Vandra från Adolfström uppströms Laisälven

Jag planerar att tillsammans med ett barn (10 år) ge mig ut på en fiskevandring. D.v.s. vandra och fiska.

Ett av de intressantaste alternativen jag hittat är att från Adolfsström ta båttransport till Bäverholmen och där påbörja en vandring uppströms längs med Laisälven. Jag tänker mig att vi beroende på olika faktorer kommer vandra allt mellan 5-15 km enkel sträcka. Kan bli att vi bara vandrar 5 km, lägger upp en basecamp (tält) och ligger på samma plats 2-3 natter för att sedan vandra hem. Det kan också bli att vi vandrar en sträcka varje dag och har ny camp-site varje dag och är ute en hel vecka. (Ett mål skulle kunna vara att ta sig till sjön som heter Bietsitj på Lantmäteriets karta, men vi är väldigt flexibla)

För er som varit i området, några frågor:
- Är det mycket folk (när man har vikit av från Kungsleden)?
- Hur är vandringen längst älven, finns det led/stig eller är det svårare terräng? Är det några vad? Ser att det finns nån bro över småbäckarna iallafall. Det verkar vara markerat led upp till Kattugglekojan iallafall, hur är det efter det?
- Hur är fisket? (Vi är mycket fiskeintresserad)
- Är det lätt att hitta lämplig tältplats vid älven eller är det snårigt/blött?

1781172299143.png

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.