Willys har färdig pastasås för 15 kr burken.
3 burkar plus 3 lökar plus en vitlök plus 3 pkt bacon och chilliflakes.
Skär 2 cm breda bitar av bacon och stek det.
Häll av det mesta av fettet och stek den finhackade löken i det resterande fettet.
Häll på 3 burkar pastasås på den stekta löken. I med den stekta baconen och chilliflakes.
Rör ned 1 dl riven parmesan eller rapasan.
Koka upp.
När du tar bort grytan från lågan så pressa i 4 stora vitlöksklyftor.
Kyl det till nära fryspunkten och skeda ned det i en mattermos.
2 kg pasta räcker för 10 dagar till den här pastasåsen.
Då basen är tomat som har konserverande egenskaper så håller det sig 10 dagar i en mattermos.
Gnocci (snäckpasta) tar 16 minuter att koka och drar 2 korkar bensin på optimus nova.
För 10 dagar går det åt 50 ml salt för pastavattnet om du använder 1 tsk salt per kok.
Den färdiga pastasåsen kokar upp när du har vänt bränsleflaskan till "off" på bensinen som finns kvar i slangen.
Sedan är det bara att trycka in i huvudet.
Har du optimus nova mulitifuel så räcker det med 1 liter bensin för 10 dagar.
Det inkluderar mogonkaffet, disk, middag, och disk och lite utöver det.
Maten väger lite mer än frystorkat men det blir inget överskott av salt som annars kommer med frystorkat.
Det är också mycket lägre kostnad än frystorkat.
Jag har använt Optimus Nova varje dag i 17 år nu.
Jag har ett reservdelsset som jag ännu inte behövt använda.
Köket har bara gått på Nitor Bensin från Hornbach eller Bauhaus.
Förvärmer gör jag med nitor röd etanol för att undvika sot.
Fettar in lädret på pumpen med silikonfett från biltema 1 gång i veckan och det räcker.
Fråga mig inte hur många gram ett gaskök skulle dra då jag inte vet eftersom jag har bara kört bensin i 17 år.
Visst är ett gaskök billigare men jag tvivlar starkt på att gasen kostar mindre i drift än bensinen. I längden så det du sparar på inköp av gaskök får du betala i gas när du använder det.
I skrivande stund kostar 1 l Nitor Bensin (heptan) 74 kr /litern hos Horbach.
Bauhas tar 75 kr/ litern