Turskidorfrågor - nybörjare

Jag har hyfsat stor erfarenhet gällande fjällvandring men planerar nu att pröva på vinterturer på skidor nästa påsk (25-29 mars). Planen är att skida från Grövelsjöns fjällstation till Hävlingestugan (13 km), stanna i Hävlingestugorna några nätter med kortare dagsturer samt isfiske och sen skida tillbaka.

Har ett gäng (grundläggande) frågor gällande detta:

1. Är det ens möjligt att åka dessa distanser (13 km) med "vanliga" längdåkningsskidor eller behövs turskidor?

2. Vad går egentligen snabbast - vandring (med 20 kg-säck) eller turskidor med ngt lättare packning? Svår fråga, jag vet. Är väldigt vältränad och hyfsat skidvan.

3. Är det ens möjligt att skida med en rygga på 15 kg på ryggen eller behövs pulka?

allt gott

Anders
 
Generella svar.....

Hejsan,

1: Självfallet är det möjligt att åka 13 km med vanliga "svettpinnar". När vi kommit fram så sent på säsongen som i slutet av Mars skulle jag vilja påstå att man de flesta dagarna tar sig fram lättare med ett par längdskidor om man jämför med turskidor. Var t.ex uppe i Jämtlandsfjällen i påskas och hade både mina turskidor (Åsnes Ingstad fjell) och mina vallningsfria längdskidor (Atomic Redster Skintec) med mig. Valde Atomic skidorna 3 av 4 turdagar.

Finns egentligen bara två tillfällen då smala längdskidor är direkt olämpliga/usla. Då det tokdumpat en massa lössnö och då det är riktigt hård skare/isigt. Sen är det klart att om man inte är van skidåkare är ju ett par turskidor betydligt stabilare, vilket påverkar svaret lite på fråga 3 :)

2: I medel är man snabbare med ett par skidor, förutsatt att man kan hantera dom. Men det skiljer mycket mer från dag till dag. En bra dag med fint före kan man ju nästan hålla samma tempo på tur som man hade gjort i hemmaspåret (givet att man har samma utrustning). Men är det klabbföre, lös snö eller liknande går det långsammare på vinter än på sommaren.

3: Min personliga gräns för pulka är turer längre än en vecka på vintern (med tält och rubbet...), vilket brukar innebära en startvikt på runt 25-30 kg beroende på vilken månad vi talar om. Men då har jag gått på tur i princip varje vinter sen jag var typ 4 år OCH åker med stabila turskidor.

15 kg i ryggsäcken tror jag de flesta som har lite skidvana klarar galant med ett par turskidor. Med ett par sportskidor blir det helt klart vingligare. Nu har du ju i och för sig tänkt följa en led och dessutom en ganska platt sådan, så tar du det bara lugnt borde det inte vara några bekymmer även med sportskidorna. Men om du kommer upp till Grövelsjön och det är hård skare uppe på kalfjället hade jag rekommenderat att hyra turskidor!

/ Stefan
 
1 Ja det är möjligt att använda löparskidor om man följer upptramad led eller har packad snö att åka på, det kan bli besvärligt med nysnö men för dagsturer på våren bör det inte vara något problem.

2 Ja det går bra att ha en 15kg säck på sig med turskidor, skidor är snabbare än att gå.

3 Det går att ha 20kgs säck på turskidor men pulka är att föredra.
 
Vad väger din isborr? Jag tror det blir svårt att komma under 20kg med mat,kök, isborr,fiskegrejor, värmekläder, liggunderlag sovsäck/lakan.
 
Det går bra att hyra turskidor+pjäxor både vid Grövelsjön STF resp Lövåsgården, beroende på varifrån du startar.
 
Vad blir din slutvikt? Jag skidade i Abisko under januari månad. Jag hade med mig 35kg, utan pulka. Det gör jag inte om! 15kg som någon nämnde tidigare är nog en lämplig gräns.
 
På den rutten så är löparskidor helt klart att föredra. Ganska livlig skotertrafik gör att det bör vara görligt även om det kommit en hel del lösare snö.

Skidor är roligare med lättare packning på ryggen. Allt över 15 kg är jobbigt eftersom tekniken för att glida på skidorna försämras.

Kanske kan du hyra isborr vid Hävlingen? Skicka en del packning med en av skotrarna som garanterat kommer att köra om dig?

Turskidor kan vara en bra idé om du gillar utförsåkning i samband med toppbestigning. Fast det är inga direkt episka nedfarter ikring Hävlingen. Men det kan vara trevligt att göra en utflykt in i Töfsingdalens nationalpark och där kan det vara mkt bättre med breda skidor nere i lösare snö i skogen.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
santa_klaus Kort stugtur för nybörjare Turskidåkning 30
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
UndrandeL Vad ska en nybörjare köpa? Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
aldehesse längd turskidor nybörjare Turskidåkning 4
Jörgen64 Skidsemester för nybörjare Turskidåkning 6
Kongidz Köpa rullskidor (nybörjare) Turskidåkning 5
nlinden Nybörjare på turskidning. Turskidåkning 4
Knetha Skidinköp till nybörjare Turskidåkning 1
boelresor Förslag på skidtur för nybörjare i fjällen Turskidåkning 1
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
Nettchen Åka kortvasa 2011 som nybörjare? Turskidåkning 6
totte Nybörjare: Turskidor för skog, fjäll och lite utför Turskidåkning 1
sanna.h Nybörjare Turskidåkning 8
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
zzeezz Nybörjare Turskidåkning 2
Toni_v_89 kan någon ge tips och råd?? nybörjare.. Turskidåkning 5
dreamteam Nybörjare på längdskidåkning (jo det är sant) Turskidåkning 4
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
Zaijdan Kebenekajse-Ok för "nybörjare"? Turskidåkning 9
Katta Svajig nybörjare Turskidåkning 1
mothesta Turåkningsskidor till nybörjare Turskidåkning 10
Swedish Berman Super NYBÖRJARE Turskidåkning 1
Nybörjare söker råd Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.