KAP-Arctic - en ny bättre bränsleflaska...

Har du ett original KAP-Arctic? Då kan det här vara av intresse för dig - det var det för mig.

När jag satt och letade efter något annat (SIGG-korkar) på Amazon.se så dök det upp, sådär
som det gör nuförtiden, något deras bot tyckte borde kunna intressera mig: En bränsleflaska
i aluminium som var både lägre och tjockare än de vi är vana vid. Såg tillräckligt intressant ut
för att jag skulle markera adressen för att återvända senare.

När jag återvände insåg jag att den där flaskan borde vara perfekt för ett KAP-Arctic med sin
stående bränsleflaska som ju är rätt hög, smal och instabil. La en beställning för att testa min
teori, och knubben har kommit nu, 10 dagar senare : Amazon bränsleflaska Flaskan kostade
SEK 129:11 med frakt.

Den här korta och tjocka enlitersflaskan är ungefär 1 cm kortare än min vanliga 6 decilitare
( och naturligtvis mycket kortare än den ursprungliga enlitersflaskan som följde med mitt
KAP-Arctic 1988 )... Så den står stabilare och slangen är inte så spänd... Moderna Optimus
och Primus motsvarigheter har ju sina bränsleflaskor liggande (dvs klart mycket stabilare)
under drift medan vi är bundna av att ha bränsleflaskan stående... Så en lägre och tjockare
flaska är naturligtvis en förbättring IMHO.

En bild jämförande en vanlig enliters SIGG-typ bränsleflaska, en 6dl SIGG-typ bränsleflaska
och så den nya knubbiga enlitersflaskan framför mitt KAP-Arctic :
2023-11-29 21;09 _IMG5013_DxO+Odd_small.jpg
Bara ett litet tips om hur man kan förbättra sitt KAP-Arctic... Det enda jag behövde
göra var att korta av sugslangen så att den slutade en millimeter ovanför bottenytan.
/Odd

Senast ändrad:
Den fungerar bättre rak - och det var så Gunnar Finn designade den
i den ursprungliga höga 1-litersflaskan. Dessutom så har den där
enkla plastslangen en tendens att stelna i den form den förvaras i...
/Odd

Hittade en bild på utrustningen från tidigare när den var i bruk - ofta
Här med sin Skultunaröd-eloxerade 6 dl fotogenflaska

PICT2096.JPG
Nu blir det mycket stabilare/säkrare att ha flaskan stående bredvid köket under matlagning!
/Odd

Ett sånt kök skulle jag vilja ha! Hade en gång en båt och då köpte jag mig ett tvålågigt fotogenkök med pump. Det var som att laga mat på en fin gasspis, man kunde finreglera lågan. Är det där campingköket lika bra?

Aktuellt

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Bra tips även om jag aldrig tyckt den stående flaskan varit jobbigt vinglig. Dock irriterar liggande flaska mig varje gång. Man måste ju använda båda händerna när man behöver pumpa lite med köket tänt!

Den fungerar bättre rak - och det var så Gunnar Finn designade den
i den ursprungliga höga 1-litersflaskan. Dessutom så har den där
enkla plastslangen en tendens att stelna i den form den förvaras i...
/Odd
Hmm. Gunnar visade mig själv hur man skulle lägga flaskan med utgående slang och luftventilen uppåt för att den böjda slangen inne i flaskan skulle ligga med änden nedåt. Men det var 90-91 tror jag, han hade kanske gjort lite produktutveckling.

En annan fråga, off-topic, är om du har en länk till någon huvudtråd där du visar och diskuterar den modifiering av Optimus Vega-kök med Trangiabrännare du gjort? Den blev jag nyfiken på. Jag har sökt runt tio minuter nu (det var så jag hamnade i den här tråden... :)) och hittar flera trådar där det nämns, men inte något mer.

Senast ändrad:
Hmm. Gunnar visade mig själv hur man skulle lägga flaskan med utgående slang och luftventilen
uppåt för att den böjda slangen inne i flaskan skulle ligga med änden nedåt. Men det var 90-91
tror jag, han hade kanske gjort lite produktutveckling.
Det har ju visat sig att han ändrade/"produktutvecklade" KAP-Arctic på flera sätt över tiden,
så det förvånar mig inte det minsta om han även ändrade något i det där avseendet. Min står
bäst rakt upp och ned, med den numera klart styva f.d. spolarvattenslangen rakt nedåt med
sin aningen snett avkapade ända slutande någon/några millimeter ovanför bottenytan.
Med min 'nya' kortare och tjockare kinesiska bränsleflaska blev kombinationen MYCKET bättre,
den står mycket stadigare men rymmer ändå lika mycket som den ursprungligt levererade
SIGG-flaskan gjorde. Den nya har dessutom fått en POR-15 -behandling internt, så den kommer
aldrig att korrodera sönder inifrån...
En annan fråga, off-topic, är om du har en länk till någon huvudtråd där du visar och diskuterar
den modifiering av Optimus Vega-kök med Trangiabrännare du gjort? Den blev jag nyfiken på.
Jag har sökt runt tio minuter nu (det var så jag hamnade i den här tråden... :)) och hittar flera
trådar där det nämns, men inte något mer.
Jag tror Thure har pekat på den bästa sammanfattningen redan. Det här var inget i förtid pla-
nerat sommarprojekt, det bara uppstod av sig självt när XXL reade ut sitt lager av Optimus
Vega till ett pris som balanserade/motiverade att kapa bort och kasta sådär 70% av Vegan...
Det var ju bara Vegans anslutningsklump med reglerventil jag ville ha, och när jag slapp betala
för det som skulle bli skrot rätt ner i runda arkivet så slog jag till. Köpte ett tiotal och tillverkade
summamodifikationen Storm-Vega - till ett antal släkt och vänner. Sålde sedan de sista över-
exen här på forumet... (Jag har väl vid något tillfälle lovat lite svävande att om någon dyker upp
här vid min entrédörr med en Storm och en Vega i handen - så kan jag väl bygga en till av deras
delar.) Det är alltså inte någon modifikation av Optimus Vega-kök med en Trangiabrännare, det
är tvärtom; en modifikation av Trangias gasbrännare Storm med lite delar från ett Vega...
Vega är en rätt så misslyckad produkt - om man som jag vill köra brännarna i det överlägset
vindskyddande T25.
Vega och Optimus Polaris är väl det du menar?
Nej, Trangia GB77 Storm brännare och Optimus Vega anslutningsklump med reglerventil samt
stödben - så ska det vara. [Polarisen har inget med Storm-Vega att göra, den är en egen separat
historia.] Vitsen med Vegaklumpen är att det är mycket bekvämare att köra inverterat med den
jämfört med Trangias originalklump/ventil - som gömmer sig långt inne under gasbehållaren
och som dessutom saknar stödbenen...
Ja, där är nog den bästa sammanfattningen...
/Odd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips