cellerna för att räkna ut energiinnehållet.

Då gjorde jag en vurpa tydligen.
Dvs
14340/99g = 144
38480/261= 147
Rätt lika tydligen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips