Viggenhaveriet i Anarisfjällen.

År 1988-03-01 kraschade en JA37 Viggen från F4 Frösöns flygflottilj i Anarisfjällen, den slog i fjället Tjuorventjakke som ligger mellan Dörrsjön och Lundörrstugan.
Planet slog i fjället ca 15m under högsta toppen, flygföraren omkom tragiskt omedelbart vid olyckan.

Är det någon som rört sig i området som sett eller vet om planet/delar av planet fortfarande ligger kvar där uppe ?
 
Aldrig varit där.
Haveriutredningen omnämner ett totalt 1km långt spår med vrakdelar, så det verkar ju inte sannolikt att varenda bit är upplockad, även om man lade några dagar nästkommande sommar på att städa upp.
 
Aldrig varit där.
Haveriutredningen omnämner ett totalt 1km långt spår med vrakdelar, så det verkar ju inte sannolikt att varenda bit är upplockad, även om man lade några dagar nästkommande sommar på att städa upp.
Jag skulle säga att när det kommer till flygkrascher och speciellt militära farkoster, så är man väldigt noga med att få med alla delar. I alla fall i fredstid
 
Jag skulle säga att när det kommer till flygkrascher och speciellt militära farkoster, så är man väldigt noga med att få med alla delar. I alla fall i fredstid

Så tänkte jag med, men med tanke på läget och typen av krasch så funderade jag om det finns "icke hemliga" vrakdelar kvar på fjället.
 
Det finns undantag där flygplanen blir kvar där dom hamnade, både militära och civila.
Oftast av äldre datum dock.

I Vålådalen, Ljungdalen kring Vålåsjöfjället, Sarek, Grövelsjön mf.
 
Senast ändrad:
Vandrade 1998 mellan Ljungdalen och Höglekardalen, hade ingen aning om olyckan men på en kvällstur råkade jag av en slump gå rätt på den minnesplakett som satt där. Kommer inte ihåg några detaljer men det måste handla om just den kraschen. Inga vrakdelar vad jag minns. Mycket fint område för övrigt.
 
Vandrade 1998 mellan Ljungdalen och Höglekardalen, hade ingen aning om olyckan men på en kvällstur råkade jag av en slump gå rätt på den minnesplakett som satt där. Kommer inte ihåg några detaljer men det måste handla om just den kraschen. Inga vrakdelar vad jag minns. Mycket fint område för övrigt.

Minns du ungefär vart ?
 
Hm, det var länge sedan detta. Minns att vi hade tältet några nätter vid dörrsjön och då skulle det kunnat vara ganska nära den. Men tyvärr varken kartor eller anteckningar kvar, och det var före digitalkameran så inga bilder heller.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.