3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig!

Hej, Utsidan!

Jag ska vandra vildmarksleden från Hindås till Skatås och skulle behöva er hjälp för att se till att det blir den fantastiska upplevelse jag hoppas på. Jag har tidigare vid flertal tillfällen övernattat, men det här är min första flerdagsexpedition. Jag vill vara säker på att jag är ordentligt förbered och därför ber jag er som är mer erfarna att hjälpa mig dubbelkolla min planering, för er är detta säkert inte mer än en söndagspromenad. :)

Tanken är att gå sträckan på tre dagar, med två nätter övernattning. Det känns som ett högst realistiskt tempo med dryg 1 mil per dag, med gott om tid för att slå läger, göra upp eld, njuta och återhämta mig.

Jag tänker inte tråka ut er med en komplett packlista utan snarare skriva hur jag tänker för respektive område. Min rycksäck rymmer 45 l.

Vatten och övernattning
Första natten tänkte jag stanna vid Stora Härsjön eller Hornasjön (låter det mycket från Landvetter?). Där kan jag koka vatten och fylla på mina vattenreserver. Jag kommer ha med mig 2,5 liter från början, vilket jag räknar med att det räcker under dagen för vandring, sedan kan jag koka mer och dricka på kvällen och fylla på så jag har 2,5 l för nästkommande dag.

Jag kommer att sova i en DD-hammock, med lättare sovsäck och liggunderlag. Jag har tidigare sovit i denna uppsättning i runt 10-12 C, så det bör snarare vara för varmt än för kallt i sommarvärmen.

Mat och eld
Jag kommer inte använda stormkök utan en hemmagjord vedgrill av följande slag (om jag inte hittar eldplats). Jag tycker det är roligt att samla ved och göra upp eld, för mig är det en del av upplevelsen. Med grillen kan jag relativt snabbt koka vatten till dryck/mat.

Till frukost/mellanmål tänkte jag ta med: förkokta ägg, nötter och torkat kött.

Till middag har jag med mig frystorkad mat som tillagas genom att hälla kokande vatten i påsen.

Jag kommer naturligtvis även ha med mig första hjälpen-kit, myggmedel och den obligatoriska överlevnadsasken.

Vad har jag glömt?
Jag har naturligtvis med karta och kompass, och i värsta fall telefon så jag kan fuska. :) Jag kommer ha med mig regnställ och många par ullstrumpor, men i övrigt tror jag inte kyla komma bli ett problem så länge jag kan hålla mig torr.

Vad tror ni, känns det här genomtänk eller är det något viktigt jag glömt tänka på?
 
Ser ut som om du tänkt på det mest väsentliga för den turen, möjlige kan en kamera vara en pryl att ta med sig ytterligare.
Själv har jag vandrat den leden för många år sedan, men gick då från Skatås till Hindås samma dag. Har en tanke på att göra om det till hösten men som två endagars vandringar genom att placera en bil vid start och en vid mål. Lämliga endagsetapper är Skatås-Härkeshult eller Härkeshult-Hindås.
Du är ju inte helt i vildmarken även om leden heter det, utan passerar bebyggelse flera gånger om det är något du vill komplettera med. Vad gäller matkokning hade jag valt ett litet gaskök i någon form som är mycket enklare att hantera, speciallt om det blir sämre väder. Visst är öppen eld mysigt, men med tanke på brandrisken i skog och mark just nu skulle jag tveka att göra upp eld som kan sprida gnistor.
 
Du verkar ha tänkt på det mesta...

Ett tips angående ägg:

Om du nån gång tänker vara ute längre och vill ha med ägg, men är orolig för att de inte håller sig färska. Förkoka dem inte innan. När du kokar äggen blir skalet poröst och äggen håller inte lika länge. Om du trots detta vill förkoka (går inte sönder lika lätt), smörj in dem med rikligt med vaselin. Porerna täpps till och ägget håller längre.

Länkar också till en f.d. väns blogg där han beskriver Vildmarksleden lite kort (på engelska):
http://cesarandthewoods.blogspot.se/2014/03/cesars-guide-to-e1-trails-in-sweden.html

För övrigt instämmer jag i tidigare inlägg om elden...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
Erik Tholén Fyra-fem dagar i Härjedalen? Storvigeln eller Skarsfjället. Vandringsleder 8
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Ldf 2 dagar, 1 natt max 2h från Falun, max 2h från Stockholm..? Vandringsleder 5
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
Fjäderklätt Två dagar vandring med tält nära Stockholm? Vandringsleder 7
jellev 3-4 dagar på vintern? Vandringsleder 3
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Tiran Vandring 4-5 dagar, lätt att ta sig från Göteborg? Vandringsleder 12
bornholmer 3 dagar/2 overnattningar rundslinga Vandringsleder 4
David Kilström Förslag på vandringar 5-7 dagar Vandringsleder 0
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
BeatriceK Camino Francés på 23 dagar Vandringsleder 12
Tordnado 10 mil på tre dagar i Skåne Vandringsleder 5
Nysis 3-4 dagar vandring april-maj. Var? Vandringsleder 3
arfsnarf Vandringstips tre dagar kring Stockholm Vandringsleder 7
camoscio 4 dagar på Bergslagsleden Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
vandrarmårten 3 dagar i södra/mellersta sverige? Vandringsleder 9
shadowfire 3-4 dagar runt Helags/Gåsen Vandringsleder 12
Aronbaron 3 dagar i grövelsjön - förslag? Vandringsleder 0
larrebar led lämplig för 4 dagar i november Vandringsleder 5
hsp Vildmarksleden GBG hur blött/lerigt Vandringsleder 1
elins_trädgård "Nya" Vildmarksleden Skatås-Hindås Vandringsleder 6
Kajsamy Vildmarksleden i Bjursås Vandringsleder 3
Quvipp Vildmarksleden Göteborg Vandringsleder 12
Miclo Vildmarksleden i bjursås Vandringsleder 4
Imasy Vildmarksleden i Bjurs och björnar Vandringsleder 2
Sarvi Vildmarksleden Hindås-Göteborg rustas upp Vandringsleder 13
supergrazz Vildmarksleden Bjursås, ved? Vandringsleder 7
veni Vildmarksleden till påsk Vandringsleder 12
veni Vildmarksleden från Skatås till Hindås Vandringsleder 10
victor_dalarna Vildmarksleden Bjursås, behöver lite råd Vandringsleder 7
Michel.B Medicinsk studie på Vildmarksleden Hindås-Göteborg Vandringsleder 29
jonasvalter Vildmarksleden Ärtknubben Vandringsleder 0
jonasvalter Vildmarksleden Bjursås Vandringsleder 0
vinberg76 Vindskydd vildmarksleden (Gbg) Vandringsleder 21
Avslmedl Vildmarksleden i Blekinge Vandringsleder 4
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Sebastian_b Hjälp någon? Vandringsleder 1
Midro Hjälp med rutt Halland/Stättared Vandringsleder 2
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
mattiasland Hjälp med tips om vandring i Jämtland Vandringsleder 0
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.