3 säsongstält på vintern

Hej


Jag undrar lite om någon har nån erfarenhet av tältning med 3 säsongstält på vintern?
Funderar på om det är genomförbart att tälta 3-4 dagar i jämtlandsfjällen i november.

Vet att duken m.m är förstärkt och är av hårdare material vid vinter-tält men jag tänker att om det är bra förutsättningar och att det inte snöar massor, så borde det gå.

Jag har dock några små frågetecken..

Hur beter sig 3-säsongsduken vid kyla? kondens m.m? Kan den tappa vind/vattentätförmågan i efterhand?

Jag tycker att tälte borde kunna stå pall för en del snö arfall.
Har tält TNF merlin 33 - http://www.trailspace.com/gear/the-north-face/merlin-33/review/16758/

Värdelöst att försöka? Kan gå? Kör på?
 
Tror knappast det är nått problem.

Det enda är väl att om det inte är vindstabilt att du kan få in snö under huvudduken med all missär
det innebär.

Jag använder alla möjliga tält och dom flesta beskrivs som 2-3 säsongers - fungerar bra vintertid.

Så länge de inte blåser så kan man ju använda fast en rosa indiantipi för 50 spänn från en leksaksaffär.
 
Det går nog utmärkt. Som Troy skrev så kan dey nog komma in lite onödigt mycket snö om det blåser. Tänk på att förankra tältet väl bara, det kan behövas nåt mer än bara de vanliga tältspikarna, men det beror på tjäle och snöförhållanden.

Amerikaner verkar definiera 3 och 4 säsongs tält lite annorlunda än vi, 4-säsongstälten, typ TNF VE-25 och MHW Trago 3.1, är väldigt kraftiga.
 
Visst funkar det :)

Hej

Hur beter sig 3-säsongsduken vid kyla? kondens m.m? Kan den tappa vind/vattentätförmågan i efterhand?

Värdelöst att försöka? Kan gå? Kör på?

Hejsan!

Utan att ha egen erfarenhet av just det tältet tror jag att det är störst risk att du få "problem" med just kondensen. Det är däremot ingen risk att tältet skulle förstöras och tappa vind eller vattentätförmågan i efterhand. Med "problem" menar jag i det här fallet att du får räkna med att t.ex sovsäcken kan vara lite fuktigare på morgonen än vad den skulle ha varit om du sov i ett vintertält, men detta borde inte leda till några större problem på en så kort tur som 3-4 dagar. Så det är bara att köra på :)

Min gissning är att du kommer få större problem med att ta dig fram dagstid, november är en notoriskt opålitlig månad i fjällen med allt för ofta för mycket snö för att det ska vara lätt att gå och för lite för att man ska kunna åka skidor, än vad du kommer ha med övernattningana.

/ Stefan
 
Tror du verligen att det blir mer kondens? Är det inte snarare så att ett 3-säsongstält är mer välventilerat och att det blir lite mer genomdrag i det jämfört med ett 4-säsongstält? Jag har ingen egen praktisk erfarenhet skall sägas, men de 3-säsongstält som jag tittat på verkar ganska luftiga till priset att de inte heller skyddar lika bra mot väder och vind.
 
Skillnaden är väl mera att ett vintertält har bättre egenskaper gällande ytterduk/mark - så det inte blåser in snö.
Samt att tältbågarnas pinnar är gjorda av legreringar och material som inte blir sköra i kyla.

Vid några minus - efter c:a 5 spelar det ingen roll nästan - man får isbildning när fuktig utandingsluft träffar ytterdukens insida.

Är det varmare än minus fem så kan man ligga på plusidan inne i tältet och då har kondensen
möjlighet att dunsta ut genom ventiler - speciellt om tältet har lite tjockare duk.
Men skillnaden gentemot ett sommartält är nog inte många grader.

Avfrostning och avdunstning av en iskorpa i tältet kan man fixa med att köra köket en stund.

Blir bra varmt och allt avdunstar bort inom nån minut - dom flesta kök ligger på 2-3kw.

Sen är det bara att packa ihop.

Det var några som tälta i -40 , hela yttertältduken,innerduken,sovsäckar och allt var täckta av ett tjockt lager rimfrost på morgonen....i dom temperaturerna hjälper inte ventilation alls då det i stora drag snöar direkt från utandingsluften.
 
Jo det spelar roll

Hej igen,

Visst spelar det stor roll för hur fuktig miljön är hur tältet och ventilationen är konstruerad även vid mycket låga temperaturer. Jag har själv sovit i tält i Alaska i -55 grader Celcius och kan dementera att allt blir täckt av ett tjockt lager med rimfrost om man bara sover i rätt tält (hade ett The North Face VE25 på den turen), även om man givetvis får räkna med att det blir en del rimfrost i princip oavsett vilket tält man sover i. Faktum är att man ofta får större problem med fukt innefrån som stannar kvar i kläder och sovsäck vid så låga temperaturer, om man nu inte använder sig av fuktspärr förståss.

Grundtanken med ett bra vintertält är att uppnå så stor temperaturskillnad mellan inne i tältet och utanför som möjligt och sammtidigt ha bra ventilation. Fukten kommer då att diffundera ut genom innertältväven för att sedan antingen fastna på yttertältets väv, enligt kalla väggens princip, eller ventileras ut i det fria. På morgonen när man vaknar är det sen bara att elda ett kök inne i tältet (man bör givetvis starta det i en rymlig absid eller utomhus), så kommer det mesta av fukten som ansammlats inne i tältet "tryckas" ut. Ett bra exempel på ett väl fungerande vintertält är Hilleberg Savio, som är både relativt "välisolerat" och med en stor och effektiv ventilationsöppning högst upp på tältet, dit värmen och fukten kan söker sig.

Ett annat problem med tidiga vinterturer som man noga bör tänka igenom är hur man får fast tälet i marken. Risken är ganska stor att man har tjäle i marken och dåligt med snö. Det är av den anledningen bra att ha ett självstagande tält och det kan vara slugt att ha med sig något som går att få ner i marken.

/ Stefan
 
Tack för de alla hjälpsamma svaren! :)

Det verkar ju alltså funka rätt bra med själva tältet arfall.
Men att förankra tältet så borde det gå rätt bra om man bara har ett par tjockare/längre tältpinnar och att man får slå ner dom.

Det är tänkt att om färden blir genomförd så går jag med snöskor.

Men hur blir det med dun-sovsäcken om det ligger ett lager frost på den? .. den kanske inte är tillräckligt med väta för att sänka tempen?
 
Beror på yttertyget

Nja, då det är kallt är det förvisso bra att ha en sovsäck med lite mer fukttåligt yttertyg, typ driloft eller liknande. Då får man ytterst sällan problem med fukt utefrån (kan dock fortfarande komma innefrån...).

Har man en vanlig sovsäck med ett tunt nylonyttertyg eller liknande kan det dock hända att sovsäcken blir fuktig utefrån. Men på en så kort tur som det är tal om i detta fallet, typ max 4 övernattningar, bör det inte bli något jätteproblem. Kör bara köket lite extra på morgonen så torkar du det mesta.

Men skulle vädret vara sånt att allt blir fuktigt, det är ju inte helt helt ovanligt med tung fuktig dimma nere i dalgångarna i början av vintern, finns ju alltid möjligheten att "fly" in i en stuga nästa dag och få sakerna torkade. Det är ju en av fördelarna med just Jämtlandsfjällen :)

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
icz Skillnad på Säsongstält? Bo och sova 1
Davva2 Skillnad på 3 och 4-säsongstält? Bo och sova 1
Vraket 3 säsongstält vintertid? Bo och sova 13
vandrafjäll 3 säsongstält vs 4 säsongstält Bo och sova 10
ilisen 4-säsongstält för sommar? Bo och sova 7
flunkan 4-säsongstält Bo och sova 7
Mike C Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält? Bo och sova 7
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.