7 växlad inbyggd växel

Slit-å-släng kontra återbruk/cirkulärekonomi alltså.
Har du några barn att svara inför avs dina livsval - eller dör linjen ut med dig?
:unsure: :eek::D
/Odd
Om den var riktad till mej så tyckerjag att helt ny cykel är onödigt men att renovera en dålig del med oklar livslängd versus ny reservdel, det tycker jag delvis kan få vara en kostandsfråga, om man inte har kunskapen att fixa det själv.

/Patrik

Det 11-växlade Shimanonavet är intressant. Kan det vara ett alternativ till Rohloff?
Ffa är det en stor, riktigt STOR, prisskillnad.
Dagens Alfine-11 nav kostar ~300 €
Rohloff Speedhub kostar ~1.200 €
För mindre än mellanskillnaden (706 €) kan man köpa ett par kolfiberhjul till en (skivbromsad) kedjeväxlad cykel

Ett mer realistiskt alternativ för navväxlad pendlingscykling är kanske ytterligare ett bakhjul med Alfine-11 nav,'
dels för redundans: det borde gå fortare att byta hjul istf att laga punka på morgonen och/eller ha ett hjul med dubbdäck för att snabbt kunna byta de mornar det verkligen behövs.
Kollar man runt lite på nätet går det att köpa färdiga hjul med Alfine-11 nav ännu billigare, här kostar ett komplett hjul med dagens Alfine-11 nav från endast 257,30 € (hen verkar inte sälja Rohloff därför ville jag inte jmf med hens priser)

En sak har jag bytt: växelreglaget.
Eftersom jag har bockstyre på cykeln funkar inte det vanliga navväxelreglaget, SL-S700, särskilt bra om man är van vid bekvämligheten + alla andra fördelar med STi-reglage och även om det finns "STi"-reglage för navväxlar så tvekade jag länge. "STi"-reglage för navväxlar är dyra och enl recensioner kan de vara av tveksam kvalité, men medan jag funderade på vad jag ville ha och hade råd med dök det upp ett beg bar end-reglage för riktigt bra pris som fungerar riktigt bra och jag är nöjd med det.
Finns det ngt liknande för Rohloff Speedhub?

Jag har läst /hört/sett ett negativt omdöme i en Youtubevideo. Vad tror du Håkan?
Alfine-11 navet finns i två versioner, den nyaste versionen kom för några år sedan (6?)( SG-S7001-11) , några av de interna delarna skall vara ändrade och navet skall nu även vara godkänt även för el-cyklar, vilket numer skall vara den största marknaden för växelnav.
Det Alfine 11-nav jag har är av 1a gen (SG-S700) och kollar man på nätet är det navet vanligt bland de som har haft problem med Alfine-11 nav, men som alltid är det väl de som har problem som är ivrigare att skriva om det. Mitt nav har fungerat utan problem, det sipprar iofs ut lite olja ur det men det betyder bara att det blir lite kladdigt och måste torkas av och olja fyllas på, men det är med ~6 mån intervaller inte vecko- eller ens månadsvis.
Växeljusteringen är känslig och jag har varit tvungen att snedjustera lite för bästa funktion
36326-2cd77bad645e2f0458f27ad61daf1b54.jpg

Men inget av detta var på ngt sätt okänt för mig och medför inte heller några oöverstigliga problem.
Men helt underhållsfritt är navet förstås inte. Men finns det nav som är det?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips