Mantor-selen...

Är det någon som minns något om Haglöfs Mantorsele? Vad kostade den? När (ungefär) försvann den från marknaden? Hur vanlig var den, egentligen?

Jag vet att den fanns i (minst) två versioner genom åren; det tidiga [högra på bilden] utförandet med "spetsiga" nedre ändar (som visst ansågs vara lite aggressiva mot kvinnobröst) och det senare [vänstra på bilden] utförandet där nederdelarna kortats och rundats av.

Jag funderar nu på att låta nytillverka en Mantorsele, eftersom såväl jag som några bekanta (som har Mantor sedan förr) anser den överlägsen alla andra bärselar till seriösa ramryggsäckar. Vi undersöker nu möjligheten att kopiera Mantorselen, lämpligen den senare - låt oss kalla den för unisexversionen - och kanske till och med göra den tillgänglig igen,
då mot avrop... Vi får se vad sadelmakeriet säger.
 

Bilagor

  • PICT8025-72dpi.jpg
    PICT8025-72dpi.jpg
    64.5 KB · Visningar: 1,303
Jag som praktiskt taget aldrig använder höftbälte älskade Mantorn. Jag skaffade en tidigt 70-tal. Då bar jag gladeligen 30-35 kilo i min Alaska. Med åren nöttes remmarna och remjusteringarna ganska rejält. Någon gång på 80-talet försökte jag få tag på en ny mantor, men den fanns inte i någon friluftsbutik. den hade slutat tillverkas. Jag tog då kontakt med Haglöfs och frågade om de hade någon kvar i något hörn. Det visade sig att de hade EN ENDA kvar. Personen jag pratade med visste inte om den var till salu, men efter lite tjat fick jag köpa den sista de hade.

Vid leverans blev jag mycket förvånad eftersom den inte alls såg ut som min förra. Den var mindre och materialet var inte lika smidigt. (Se vänstra bilden ovan.) Den användes inte många gånger. Jag minns inte vad det blev av mitt exemplar...

HåkanF
 
Tärnsjö

Är det någon som minns något om Haglöfs Mantorsele? Vad kostade den? När (ungefär) försvann den från marknaden? Hur vanlig var den, egentligen?

Jag vet att den fanns i (minst) två versioner genom åren; det tidiga [högra på bilden] utförandet med "spetsiga" nedre ändar (som visst ansågs vara lite aggressiva mot kvinnobröst) och det senare [vänstra på bilden] utförandet där nederdelarna kortats och rundats av.

Jag funderar nu på att låta nytillverka en Mantorsele, eftersom såväl jag som några bekanta (som har Mantor sedan förr) anser den överlägsen alla andra bärselar till seriösa ramryggsäckar. Vi undersöker nu möjligheten att kopiera Mantorselen, lämpligen den senare - låt oss kalla den för unisexversionen - och kanske till och med göra den tillgänglig igen,
då mot avrop... Vi får se vad sadelmakeriet säger.

Funderar på om du inte kan hitta hjälp i Tärnsjö på garveriet men är inte säker.
 
... Det visade sig att de hade EN ENDA kvar. Personen jag pratade med visste inte om den var till salu, men efter lite tjat fick jag köpa den sista de hade. Vid leverans blev jag mycket förvånad eftersom den inte alls såg ut som min förra. Den var mindre och materialet var inte lika smidigt. (Se vänstra bilden ovan.) Den användes inte många gånger. Jag minns inte vad det blev av mitt exemplar... HåkanF
Håkan, du kan säkert få en långspetsig 'Male version' tillverkad nu - om du vill ha den så...

Funderar på om du inte kan hitta hjälp i Tärnsjö på garveriet men är inte säker.
Hiker, den tjej på sadelmakeriet som jag har kontakt med är rätt nyligen färdigutbildad på Sadelmakeriskolan i Tärnsjö - så hon har alla läderkontakterna som behövs... Och hennes kollega är möbeltapetserare och bilsätesexpert, så tillsammans kommer dom att kunna åstadkomma alldeles underbara Mantorkopior...

/Odd
 
Kul!

Är också intresserad av en Mantor, skulle sitta fint på någon av de gamla Fjr jag har i gömmorna :).

Vilken sadelmakare är det?

//J
 
Det verkar som det finns ett visst intresse
- jag meddelar er här när/om tjejerna är villiga att ta order på fler (och vad priset blev).
/Odd
 
Mantorselen

Har en Mantor sen 1972 eller så. Vill gärna ha en till i reserv, den jag har börjar bli lite sliten. Hör av dig med pris när du fått napp är du snäll.
Jag bor på Nya Zeeland men är tillbaka i Sverige varje år och vandrar, och har kontakter som kan ta emot post.
Tackar på förhand!
 
OK grabbar, (och tjejer också för den delen)
vi har kommit lite längre i jobbet med att göra en (moderniserad) Mantorkopia.
Sadelmakaren har inte tappat intresset, men det har tagit tid - för ordinarie verksamheten har nästan svämmat över - och då kan ju inte jag stressa på projektet och riskera att det inte blir av...

Nu behöver jag bilder på era Mantorselar, vi är fundersamma över några tekniska detaljlösningar och ju fler original vi ser ju lättare blir det att få till det bra. En sån sak är bröstremmen - den kommer att bli med ett plastspänne* istället för krok+D-ring, mycket lättare att få till nuförtiden. Och alla remmar kommer nog att bli svarta nylonband, inte läderremmar. Också mycket lättare att få till nuförtiden. Vi funderar även på att låta textilen gå runt läderkanten vid halsen - för att minska risken att halsen/huden kommer i kontakt med det garvade lädret och dess ev. kemikalierester. Hur det blir med det får vi se...

* Plastspännet jag tänker ha är versionen med både visselpipa och tändstål i på mitt exemplar, som blir prototypexemplaret. Det känns som en vettig idé med ett nödeldstål + visselpipa som alltid följer med ryggan, och merkostnaden är en engångsutgift...

Bilder jag har så här långt (men jag vill ha fler!):
/Odd
 

Bilagor

  • Mantorselar-01.jpg
    Mantorselar-01.jpg
    54.4 KB · Visningar: 654

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.