Turskidåkning Island?

Hej!

Är det någon som vet hur det är att gå på skidtur på Island? Finns det leder, stugor ... ? Endagsturer eller flerdagsturer? Någon som har erfarenhet?
Jag lyckades inte hitta något på Utsidan.

Det finns överhuvudtaget väldigt lite tradition för vintersport på Island. Anledningen är huvudsakligen att vädret är allt för hård och att folk har under lång tid sett naturen mer som något att vara rädd för än en lekplats.

Det finns några få stugor men de öppnar bara på sommaren. Det finns inga markerade vinterleder.

Man kan säkert gå med skidor och tält men vädret blir väldigt ofta väldigt tufft. Så det hade nog blivit en riktig expedition! :)

Var där flera gånger på vintern och lyckades aldrig att komma långt ut i naturen... klimatet är krävande och helt annorlunda än på skandinaviska fastlandet.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för detta upplysande svar. Då förstår jag varför det är svårt att hitta information.
Låter inte lätt, men spännande med vintern på Island!

Verkligen spännande med Island på vintern!
Första gången jag var där, så blev jag väldigt förvånad att det fanns nästan bara kläder och prylar för inomhus idrott på Intersport osv. Hade förväntad mig att hitta massor med utrustning för skidåkning och friluftsliv. Istället var det mest saker för crossfit och simning.
Några alpinskidanläggningar fanns men de var alltid stängda pga stark vind.

Hade planer att vandra eller göra toppturer/ en glaciärkorsning men det var mestadels noll sikt och upp till 37m/s vind.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips