Jörnkängan från Reebot AB

Jag letade efter en återförsäljare av Jörnkängan och upptäckte att en skomakare som heter Reboot AB har börjat tillverka Järnkängor.

Är det någon som har haft möjlighet att klämma och känna på ett par kängor från Reboot, är det exakt samma som Jörn från Jörn?
Är det någon som känner till Reboot AB sedan innan?
OT:
Järnkängor, är det sådana som tungdykare har på fötterna?
Felstavning som blev lite rolig, själv har jag råkat skriva att jag är eldig pfredag och menat ledig på fredag. :cool:
Åter till ämnet , som var jörnkängor

/Patrik

Jag *tror* det handlar om att några entusiaster kunnat köpa utrustningen för att fortsätta tillverka sommarkängan. Jag hoppas det bär sig och att kvaliteten blir likvärdig. I så fall är det en fantastisk insats.

Tyckte jag också på -70 talet om Lundhags alaska som liknar denna.
Men pröva Alfa och Crispi så får du en annan uppfattning med formskum och membram ,visserligen får man ta av vid djupa vad och sätta på Crogs el dyligt men skulle Aldrig fundera på dessa gamla typer av kängor mer om man går i kuperad bergig terräng som tex Jotunheimen som jag gör nu eller runt keb tex.

I Norge har man uppfunnit att man kan ha broar över större vattendrag men de tycker en del är ingrepp i naturen men fler kommer hem från vandringarna speciellt tidigt på våren med smält vatten från Glaciärer.(jag har vandrat tex i Sarek med vatten till midjan med stenar stora som fotbollar som kommer farande i vattnet det är inget för mig nu.)

Jag har kängor och pjäxor från Alfa, Crispi, Meindl, Lundhags och Jörnkängan.

Alla är bra på sitt sätt. De passar bra till lite olika saker. Bristen på formskum och annan textil som drar åt sig vatten i Jörnkängan gör att de är mitt förstahandsval när jag går på längre vandringar. Ska jag bara ut över dagen så blir det oftast Crispi.

Hur som helst är det i mitt tycke bra att Jörnkängan fortsätter tillverkas i Sverige. Jag köpte till ett par i "reserv" fastän mitt första par ännu inte är utslitet (även om jag är inne på andra sulparet).

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg