3 dagar men var?

På torsdag tar jag och min 9åring bilen upp till Sveg där vi har släkt. På fredag morgon åker vi vidare för tre dagars vandring. Sånfjället ligger närmast men jag känner mig inte säker på att vi kommer bli tillfredsställda med det, känns mer som en endagarsutflykt. Då tänker jag att vi skulle kunna åka till Fulufjället (kan man gå upp på platån från nipeskär?), Grövelsjön (gå runt sjön eller är det jättetrafikerat?) eller Helags (fjället alt femundsmarka?) istället. Vi gick jämtlandstriangeln på skidor i vintras, annars har vi mest gått sörmlandsleden och paddlat kajak. Vi vill inte bo i stugor utan hellre "vildmarkskänsla".
Min son går inte så snabbt så vi siktar på 30 - 40 km totalt, helst i en triangel så vi kan återvända till bilen utan att gå samma väg två gånger. Vore supertacksam för tips!
 

Bilagor

  • IMG_4803.jpg
    IMG_4803.jpg
    53 KB · Visningar: 1,086
Grövelsjön eller Femund

Grövelsjön skulle fungera ypperligt för en 3 dagars rundtur. Finns massvis med leder så ni kan själva välja vilka leder ni går på så behöver ni ej vandra samma väg tillbaka. Fina små toppar att bestiga som Jakobsjöjden o storvätteshågna. Fina vattendrag och lättvandrat.

Man kan också utgå från Grövelsjön och vandra upp på den norska sidan, femundsmarka. Lite högre toppar annars snarlikt den svenska sidan
 
Var uppe på Sonfjället i juni för första gången och blev klart positivt överraskad, särskilt Sododalen är riktigt fin. Nog tror jag att ni kan spendera upp till tre dagar på Sonfjället utan att drabbas av tristess, i alla fall om ni kan tänka er att knata runt lite utanför lederna. Varför inte göra ett basläger någonstans i eller nära Sododalen och sedan göra dagsutflykter t.ex. upp på Korpflyet och Högfjället (spetsen på Korpflyet tycker jag hade bättre utsikt än Högfjället)? Utsikten från nordsidan av Medstöten längs Sododalen är också väldigt fin. Ta med kikare och spana efter rovfåglar, björn, m.m.

Jag gick upp på Sonfjället från Nysätern och tänkte också att det nog skulle bli trist att ta samma stig fram och tillbaka. Det visade sig dock att det går två parallella stigar ungefär halva sträckan vilket mildrade tristessen betydligt. När man går uppåt mot Sododalsstugan missar man lätt där stigen delar sig (ungefär här 62°17'21.75"N, 13°26'50.30"E) men på andra hållet viker det av en spång från huvudstigen med en skylt med vandrare på som är svår att missa (ungefär här: 62°17'24.50"N, 13°29'35.40"E)

Men visst, om det i första hand är en ren vandringstur ni är ute efter där ni vill ta er framåt en viss etapp varje dag så är det nog inte Sonfjället ni ska välja.
 
Du kan inte gå upp på platån precis vid Njupeskär, men du behöver inte gå mer än kanske 500 meter tillbaka för att nå stigen som går runt och upp. Har för mig den startar vid rastskyddet precis innan fallet.
 
Töfsingdalen

Om ni går vid Grövelsjön vill jag varmt rekommendera att gå till Töfsingdalens nationalpark över långfjället från fjällstationen. Dels fantastisk känsla när man börjar komma ner bland gammelskogen innan storån och dels är själva nationalparken väldigt spännande i sig. Finns väldigt fina vindskydd med tältplatser och massor med ved precis vid storån. Borde kunna kombineras med en tur runt sjön om det blir för klent att bara gå dit. Storvätteshågna ligger ju nästan "på vägen" med.
 
Som snurte skriver så går man upp på platån några hundra meter före fallet, en variant på tur kan då vara att man går fram till fallet och tittar, går tillbaka till vägskälet och sedan viker av upp på platån, har för mig att det var ganska brant upp och sedan en ganska stenig sektion direkt när man kom upp. Väl däruppe finns det flera leder så det är bara att komponera ihop en slinga som blir lagom lång, man kan även komma ganska nära fallet där uppe. När man sedan skall gå ner igen kan man göra det sydost om fallet så att man kommer ner närmare naturum.

Vid Njupeskär vet jag att man i alla fall förra året körde någon form av "spökvandring" på kvällen, det kanske en 9-åring tycker är spännande. (eller blir så rädd att tältning inte är aktuellt ;-) )

Njupeskär är fint och sevärt men då själva fjället mer eller mindre är en platå är det i sig inte speciellt spektakulärt, då kan t.ex. Grövelsjön vara bättre på det viset. Där finns gott om alternativ, både på svenska och norska sidan, vet inte hur länge de kör båten men man kan ju eventuellt börja med att åka båt över sjön och sedan ta valfri omväg tillbaka.

Väljer du någon av dessa så kommer du troligen se en del folk runt anläggningarna men inte så det upplevs som mycket folk (möjligen att det kan vara folktätt runt njupeskär mitt i semestern), så fort man kommit bort från anläggningens närområde blir det väldigt glest på leden enligt mina erfarenheter.

Övriga alternativ i närområdet har jag inte koll på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ripnils Var vandra 4 dagar v 24? Fjällvandring 8
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
JensBond 7 Dagar vandring + Kebnekaise Fjällvandring 58
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Vanish Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar? Fjällvandring 19
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
kjpil Färdbeskrivning nybörjarrutt i Sarek. 5-7 dagar. Fjällvandring 11
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...