5000 regnpelare på fjället? Tenson Scalloway?

Jag behöver inhandla ett regnställ. Jag använder fjällrävens klassiska G1000-jacka och byxa. Behöver alltså något lätt att bära över. Bör såklart andas, men ska vara vattentätt. Man ska gärna kunna sitta ner och äta, laga mat på knäna mm utan att bli blöt, ha på sig ryggsäck som gnager, gå en hel dag i ösregn osv... Max 1000-1200 kr, gärna billigare.

I sportaffärerna är det ovanligt att se plagg med mer än 5000 regnpelare, samtidigt har jag fått för mig att 5000 inte är tillräckligt? Vad tror ni?

Någon som känner till Tenson Scalloway?
http://www.brandworld.se/sv-se/product/1000938

Nu har det ju gått mer än en dag sen du skrev inlägget och du har förmodligen redan köpt ditt regnställ men ändå…

Min erfarenhet är att det är skillnad på mm och mm. Har haft regnjackor med 5000 mm pelare som klarat sig bra, sedan när jag bytt upp mig till 6000 blev jag blöt. Eller så beror det på att alla tillverkare helt enkelt inte är ärliga när de redovisar vattenpelare.

Sedan bör man kolla på hur konstruktionen ser ut i övrigt. I somras köpte jag till exempel ett par snorbilliga regnbyxor på XXL (Stormberg Veiviser, deras eget märke tror jag) med 8000 mm vattentålighet. Själva tyget höll torrt, men vatten rann in via snedställda framfickorna (som inte gick att stänga) och via de vertikala gummerade ventilationsblixtlåsen på sidorna på låren, som alltså inte var täta för fem öre. Efter en halvtimme i ösregn var jag totalt genomblöt på hela benen förutom lårens insida.

Köpte den här jackan för ett par månader sedan, 15 000 mm pelare, och än så länge har den hållit mig absolut torr:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MOUNTAINHARDWEAREPICJACKET

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det blev ITAB:s packaway. Höll i duschtest men ute på fjället fick jag knappt tillfälle att testa det mer, tack och lov. Regnade en halv dag och då höll det emot fint i alla fall, och andades som det skulle. Lätt och snyggt dessutom. Gillas!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips