Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
5-7 dagar kring keb
- Trådstartare F3l1XB
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Min sommartur (6 nätter):
Starta i Nikkaluokta, gå strax bortom fjällstationen och smäll upp tältet (natt 1)
Gå upp på berget med packning via Västra leden
Dumpa packningen i Kaffedalen och knata upp på toppen
Gå ner igen och tälta i Kaffedalen (natt 2)
Gå ner från högfjället via Durlings led och tälta vid kungsleden(natt 3)
Här bar det sen mot fjällstationen via Singi och vi tältade ett par kilometer från den (natt 4)
Sen gå emot Nikkaluokta, tälta vid ladtjoluspekåtan (natt 5)
slutligen tälta i skogen precis utanför Nikkaluokta (natt 6).
Det bör fungera att natt 4-5-6 istället ta sig till Vakkotavare via Teusajaure (mycket fina vyer på/nära den sista höjden!) då jag iaf hört att den leden ska vara enkel. Har dock aldrig varit på sträckan mellan Teusa och Singi. Frågan är också hur tillförlitliga båtarna vid Teusajaure är... kan man fastna där en längre tid om alla ekor står på andra sidan kanske?
Starta i Nikkaluokta, gå strax bortom fjällstationen och smäll upp tältet (natt 1)
Gå upp på berget med packning via Västra leden
Dumpa packningen i Kaffedalen och knata upp på toppen
Gå ner igen och tälta i Kaffedalen (natt 2)
Gå ner från högfjället via Durlings led och tälta vid kungsleden(natt 3)
Här bar det sen mot fjällstationen via Singi och vi tältade ett par kilometer från den (natt 4)
Sen gå emot Nikkaluokta, tälta vid ladtjoluspekåtan (natt 5)
slutligen tälta i skogen precis utanför Nikkaluokta (natt 6).
Det bör fungera att natt 4-5-6 istället ta sig till Vakkotavare via Teusajaure (mycket fina vyer på/nära den sista höjden!) då jag iaf hört att den leden ska vara enkel. Har dock aldrig varit på sträckan mellan Teusa och Singi. Frågan är också hur tillförlitliga båtarna vid Teusajaure är... kan man fastna där en längre tid om alla ekor står på andra sidan kanske?
Som Nilssa skrev: det finns många frågor att besvara innan man kan ge konkreta tips...
Men här är ett hur som helst; Tarfala!
Men här är ett hur som helst; Tarfala!
Frågan är också hur tillförlitliga båtarna vid Teusajaure är... kan man fastna där en längre tid om alla ekor står på andra sidan kanske?
Stugvärden kör motorbåt på tidtabell under den bemannade säsongen. Ibland händer det att det blåser för mycket, men då tar man sig inte över med roddbåt heller.
Ett ytterligare alternativ för TS är "Kebnekaise runt", genom Visttasvággi och Stuor Reaiddávággi.
Hukejaure och tillbaka på något sätt??... Eller Hukejaure via Sitasjaure ner till Ritsem? Gick från Ritsem via Hukejaure till Kebnekaise i somras och njöt av avsaknaden av andra vandrare hela vägen fram till Kungsleden... Sträckan mellan Ritsem och Sitasjaure är dock en rätt trist grusväg.
Kan man tänka sig att bo i tält och gå oledat ökar ju möjligheterna massor.
Vi gick Kebnekaise runt i somras. En tur som jag kan rekommendera.
Vi startade i Nikkaloukta och gick första dagen mot Kebnekaise fjällstation, fram till bron vid Darfaljohka ett par km före fjällstationen.
Dag 2 gick vi upp i Tarafaladalen, för att ta av ungefär vid forskningsstationen mot Kaskasavagge där vi sov andra natten.
Dag 3 gick vi till Vistasstugan
Dag 4 tog vi Stuor Reidavaggi förbi Nallo till Sälkastugan.
Dag 5 från Sälka till Singivaggi där vi tältade vid vattendelaren.
Dag 6 topptur via Durlingsled
Dag 7 Från Singivaggi till Kebnekaise fjällstation
Dag 8 tillbaka till Nikka
Vill man lägga in en reservdag så gör man det. Vi hade tur med vädret så vi kunde gå på topptur den dagen vi hade tänkt oss.
Vi gick Kebnekaise runt i somras. En tur som jag kan rekommendera.
Vi startade i Nikkaloukta och gick första dagen mot Kebnekaise fjällstation, fram till bron vid Darfaljohka ett par km före fjällstationen.
Dag 2 gick vi upp i Tarafaladalen, för att ta av ungefär vid forskningsstationen mot Kaskasavagge där vi sov andra natten.
Dag 3 gick vi till Vistasstugan
Dag 4 tog vi Stuor Reidavaggi förbi Nallo till Sälkastugan.
Dag 5 från Sälka till Singivaggi där vi tältade vid vattendelaren.
Dag 6 topptur via Durlingsled
Dag 7 Från Singivaggi till Kebnekaise fjällstation
Dag 8 tillbaka till Nikka
Vill man lägga in en reservdag så gör man det. Vi hade tur med vädret så vi kunde gå på topptur den dagen vi hade tänkt oss.
En fin tur..
som jag gick förra sommaren var:
dag 1: Nikkaluokta-Tarfala (tältade vid sjön)
dag 2: Tarfala-Kaskasatjåkka-Tarfala-Svarta sjön
dag 3: Svarta sjön-Singi via Koupervagge
dag 4: Singi-Fjällstationen
dag 5: Fjällstationen-Sydtoppen-Fjällstationen
dag 6: Vilodag/extradag
dag 7: Fjällstationen-Nikkaluokta
Vill man kan man ju ta toppen via Durlings led från singi. Skulle det vara dåligt väder dag 5 så har man iaf en chans till dag 6. Det är en tur jag tycker bjuder på mycket fjällkänsla.
som jag gick förra sommaren var:
dag 1: Nikkaluokta-Tarfala (tältade vid sjön)
dag 2: Tarfala-Kaskasatjåkka-Tarfala-Svarta sjön
dag 3: Svarta sjön-Singi via Koupervagge
dag 4: Singi-Fjällstationen
dag 5: Fjällstationen-Sydtoppen-Fjällstationen
dag 6: Vilodag/extradag
dag 7: Fjällstationen-Nikkaluokta
Vill man kan man ju ta toppen via Durlings led från singi. Skulle det vara dåligt väder dag 5 så har man iaf en chans till dag 6. Det är en tur jag tycker bjuder på mycket fjällkänsla.
Liknande trådar
- Svar
- 1
- Visningar
- 381
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 3
- Visningar