30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips?

Jag är ett stort fan av Arcteryx ryggor, tycker de är bra på de allra flesta sätt. Har en altra 65L och en 35L, kan rekommendera 35L för ditt behov. Väldigt lätt men samtidigt stabil vilket är grymt, vattentålig, toppmatad men har också sidoöppning, ett invändigt fack för laptop eller liknande, en ficka bakpå som är stor och lätt att öppna, ger mycket extra utrymme. Avtagbart lock med två fack. Två stora sidofack med dragkedja.

Det som kan tala emot dina behov hos denna ryggsäck är att den har en del spännen utanpå, men det gör den samtidigt ganska komprimerbar om du drar åt dem. Har aldrig haft problem med att resa med den som handbaggage på flyg, tror den passar de flesta måttstandarder för detta. Rem för bröst och midja, som gör den mycket behaglig att gå långt med eller att löpa med. Finns ev. i flera färger men jag har en svart, snyggt och diskret utförande.

Lycka till!
 
Efter att ha försöka läsa alla "lätt ryggsäck" -trådar här på Utsidan.se, kollat youtube, alla recensioner man kan tänka sig så slog jag till på en Osprey Talon 33.

Varför?
Verkar vara den ultimata ryggsäcken för turer på 1-3 dagar, och speciellt eftersom jag planerar att cykla med den också. Mountainbike tar bort många andra bra säckar ur valmöjligheterna då de inte passar bra för cykel pga ryggplatta eller att hjälmen tar i locket. Bra luftig ryggplatta på Talon. Externt fack för vätskesystem, lagom volym för sovsäck, liggunderlag, hammock, ombyte och lite mat+microkök. Vikten bara dryga 800gram ( storlek S/M).

Jag är 174cm lång och provade först storlek M/L, men då fick jag inte riktigt lika stor möjlighet att reglera säcken på ryggen/höften, så det blev stl. S/M.
Färgen är röd så att den syns bra.

Om man ska hitta något som kan tänkas negativt så får det bli att det är många långa remmar. Fram med saxen :)
Och sedan har jag läst att hållbarheten kanske inte är den bästa och man behandlar den tufft.

Nu väntar jag bara på snön så en tur med snöskor får bli premiär för ryggsäcken.
Har tidigare Haglöfs Victor 75/85, Haglöfs LIM (cykel och dagstur), Marmot Kompressor (packas alltid med i större väskor) och en Marmot Long Hauler duffle bag för utlandsresor och längre äventyr där jag inte behöver cykla/gå. Karrimor 35 liters har jag också för riktigt oöm behandling ;)
 
Haglöfs Gero 35 WP (waterproof) köpte jag nyss (december 2013) till kanonpris 1086 kr inkl. frakt. Kostar 1600 på de flesta butiker på stan. Den känns både stor och stabil. Jag köpte den för jobbcykelpendling och långfärdsskridsko och kommer att ha den på eventuellt långtur med mountainbike. Negativt är att den inte har fack för vätskesystem så jag ska borra ett hål för slang och sy in en ögla att hänga min 2-litersblåsa. Då blir den perfekt. Den känns klart större än 35 liter.

http://cdon.se/sport-och-fritid/lundhags/lundhags-gero-35-wp-p25156544-2849855
 
Niklas, den är riktigt fin! Med dina modifikationer ännu bättre.
Jag valde Talon 33 eftersom jag inte planerar att bada med den. Men det gör förhoppningsvis inte du heller ;)

Och Talon för rygg-ventilationen. Men jag gillar verkligen Lundhags stilrena och avskalade design. Lite åt Exped-hållet. För paddling har jag en enkel drybag med rull-stängning.

Bytte storlek idag dock. Storlek S/M kändes trång runt midjan, så M/L blev det istället. Man undrar ju om man har kroppsbyggnad som Gimli i Sagan Om Ringen när man behöver M/L för höftbältet men inte för rygglängden :p
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7
Ny ryggsäck Fjällvandring 18
a_forsgren Ny ryggsäck Fjällvandring 4
jonta Vilken ryggsäck vid fjällvandring! Fjällvandring 10
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.