Bra sovsäck

Ska på en fiskeresa i sommar till Liettikområdet vid kaitumälven allså en bit från kiruna och kommer sova i tält. är ute efter en sovsäck som ska klara av vädert där men som samtidgit är lätt och liten för en bra packning. hade tänkt mig en 1500kr somm max för sovsäcken. så frågan är om det finns någon vettig sovsäck för dom pengarna eller man ska lägga lite mer. har ju tänkt mig en sovsäck med bekvämlighetstemperatur runt 0grader.

tack på förhand
 
Kalaspris på dunsäck

Om du vill ha en dunsovsäck på endast 680 g med +-0 finns även
Mountain Hardwear Phantom 32 på addnatures mellandagsrea för 1495 kr.
 
*bryter in i tråden*



Högst intressant, men temperaturgräns på 0°C känns aningen snålt för svenska fjäll... eller?

Tycker nog det funkar mitt i sommaren med en KOMFORT-temperatur på nollan... men kallare säck vill jag nog inte jag heller ha på kalfjället... sen är det ju lite individuellt...

Sen handlade väl inte det här om kalfjället heller... och då räcker väl nollan gott.
 
Ska på en fiskeresa i sommar till Liettikområdet vid kaitumälven allså en bit från kiruna och kommer sova i tält. är ute efter en sovsäck som ska klara av vädert där men som samtidgit är lätt och liten för en bra packning. hade tänkt mig en 1500kr somm max för sovsäcken. så frågan är om det finns någon vettig sovsäck för dom pengarna eller man ska lägga lite mer. har ju tänkt mig en sovsäck med bekvämlighetstemperatur runt 0grader.

tack på förhand
Det handlar om fjällen sommartid. Enligt mig så räcker det mycket väl med en sovsäck med komforttemperatur på 0°C.
Dun är varmt, lätt samt enkelt att komprimera, men är tyvärr lite fuktkänsligt. En dunsäck kräver lite omsorg.
Syntetsäcken är tyngre, tar större volym men är tåligare mot fukt och kräver mindre omsorg.

Lycka till i sökandet!
 
hej
har för mej att gunnar westrin använder en vintersäck på sommaren.
själv använder jag ofta en minus sju syntet trots att jag brukar sova i understället, kanske är lite fryssen jag.. sovmössa ingår tillsammans med sovsockor -inte bara för kylan utan framförallt för kondensen inifrån...
viktigt är ditt liggunderlag, själv kör jag downmat 9DLX

det är bättre att ha en fot utanför om det blir för varmt eller använda sovsäcken som täcke än att ligga och frysa - tro mej - hela resan blir sabbad.

sedan.finns det ju även hårdingar som sover utan sovsäck.....

mao är du fryssen-köp gärna en varmare säck-gärna i syntet

vänligen nils/kiruna
 
Som vanligt i sovsäcksfrågor saknas väsentlig information som om brukaren är med eller ivändare, frusen eller varm i sin sömn. Men rejält liggunderlag och minus 5-9° intervallet brukar fungera väl för de flesta. En veckas frysande fungerar mindre väl.
 
Haglöfs slumber eller zensor är prisvärda alternativ, zensor om du vill ha mindre packvolym och slumber om du vill ha lite billigare...

Sen ska du följa de övriga råd du fått, mössa på osv. tempgräns på sovsäcken väljer du, som de andra skrivit, beroende på hur frusen du är av dig:)

Liten observation som jag har gjort/ något jag fått för mig är att olika underställ lämpar sig olika väl att sova i, jag är inte särskillt frusen av mig men upplever att mitt hellyhansen lifa (underställ som ska användas vid högaktiva aktiviteter) är kallt att sova i så nästa år blir det ett värme/termo underställ av typen ull för ändamålet sova:)
MVH Erik
 
En generell rekommendation är att känna in sin personliga komfortgräns med sin egna utrustning. Man kommer långt med en säck som går till nollan. I värsta fall får man klä på sig lite och slänga resten av kläderna över sovsäcken. Varma strumpor gör en hel del samt en varm mössa. Sidenlakan hjälper till. Tyvärr finns det därför inga bra svar på sovsäcksfrågor. Man får känna efter. Val av tältplats kan höja och sänka komforttemperaturen med flera grader.
 
hej
äsch tänkte bara ge några tips om du nu aldrig varit häruppe förr..

mössa över ögonen är trevligt på natten i sommarsolen.
mjuka öronpluttar på natten brukar vara guld värda.
tälta inte i lä för vinden- lite blåst håller undan flygfäna .
tälta inte bredvid vattnet - brukar bli rått i gryningen
fjällvädret kan svänga riktigt fort - både åt ena och andra hållet.
dvs lågpristält från öb undanbedes vänligt men bestämt - hör inte hemma på fjället.
gps är bra, ta med extra batterin.
mobilen funkar på vissa ställen men ofta inte.
gräv latringrop och elda dasspappret.
vänligen skräpa inte ner
stressa inte utan betrakta resan som en del av upplevelsen

nu räcker det innan det börjar spåra ur .. ;)
go tur
vänligen nils
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.