En insändare i UTE-magasinet.

TIll min stora förvåning hade UTE-magasinet en insändare av signaturen
Piotr i senaste numret, en raljant replik på Gunnar Anderssons
krönika "Reformera fjällen!" (raljansen bestod i att många av
Anderssons slagord om "sport", "begriplig för samtiden" etc, vändes i
något annat än det avsedda). Min förvåning beror på att det är rätt länge sen jag
skickade in den, så jag trodde den var refuserad; och udden gick då
förlorad om man inte direkt kunde jämföra med Anderssons text. Annars
är jag ju imponerad av karlns svar; han svarar enbart på saker som
aldrig sagts och undviker sakfrågorna totalt. Han svarar m a o precis som en
makthavare!

Det må vara hänt att han inte förstår skillnaden mellan sommar- och
vintermarkeringar och fortfarande tror att Sverige är ensamt om
markerade sommarleder; han har ju också missat att de skandinaviska
fjällen erbjuder ovanligt goda möjligheter att lämna lederna, där ofta
vadning av okända vattendrag är enda problemet (man kan tvingas till
höga omvägar). Ja, dimma, kan stöka till det också. I Norge kan man f ö
ofta notera att där DNT inte markerar så gör ofta andra det, ibland på
ett förvirrande sätt.

På kontinenten är markeringar bl a ett naturskydd, t ex i Schweiziska
Nationalparken
får man inte lämna lederna ALLS. Därtill förstås ibland väsentlig
hjälp för vägvalet på
svåra övergångar. Jag går ytterst ogärna över ett högt och brant
omarkerat pass.
(Detta är ett undantag, men det fanns inritat på kartan och beskrivet
i böcker: http://www.huthyfs.com/pyr09gal/images/page87.html - bild
87-88. Det var problem - kanske omöjligt - ibland att stå upprätt ).

På samma tur fick jag äntligen in två etapper genom ett underbart
område i Spanien utan rösade leder (HRP/ARP är f ö inte markerad som
sådan, det är ett turförslag med varianter):
http://www.huthyfs.com/pyr09gal/images/page94.html (bild 94-114)
Där missade jag i början en stig (eftersom kartan var helt felritad)
och hade oanade svårigheter att ta mig fram i öppen terräng. Mitt
intryck är att hög fjällterräng däremot oftast är lättgången, bortsett från
block (som dock finns på alla höjder och är universella).

Men jag tror förstås att den här mannens erfarenhet av bergsvandring
är begränsad,
t ex till dagsutflykter i Alperna. Det får den väl vara, men jag
undrar fortfarande
han skriver i en friluftstidning. Med tanke på slagordet "Välkomna
nybörjarna!" vore det väl inte så dumt med en krönika av Jörgen
Johansson, ty myten om 90-literssäcken lever nog rätt
starkt bland de oinvigda.
 
reagerade också på hur han slingrade sig i sitt svar. Jag tycker din insändare var riktigt bra och svaret (eller bristen på svar) var anmärkningsvärt dåligt. Jag fick iaf intrycket av att han inte visste vad han pratade om...
 
Att skriva polemik

syftande till att starta och hålla liv i en debatt i en tidning med så lång pressläggning som Utemagasinet gagnar inte till så mycket, jag skulle vilja ha debatten direkt på webben i stället.

Generellt tycker jag att friluftsskribenter gärna skall ifrågasätta mera. Blir t ex tydligt i Turist och Friluftsfrämjandets tidning att den egna verksamheten stryks medhårs.

Men ni skriver om rätt olika saker i det här exemplet Peter och Gunnar Andersson. Jag har inte så mycket att tillföra till en debatt som redan verkar ha självdött.

Thure
 
jag har läst ursprungsinlägget två gånger och jag måste säga att jag förstår fortfarande inte riktigt vart du vill komma eller vad det är du har synpunkter på. när du lyfter in halva din insändare hit måste du nog också ge lite bakgrund, om du vill att vi som inte läser ute-magasinet ska reagera.

sen undrar jag vad "myten om 90-liters säcken" är för något, av ren nyfikenhet.
 
syftande till att starta och hålla liv i en debatt i en tidning med så lång pressläggning som Utemagasinet gagnar inte till så mycket, jag skulle vilja ha debatten direkt på webben i stället.

Generellt tycker jag att friluftsskribenter gärna skall ifrågasätta mera. Blir t ex tydligt i Turist och Friluftsfrämjandets tidning att den egna verksamheten stryks medhårs.

Men ni skriver om rätt olika saker i det här exemplet Peter och Gunnar Andersson. Jag har inte så mycket att tillföra till en debatt som redan verkar ha självdött.

Thure

Det verkar lite 70-talsvänster över att ifrågastta utan att veta särskilt mycket. T ex är det ju rätt väsentligt att skilja mellan vinter- och sommarmarkeringar. Och inte alldels oväsentligt att veta, som jag påpekade, att sommarmarkeringarna i fjällen - det jag sett i Jämtand och Norrbotten - inte är tillnärmelsevis så pedantiska som GR-markeringarna i Frankrike och Spanien, eller T-rösena i Norge. Eller GTA i Piemonte, för att inte tala om de otaliga leder i samma region som är numrerade, med numren återgivna på kartan.

Å andra sidan uppvisar väl inte svenska fjällen det närmast slumpmässiga förhållandet mellan ritade och verkliga stigar som ofta gäller i Pyreneerna.

Jag har förstås ingen åsikt alls om vintermarkeringarna, eftersom jag inte bedriver frilutsliv på vintern,
men undrar varför de är permanenta, ty i den mån de står utmed sommarlederna,
eller syns från dessa, är de inte precis förskönande. I Norge kör man mest med kvistede ruter (jag har sett permanenta markeringar på leden mellan Blåhammaren och Storerikvollen, samt en
led i Trollheimen); ruskorna sätts ut med skoter och samlas in efter säsongen, som är kort. Är det praktiskt möjligt i Sverige? Jag vet inte, men säsongen är längre och avstånden till väg genomsnittligt större.

När det gäller sommarleder föreställer jag mig att man kunde klara sig rätt bra utan, precis som i Skottland.
Markeringar är ju mer till för att visa vägval än riktning (som ju kompassen ger), speciellt över branta pass.
Men jag misstänker också att därhelst det finns stugor med någon form av bemanning, och broar,
där finns det också markerade leder, som ngt slags naturlag. I Skottland finns inga bemannade stugor.


Apropå Turist. Samme G Andersson (som tidigare sagt sig ogilla fjällvandring överhuvudtaget)
skrev för några år sen en artikel om lättpackning, men inte ett ord om det viktiga. Artikeln var helt anlagd
på stugvandring. Inte kunde han DÅ trotsa STF:s monopol, vilket han NU uppmanade till - vilket jag givetvis raljerade över.
 
om jag nu bland alla dina ord lyckas sätta ihop ett riktigt sammanhang tycker jag mig se att ditt ursprungsinlägg till stora delar går ut på att beklaga dig över att du inte fått svar, varken i tid eller sak, på de frågor du ställt till en viss skribent.

lustigt att du några inlägg senare, i samma tråd, själv väljer ett liknande ignorerande när frågor ställs till dig.

det här är ju ett allmänt forum, det kan väl vara passande att du kompletterar ditt privata behov av upprättelse med information om vad frågan gäller, så att vi som har andra syften med våra besök här också får ut något av ditt inlägg.

det blir ju inte så mycket till debatt och diskussion när man inte ens vet vad man ska ta ställning för eller emot.

och om nu inte det är syftet med ditt inlägg tycker jag det är bättre att du reder ut vad det nu är du vill reda ut direkt med berörd person på ute-magasinet.
 
om jag nu bland alla dina ord lyckas sätta ihop ett riktigt sammanhang tycker jag mig se att ditt ursprungsinlägg till stora delar går ut på att beklaga dig över att du inte fått svar, varken i tid eller sak, på de frågor du ställt till en viss skribent.

lustigt att du några inlägg senare, i samma tråd, själv väljer ett liknande ignorerande när frågor ställs till dig.

det här är ju ett allmänt forum, det kan väl vara passande att du kompletterar ditt privata behov av upprättelse med information om vad frågan gäller, så att vi som har andra syften med våra besök här också får ut något av ditt inlägg.

det blir ju inte så mycket till debatt och diskussion när man inte ens vet vad man ska ta ställning för eller emot.

och om nu inte det är syftet med ditt inlägg tycker jag det är bättre att du reder ut vad det nu är du vill reda ut direkt med berörd person på ute-magasinet.

Om du i andra stycket avser ditt eget inlägg, så har jag inte ignorerat det. Jag har läst det.
Jag hade rentav tänkt besvara det. Jag hade funderat på hur jag skulle svara utan att det blev onödigt långrandigt,
kanske i hopp att vidga frågan lite. Sådant kan ta tid, och väcker samtidigt frågan om tiden kan användas bättre.
Under tiden har jag besvarat ett annat inlägg som möjligen kan vidga diskussionen - det hänger dock som vanligt
på om andra vill ta upp tråden eller föredrar att leverera personangrepp.

Ditt inlägg innehåller sådana förlöjligande och lögnaktiga angrepp.

Jag har nämligen icke med ett enda ord beklagat mig. Jag har icke med ett enda ord
uttryckt något privat behov av upprättelse. Jag skriver faktiskt att jag är "fascinerad". Jag skulle rentav säga att jag är belåten med att karln avslöjar sig så kapitalt.

Vill du veta mer så är det väl bara att gå till ett bibliotek och läsa tidningen.
 
Att leverera ett replik på ett webbforum och kräva att den som är intresserad av vad frågan gällde ska gå till ett bibliotek känns som en rätt intressant idé. Lite Konstfack-student, eller Ladislaus Horatius ;)

Ja, verkligen :)



Tyvärr sträcker sin nog inte engagemanget och nyfikenheten fullt så långt.

Sen är nog inte mitt förhållande till kryssledsmarkeringarna, som jag gissar att det handlar om, fullt så problematiserat. Jag kan rent av tycka dom är vackra. Även sommartid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.