Narvik till Abisko

Hej,
Vi planerar att vandra från Narvik till Abisko i sommar.
Den svenska sidan ser vi inga hinder på - det blir väl förbi Katterjaurestugan - Trollsjön - Låktatjåkkastugan - Kårsavagge och vidare ner mot Abisko.
Men hur är det att vandra på den norska sidan? Om man följer stigen upp mot Rombakstötta, kan man då vika av förbi sjön Isvatnet österut?
Tacksam för lite tips!

Nu var det frågan om Beisfjordstøtta och inte Rombaksstøtta här https://www.utsidan.se/forum/threads/beisfjordtotta-fran-oester.94555/ men det blir väl samma svar...
Lite mer om den sti jag på Openstreetmap jag nämnar där (finns inritad även idag)
I am not sure about the current conditions (moved out of Narvik quite a few years ago) but IIRC this path wasn’t a marked one so perhaps it would be best to just drop it to not lure anyone astray, I imagine it could be quite frustrating to try to follow it.
Kannske klarar man att följa den om man har den på GPSen men den verkar vara krävande...
Tar bussen till Beisfjord istället och börjar därifrån mot Hunddalen eller söderut mot Lossi.

Henning

Allt går naturligtvis, men det är brant. Men om man vill ta sig upp på toppen kan man gå Narvik-Rombaksstötta ToR.

Hade personligen utgått från Beisfjord istället. Då kan ni följa Stubblidalen upp mot Hunddalshytta och Katerat, för att sedan vika av upp mot Katterjaure.

Det finns också alternativet att ifrån Beisfjord ta sig vidare till Skamdalen (taxi) och gå via Skamdalsbakken/Lossistua/Unna Allakas för att sedan gå vidare via katterjaure eller abiskojaure.

Nya leden Hålogalandsruta er dragen på den stigen som står beskrivet ovan, alltså den söder om Beisfjordtötta. Men den kanske inte är gott märkt för det, för det enda infon jag hittar om det är från november 2025.
Och för att repetera det som jag sa i den förra tråden så finns det, enligt i alla fall en källa, en möjlighet att gå mellan sadeln rätt norr om Beisfjordtötta och österut ned till Isvatnet. Om det är lätt är en annan fråga.

Jag hade satsat på att det går ok att gå Hålogalandsruta nu när "Länsstyrelsen" där har gått ut och sagt att det är en aktiv led. I norsk bemärknings iofs.

Formuleringarna i artikeln tyder på att den blir märkt tidigast till sommaren. Men stigen söder om Beisfjordtötta finns som sagt allerede, og resten av leden ska knappast anläggas, bara märkas. Så om man är trygg med att gå halvt oledat tror jag det är en fin tur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips