30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips?

Oj vad mycket bra tips, tack!

Blev riktigt sugen på en black diamond speed 40, tycker det var grymt att man kunde ändra storlek såpass mycket, och den var ju inte svindyr heller. Hur ser den ut invändigt? Hade lite svårt att få grepp om storlek men vet du hur hög den blir "ihoprullad"?

Har även kollat in fjällräven funäs och haglöfs roc 35 som jag gillar men är osäker på storleken. Vill ju inte bli stoppad på flygplatsen. Annars tycker jag att det är snygga och rejäla väskor, verkar intressant.

En haglöfs backup blir nog tyvärr lite liten, men hade passat perfekt som skolväska.

Kollade in klättermusen gunger och ratatosk och jag gillar dom båda! De är ju lite i överkant pris men det kan det ju vara värt såklart. Gillade samma sak där som med black diamond speed, att de går att komprimera.

Alla militärinsprirerade ryggor ser verkligen praktiska ut men är nog inget för mig, gillar de mer moderna avskalade varianterna.
 
Troy: Har du någon/några länkar till det "Systemet". Är själv en stor vän av moduläritet och är på jakt efter en ny säck......

From da Phone
 
Haglöfs Thight PRO XXL med datorn i en lös ficka...får plats med mycket fotogrejor vid sidan av...fungerar även fint som handbagage på flyg...

// Pzon ..
 
Osprey Talon 33L är en bra, mjuk säck, eventuellt kan datorn få plats i facket för vattenblåsan om den inte har allt för stor skärm.
Den kan lätt vikas och formas för att få plats som handbagage, men är ändå relativt bekväm att bära och den får plats med en helgpackning om du kör någorlunda lättviktspackning.
Den blir nog obekväm med över 10 kg packning dock, men det är ju inget större problem att klara så länge du är i områden där du kan få tag på vatten.
Den går också fint att komprimera och finns i storlek S/M eller M/L så den går bra att anpassa till din rygg.
Priset är också helt överkomligt.
Om du klämmer och känner på den och tycker att storleken på själva säcken är helt fel så finns den också i 44L (och 11 eller 22L, men de är väl inte helt passande för dina behov.)
Den tål en del regn, men är inte vattentät, men du kan troligen köpa ett regnskydd till den och fortfarande komma både under 1500:- och under 1kg i vikt på säcken, men jag kan inte garantera det, vet inte helt vad ett regnskydd kostar och väger. Jag kör själv med poncho utanpå säcken vid regn.
 
Senast ändrad:
Sidoöppning och fack för bärbar dator, lämplig som handbagage och inte för mycket remmar etc låter som ex Haglöfs Corker large. Kanske lite mindre än vad du tänkte dig, men mycket lämplig för att dagligen bära dator (datorfacket är dessutom så finurligt konstruerat att datorn inte kommer i kontakt med det hårda golvet när du ställer den ifrån dig). Min son har en sådan för dagligt bruk till och från universitetet - gång, cykling och som handbagage på flyget, mycket nöjd.

Osprey Talon 33 har jag själv som dagstursäck, men kanske inte den som man bär runt med en dator i dagligen. Självklart funkar även den om man tar datorn i ett neoprenfodral som skydd. Arteryx Blade 30 är ett annat alternativ.

Men på din beskrivning tycker jag Haglöfs säcken passar bäst in, trots att den är lite mindre än önskemålet. Säcken är dock hyfsat rymlig för sig storlek pga det semihårda skalet som gör att säcken håller formen även när den inte är fullpackad.
http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ryggsackarvaskor/travel-gear/unisex1/corker_large_sv-se.aspx

Skall du garanterat få med säcken som handbagage får den vara max 55x40x20 cm och packad väga högst 8kg. Några bolag sätter gränsen redan vid 45 cm i höjd eller tillåter upp till 10kg, allt beroende på flygbolag och flygplansmodell.
 
Norröna Falketind 45L

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3553

Bästa ryggsäcken jag ägt. Jag rastar den regelbundet då jag veckopendlar mycket med tåg. Den åker med på helger i skogen och den har även klarat en vecka i pyreneerna med 14kg packning utan problem. Bra avbärarbälte med tanke på storlek och låg vikt. Alpinistrygga egentligen tror jag.

Den har inget specifikt fack för dator men min 15tums mac brukar ligga längs med ryggen och där ligger den finfint. Rullöppning på framsidan som inte ger fullt tillträde som på de flesta 50L-säckar och uppåt. Topplocket är inte justerbart på nacksidan vilket jag tycker är lite synd men det är mer ett problem för storlek uppåt än neråt. Finns regnskydd och fickor av alla de slag att köpa till.

Allt detta till det facila priset av 1600 kr
 
IATAs och enskilda flygbolags gränser blir nog dina begränsningar som smux skriver. Du kan via ditt Itenary (fiktivt)se vilka bolag du borde flyga med och från deras hsa hämta hem nödvändig information.
Skaffa kiselgelpåsar och en fukttät innerpåse till din dator, regn i tropikerna är något helt annat än svenskt porlande.
go tur
 
Hade väl tänkt ett maxpris på runt 1500:- men har insett att det kanske är en omöjlighet med alla mina krav. Det viktigaste är helt klart det här med storleken och att den är hållbar och praktisk.

Osprey Talon är lätt, slitstark och hållbar och lätt att reglera så du knappt känner den på ryggen.
För 1500:- kan du också få ett regnskydd till den.
Jag har själv 22L storleken och har den till jobb i vardagen och till dagsturer ibland i helgerna. Har haft den i över två år och hittills finns inga som helst synliga tecken på slitage, ej heller ett endaste stygn som lossnat, den ser helt enkelt ut som ny.
Den uppfyller alla dina viktigaste krav och fungerar för alla dina övriga specifikationer, mer eller mindre bra.

Kanske den ändå inte passar dig bäst, till slut blir det ju så att du får gå ut i affärerna och klämma, dra, reglera, öppna, stänga och prova en massa säckar innan du bestämmer dig, det är ju ändå just DU som ska använda säcken.
Osprey är dock helt klart ett märke väl värt att lägga lite tid på att pröva, otrolig kvalitet till relativt billig peng och (på mig) otroligt bekväma bärsystem och bra luftning på ryggen.
 
Nyfiken!

Jag ska åka till andra sidan jordklotet för att studera ett halvår, och tänkte passa på att göra dags-/helgturer i väldigt olika miljöer, bland annat regnskog men även fjäll/bergmiljöer. Jag ska även använda ryggsäcken som handbagage under flygresan.

Jag har många önskemål om väskan och därför har jag svårt att hitta någon som passar, så kom jättegärna med tips!

*Slitstark och vatten/fukttålig, gärna regnskydd om inte helt vattentät.

*Beslutsångest över storleken. 30-40l hade jag tänkt mig, så att man får med allt under helgturer. Samtidigt vill jag att den ska kunna gå att komprimera när jag inte har mycket packning (tänker framförallt på flygresan då handbagaget inte får vara för stort). Kanske någon typ av rullöppning eller liknande så att man kan göra ryggsäcken mindre om man inte har så mycket packning?

*Helst inte för mycket spännen utanpå då jag förmodligen kommer kasta en del med den och jag vill inte ha några trasiga spännen.

*Hade vart underbart med sidoöppning men inget krav.

*Hade vart ännu mer underbart om det fanns fack för bärbar dator, men jag tror inte det finns. Jag kommer att ha bärbar dator, stor systemkamera och objektiv och lite ombyteskläder och diverse i väskan.

Hade väl tänkt ett maxpris på runt 1500:- men har insett att det kanske är en omöjlighet med alla mina krav. Det viktigaste är helt klart det här med storleken och att den är hållbar och praktisk.

Har du köpt säck än? Tala gärna om vad det blev/blir för sort och vad du är nöjd och missnöjd med.
På förhand tack :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7
Ny ryggsäck Fjällvandring 18
a_forsgren Ny ryggsäck Fjällvandring 4
jonta Vilken ryggsäck vid fjällvandring! Fjällvandring 10
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.