nybörjare - turskidåkning

Inte så bra på att åka pister på skidor, bra på mina snowboards dock. Funderar på att testa någon skidtur runt jämtlandstriangel eller liknande. Jag är en erfaren vandrare. Hur svårt är det? Finns det några detaljer som jag behöver vara medveten om? Är det bäst att göra någon form av kurs? i så fall vad skulle folk rekommendera? Min vän sa just resa dit, hyr utrustningen så ska jag reda ut det... :/
 
Turskidåkning är ju trots allt helt annorlunda än att vandra. Andra rörelser än vandring. Därmot är ev camping och matlagning & navigering osv samma.

Kanske börja med att bo hos STF och göra dagsturer, för att testa. Man måste ju få till skidor, bekväma pjäxor & valla, så att allt funkar.

Det kan oxå vara svårare att åka skidor med ganska tung ryggsäck, jämfört med att vandra.
 
Kan du hantera vilket vädret som helst i vinterfjäll, navigera utan gps, har vinterutrustning iö?
Hyr utrustning låter tveksamt, det funkar i slalombacke men kan bli problem på en tur.
 
Jag navigera helt ok utan gps i besvärliga väder. Kläder jag har, och erfarenhet att vara ute i kallt väder hela dag har jag men inte så mycket i vinterfjällen. Dagsturer låter klok och börjar att bo i stugor och mina tänker är att testa att tälta i närheten av fjällstugor också.
 
Några tankar.
Om man inte redan kan åka längdskidor så kan det nog bli rätt krävande nedför i fjällen ibland.
Vädret på vintern kan vara farligare än på sommaren men om man har möjlighet att bara ta turer när det är bra väderprognos så bör det inte vara något problem.
Dimma/låga moln är inte så bra på vinterfjället. Man ser inget alls. Stark vind är inte heller så trevligt, kallt och drivsnö kan göra att sikten blir väldigt dålig.

Dagsturer eller turer mellan stugor når det är bra väderprognoser bör vara helt ok men en fördel om man kan åka skidor.
 
Jag har åkt skidor innan och längskidor kanske 5-6 gånger - men det var 10 år seden.

Jag tycker att en grundkurs eller liknande är ett bra sätt att gå.
 
Börja inte i brantare backar, om du inte åkt turskidor förr. Jag hade aldrig stått på ett par "nordiska" turskidor förrän i vuxen ålder, och fick grava omställningsproblem trots att jag var en hyfsat duktig utförsåkare. Eller kanske just därför :p
 
Hejsan,

Att börja med att gå dagsturer är definitivt en bra idé. Och att hyra utrustning går hur bra som helt förutsatt att man åker till "rätt" ställe. Vet till exempel att Grövelsjön, Vålådalen och Storulvån alla har uthyrning och är utmärkta startpunkter för dagsturer.

Om man vill gå på kurs eller prova på stugtur så arrangerar STF sådana på ett antal olika ställen, varav ett antal är anpassade för nybörjare. Bara gå in på deras hemsida och kolla!

Sen är det inget måste att gå kurs, har man bara koll på väderprognosen och följer led är det ingen större fara att gå på tur nu fram mot vårvintern även för en nybörjare. Men personligen tycker jag att det är trevligt med sällskap på tur och det får man ju om man hänger med STF :)

/ Stefan
 
Gå mellan stugor (särskilt Jämtlandstriangeln, bra instehstur) är klart görbart för en frilufsig nybörjare.
Om din vän skall vara med så häng på bara! Och så läser du på lite själv inför turen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
santa_klaus Kort stugtur för nybörjare Turskidåkning 30
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
UndrandeL Vad ska en nybörjare köpa? Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
aldehesse längd turskidor nybörjare Turskidåkning 4
cloud76 Turskidorfrågor - nybörjare Turskidåkning 6
Jörgen64 Skidsemester för nybörjare Turskidåkning 6
Kongidz Köpa rullskidor (nybörjare) Turskidåkning 5
nlinden Nybörjare på turskidning. Turskidåkning 4
Knetha Skidinköp till nybörjare Turskidåkning 1
boelresor Förslag på skidtur för nybörjare i fjällen Turskidåkning 1
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
Nettchen Åka kortvasa 2011 som nybörjare? Turskidåkning 6
totte Nybörjare: Turskidor för skog, fjäll och lite utför Turskidåkning 1
sanna.h Nybörjare Turskidåkning 8
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
zzeezz Nybörjare Turskidåkning 2
Toni_v_89 kan någon ge tips och råd?? nybörjare.. Turskidåkning 5
dreamteam Nybörjare på längdskidåkning (jo det är sant) Turskidåkning 4
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
Zaijdan Kebenekajse-Ok för "nybörjare"? Turskidåkning 9
Katta Svajig nybörjare Turskidåkning 1
mothesta Turåkningsskidor till nybörjare Turskidåkning 10
Swedish Berman Super NYBÖRJARE Turskidåkning 1
Nybörjare söker råd Turskidåkning 3
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.