+5 ute, 0 komfort sovsäck = fryser

Jag har en kronisk sjukdom som bla gör att mitt inre element inte riktigt funkar. I vardagslivet har jag underställ mellan slutet av september till slutet av april och på äventyr har jag alltid med mig någon form av isoleringsplagg. Även om det skulle stå 25grader varmt, oftare än inte jag behöver använda den.

Sov ute för två helger sedan.
Var 5+ grader under natten.
Hade en dam dunsäck, är 157cm, som gick till 0 grader i komfort.
Sea to summit liner, ska enligt dem ge upp till 15 grader extra värme.
Ull underställ, strumpor, vantar och mössor.
Exped liggunderlag som går till -7.
OCH JAG FÖRS!
Fick ta på mig ullfleecen och lägga dunjackan över benen med huvan över fötterna.
Natt två blev med nalgene fylld av kokad vatten och ett uppvak med omkokning vid 3 tiden.

Nu är mitt mål att skida jämtlandstriangeln inom kommande 3 år. Och hur fan ska jag överleva det?!
För jag tror inte detta räcker:
Har en sovsäck som går på -21 i komfort.
Tänkte införskaffa en ull liner istället.
Införskaffa Woolpower 400g underställ.
Exped downmat, ska gå till -33.

Överväger om man ska ha med 0 komfort säcken med för att kunna dubbla upp.
Normal natt teperatur i februari/mars/april värkar inte gå lägre än -15.

Någon annan som vart i liknade situation?

Liner höjer inte temperaturen så mycket som anges. Hellre skaffa dunquilt och ha inne eller över sovsäcken, mycket mer isolering till samma eller mindre vikt. Jag tar komforttemperatur med nypa salt, det är så individuellt vad man behöver. Mitt förslag är sovsäck med hög loft och komforttemperatur på minst minus 10 grader om du är frusen. Och då menar jag under sommarhalvåret. Beror på vad du vill betala men tex Western mountainering Antelope använder jag själv ner till minus 5 grader. Fast jag är inte superfrusen av min men gillar sova varmt. Jag har alla mina isolerade plagg på mig när jag sover i minusgrader, kan vara ett tips.
Vilken sovsäck du kan ha på vinter k fjällen svårt att veta men kanske förstärka din sovsäck men en till?

• Gilla
Reactions: Imp
Som sagt så adderar en liner inte 15 grader, inte ens om den är i fleece.
Ett bra liggunderlag gör mycket både för värme och komfort och jag är själv mycket nöjd med mitt expeed downmat 9 LW XP, men notera att många haft problem med att kanalerna delmaminerar, finns gott om trådar om det här på utsidan. Vet inte om jag haft tur, varit aktsam eller att jag alltid sover med "stolsomslag" på liggunderlaget.
Jag vill ha mycket under mig, mycket över mig men lite på mig. Har jag varma kläder på kroppen är risken att jag svettas och sedan kyler svetten. Hellre lägga en tröja över mej än ha den påtagen.
Mössa har jag däremot på mig om jag inte drar åt luvan så den fungerar som mössa. Vill du ha kläder på dig så är ull bra som värmer även om det skulle råka bli fuktigt av svett.
Gå inte och lägg dig kall, ta en promenad eller rör dig lite på annat sätt, inte så du svettas men så du är lite varm, precis innan du kryper ner. Det finns olika ideer om själva sovsäcken precis före sängående, en del vill ligga på den med kläderna på (givetvis torra kläder) för att värma upp den, men å andra sidan trycker man ihopa loftet så det får man i så fall skaka upp igen så det är gott om luft i säcken värmande fyllning.

/Patrik

• Gilla
Som sagt tidigare i tråden.. Tillverkares komfort temperaturer bör kanske tas med en nypa salt.. Det bästa är att göra som du har gjort, pröva sin utrustning och se vad som funkar och inte funkar..🙂

Har ersatt liggunderlag vintertid med renskinn, tar en del plats men värt det..

(Skulle du välja den lösning se upp med fleece kläder..🙂)

Brukar också äta något kaloritätt innan läggdags, typ nötter, el choklad+ har nått snacks att knapra på om jag vaknar under natten, känns som att kroppen fryser mer när magen är tom..

Har jag inte vinter sovsäcken med mig brukar jag göra lite som du har gjort, sova med dunjackan/kläder ovanpå mig i sovsäcken, ibland har jag med en extra sovsäck/fleecefilt som jag lägger över sovsäcken..

• Gilla
Liner höjer inte temperaturen så mycket som anges. Hellre skaffa dunquilt och ha inne eller över sovsäcken, mycket mer isolering till samma eller mindre vikt. Jag tar komforttemperatur med nypa salt, det är så individuellt vad man behöver. Mitt förslag är sovsäck med hög loft och komforttemperatur på minst minus 10 grader om du är frusen. Och då menar jag under sommarhalvåret. Beror på vad du vill betala men tex Western mountainering Antelope använder jag själv ner till minus 5 grader. Fast jag är inte superfrusen av min men gillar sova varmt. Jag har alla mina isolerade plagg på mig när jag sover i minusgrader, kan vara ett tips.
Vilken sovsäck du kan ha på vinter k fjällen svårt att veta men kanske förstärka din sovsäck men en till?
Den ironiska delen är att jag gärna sover kallt. Har ofta fönstret öppet på vintern i sovrummet. Sommartid burkar komfort temperaturen vara ganska sann. Är nog mest det att sovsäcken och liggunderlaget generar ingen värme utan man är ju själv elementet och nattetid generar jag inte värme. Eller tillräcklig mycket värme för att hålla den instängda värmen uppe.
Har Helsport Down Lady i både 0 komfort och -21 säck. Bra kvalitet och fina grejer. Men kanske bara att jag behöver bulka på extra..

Som sagt så adderar en liner inte 15 grader, inte ens om den är i fleece.
Ett bra liggunderlag gör mycket både för värme och komfort och jag är själv mycket nöjd med mitt expeed downmat 9 LW XP, men notera att många haft problem med att kanalerna delmaminerar, finns gott om trådar om det här på utsidan. Vet inte om jag haft tur, varit aktsam eller att jag alltid sover med "stolsomslag" på liggunderlaget.
Jag vill ha mycket under mig, mycket över mig men lite på mig. Har jag varma kläder på kroppen är risken att jag svettas och sedan kyler svetten. Hellre lägga en tröja över mej än ha den påtagen.
Mössa har jag däremot på mig om jag inte drar åt luvan så den fungerar som mössa. Vill du ha kläder på dig så är ull bra som värmer även om det skulle råka bli fuktigt av svett.
Gå inte och lägg dig kall, ta en promenad eller rör dig lite på annat sätt, inte så du svettas men så du är lite varm, precis innan du kryper ner. Det finns olika ideer om själva sovsäcken precis före sängående, en del vill ligga på den med kläderna på (givetvis torra kläder) för att värma upp den, men å andra sidan trycker man ihopa loftet så det får man i så fall skaka upp igen så det är gott om luft i säcken värmande fyllning.

/Patrik
Har haft Expeed i över tio år nu, två olika modeller och ja har hört om detta fenomenet om att limningen mellan kanalerna släpper. Dock inte från någon jag känner. Så känner mig trygg i att köpa ett nytt från dem som planerat.

Grejen är att jag är varm när jag kryper ner i sovsäcken. Gosar in mig och är helt okej i temp. Tills kroppen går in mot "stand by läge" och då generar jag nog inte tillräckligt mycket värme längre. (stark gissning)

Har alltid ett "aktivt" underställe och ett för att sova i. Därför jag tänkte att uppdragera till 400g istället för 200g är ett bra val.

Som sagt tidigare i tråden.. Tillverkares komfort temperaturer bör kanske tas med en nypa salt.. Det bästa är att göra som du har gjort, pröva sin utrustning och se vad som funkar och inte funkar..🙂

Har ersatt liggunderlag vintertid med renskinn, tar en del plats men värt det..

(Skulle du välja den lösning se upp med fleece kläder..🙂)

Brukar också äta något kaloritätt innan läggdags, typ nötter, el choklad+ har nått snacks att knapra på om jag vaknar under natten, känns som att kroppen fryser mer när magen är tom..

Har jag inte vinter sovsäcken med mig brukar jag göra lite som du har gjort, sova med dunjackan/kläder ovanpå mig i sovsäcken, ibland har jag med en extra sovsäck/fleecefilt som jag lägger över sovsäcken..
Ja har funderat på renskinn men pälsdjursallergin sätter stop för det tyvärr. Dun funkar tack och lov! Så därför jag tänkte på ett dunliggunderlag :D

Upplever att jag fryser mer i fleece än ull, speciellt längre upp i landet. Så försöker se till att 90% av kläderna är ull. Men vet från ungdomsåren att fleece värmer gött.

Hur kallt har du sovit som mest? Alltså värsta minustempen.
Vet folk som dubblar upp på sovsäckar därför jag tänkte att det kan vara en bra idé att ta med en som extra lager typ.. XD

Dubbla sovsäckar på längre kallare turer är inte dumt alls. Jag tyckte det var lättare att hantera kondensansamlingen med två tunnare än en tjock. I bästa fall hamnar daggpunkten mellan säckarna, vattnet kondenserar och fryser där, och det är bara att skaka ur. I näst bästa - i en tunnare mer lättutvädrad yttersäck. Gärna syntet, som inte tappar sin isoleringsförmåga av av bli fuktig.

Senast ändrad:
Ja har funderat på renskinn men pälsdjursallergin sätter stop för det tyvärr. Dun funkar tack och lov! Så därför jag tänkte på ett dunliggunderlag :D

Upplever att jag fryser mer i fleece än ull, speciellt längre upp i landet. Så försöker se till att 90% av kläderna är ull. Men vet från ungdomsåren att fleece värmer gött.

Hur kallt har du sovit som mest? Alltså värsta minustempen.
Vet folk som dubblar upp på sovsäckar därför jag tänkte att det kan vara en bra idé att ta med en som extra lager typ.. XD

Man får nog vara väldigt dunkänslig om man ska reagera på expeed downmat eftersom dunet är instängt i liggunderlaget, visst kan någon enstaka fjäder flyga ut när man tömmer ut luften men annars exponeras man inte nämnvärt för dun via liggunderlaget.

/Patrik

Hejsan, knepigt och intressant problem

Nu har jag förvisso motsatt problem, att jag snarare blir överhettad än fryser, men efter en stor mängd tältnätter på vinter har jag i alla fall samlat på mig ett par "knep" för att göra det så behagligt som möjligt.

Baserat på grundfrågan, dvs hur du klarar av att skida runt i Jämtlandstriangeln på vintern utan att frysa, så är mitt första tipps väldigt enkelt. Välj att göra turen så sent som möjligt, gärna runt 1:a maj. Vädret är generellt sett stabilare då och nätterna mycket kortare. Och det blir sällan riktigt kallt på natten om det inte är klart och då kommer solen upp och värmer fint fram mot morgonen.

Sen upplever jag att mindre tält är varmare. Bäst vinterkomfort av mina tält tycker jag det är i Hilleberg Savio. Men där kan ju skillnaden vara mindre om man inte genererar någon värme och så är det ju dyrt att köpa ett dedikerat vintertält om man kanske bara är ute en gång.

Ett annat klassiskt knep på vintern är att ha en fuktspärrpåse inne i sovsäcken, för att minska mängden med fukt i sovsäcken. Men för att det ska ge någon större effekt behöver man förvisso vara så varm att man svettas vid något tillfälle.

Sist, men inte minst, så har jag alltid "värmeelement" i tältet så att säga. Inne i innertältet brukar jag hänga en liten gasol lykta som jag har dels har igång på kvällen för att få det lite mysigt, men framför allt brukar jag tända den på morgonen när jag vaknar. Då blir det betydligt varmare och torrare i innertältet innan man måste ta sig ut ur sovsäcken. Men det hjälper ju förvisso föga mitt i natten om man fryser då. Sen kör jag även köket inne i absiden och ser till att vädra ut så mycket fukt som möjligt på morgonen.

/ Stefan

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg