3-dagars solotur i Abisko

Jag har börjat klura på att testa det här med solovandring. Jag har då tänkt att gå från Abisko via Kårsavagge, upp igenom Latnjavággi och sedan söder om Gohpaschorru till Björkliden. Verkar det här genomförbart?

Det ser ut att vara X antal höjdkurvor mellan Kårsavaggestugan och Latnjajávri...

Utifrån erfarenhet som stugvärd en sommar i Kårsavaggestugan (år 1967) tror jag den tur du nämner kan vara den allra finaste 3-dagarsturen i den trakten.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
^_^; sa:
Jag har börjat klura på att testa det här med solovandring. Jag har då tänkt att gå från Abisko via Kårsavagge, upp igenom Latnjavággi och sedan söder om Gohpaschorru till Björkliden. Verkar det här genomförbart?

Det ser ut att vara X antal höjdkurvor mellan Kårsavaggestugan och Latnjajávri...

Vill du ta det lite lugnare med klättringen går du i motsatt riktning, men börjar inte i Björkliden, utan tar linbanan från Abisko upp till Njulla.

HåkanF

MAJJEN; sa:
^_^; sa:

Vill du ta det lite lugnare med klättringen går du i motsatt riktning, men börjar inte i Björkliden, utan tar linbanan från Abisko upp till Njulla.

HåkanF

All right, bra tips. Å andra sidan måste jag ju i så fall gå nerför alla höjdkurvorna, och det är egentligen ännu värre för knäna (men säkert inte lika jobbigt).

bra väg

Gick ungefär den sträckan sommaren 05, had dessutom sällskap av två ungdomar 13 och 14 år. visst var stigningen från kårsavagge upp mot latjnavagge jobbig, men klart hanterbar. vi gick sedan vidare mot låkkta- björkliden- abisko. Jag tyckte faktiskt att vägen mellan Björkliden och Abisko var jobbigast.
En kanonvandring som jag gärna rekommenderar och inte ser några problem med.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips