Viggenhaveriet i Anarisfjällen.

År 1988-03-01 kraschade en JA37 Viggen från F4 Frösöns flygflottilj i Anarisfjällen, den slog i fjället Tjuorventjakke som ligger mellan Dörrsjön och Lundörrstugan.
Planet slog i fjället ca 15m under högsta toppen, flygföraren omkom tragiskt omedelbart vid olyckan.

Är det någon som rört sig i området som sett eller vet om planet/delar av planet fortfarande ligger kvar där uppe ?
 
Aldrig varit där.
Haveriutredningen omnämner ett totalt 1km långt spår med vrakdelar, så det verkar ju inte sannolikt att varenda bit är upplockad, även om man lade några dagar nästkommande sommar på att städa upp.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Aldrig varit där.
Haveriutredningen omnämner ett totalt 1km långt spår med vrakdelar, så det verkar ju inte sannolikt att varenda bit är upplockad, även om man lade några dagar nästkommande sommar på att städa upp.
Jag skulle säga att när det kommer till flygkrascher och speciellt militära farkoster, så är man väldigt noga med att få med alla delar. I alla fall i fredstid
 
Jag skulle säga att när det kommer till flygkrascher och speciellt militära farkoster, så är man väldigt noga med att få med alla delar. I alla fall i fredstid

Så tänkte jag med, men med tanke på läget och typen av krasch så funderade jag om det finns "icke hemliga" vrakdelar kvar på fjället.
 
Det finns undantag där flygplanen blir kvar där dom hamnade, både militära och civila.
Oftast av äldre datum dock.

I Vålådalen, Ljungdalen kring Vålåsjöfjället, Sarek, Grövelsjön mf.
 
Senast ändrad:
Vandrade 1998 mellan Ljungdalen och Höglekardalen, hade ingen aning om olyckan men på en kvällstur råkade jag av en slump gå rätt på den minnesplakett som satt där. Kommer inte ihåg några detaljer men det måste handla om just den kraschen. Inga vrakdelar vad jag minns. Mycket fint område för övrigt.
 
Vandrade 1998 mellan Ljungdalen och Höglekardalen, hade ingen aning om olyckan men på en kvällstur råkade jag av en slump gå rätt på den minnesplakett som satt där. Kommer inte ihåg några detaljer men det måste handla om just den kraschen. Inga vrakdelar vad jag minns. Mycket fint område för övrigt.

Minns du ungefär vart ?
 
Hm, det var länge sedan detta. Minns att vi hade tältet några nätter vid dörrsjön och då skulle det kunnat vara ganska nära den. Men tyvärr varken kartor eller anteckningar kvar, och det var före digitalkameran så inga bilder heller.
 
Efter att ha hittat minnesmärket för Anarisolyckan under vandringen i Lunndörren 2021 (se detta inlägg) så noterade jag ifjol att det numera finns utmärkt på Calazos kartor över området.

Ifjol, 2024, vandrade vi återigen i området med målet att hitta minnesmärket för Viggenkraschen 1988, men vi läste inte på ordentligt så vi letade då vid den västra Tjåervienjahke (1391 möh). I år blev det vandring igen i området med målet att hitta minnesmärket vid den östra toppen (1374 möh). Vi gick från Tossåsen mot Struohpie för att gå in i mellan Tjåervienjahke-topparna en bra bit upp i passet. Vi trodde att minnesmärket skulle vara precis vid toppen och tog sikte på den. Att gå söderifrån, från Dörrsjöhållet, visade sig vara helt rätt för ganska snart såg vi tydligt en stolpe mot den blå himlen. Hade vi kommit norrifrån hade den inte varit lika enkel att se. Jag tog en koordinat med GPS-klockan vid minnesmärket och den visade N 63 grader 02.1950', E 13 grader, 10.5939'.

Vem vet, kanske dyker även detta minnesmärke upp i nästa version av Calazo-kartorna över området?

Här kommer några bilder:

Minnesmärkets ungefärliga position i förhållande till toppen:
Viggenkraschen_1988_koord.jpg

Minnesmärket i närbild:
Viggenkraschen_1.JPG

Minnesmärket mot Dörrsjön:
Viggenkraschen_2.JPG

Minnesmärket mot norr:
Viggenkraschen_3.JPG

Minnesmärket mot väster:
Viggenkraschen_4.JPG
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips