24% ättika på klätterrep

En tappad ättiksflaska (24%) här hemma ledde till en hel del rabalder nyligen. En lite mer kritisk detalj som blev usatt för ättikan var mitt klätterrep. Det hann väl "sitta i" i ~30 sekunder innan jag lyckades få in det i duschen och börja spola och blötlägga och dona.

Är det någon som kan säga något om hur 24% attika påverkar ett klätterrep när tiden som repet är exponerat är så kort?
 
Jag skulle inte tro att nån kan det faktiskt.

Nu har jag i och för sig inte ens besvärat mig att kolla hur surt 24% ättika är, men det finns dåligt med underlag för att göra bedömningar av den typen du exemplifierar.

Vad man kan säga är att i stort sett alla repbrott som dokumenterats, har berott på antingen en skarp kant som skurit av repet - eller syraangrepp.

24% ättika i 30 sekunder är kanske rätt lindrigt - men jag skulle nog ha svårt att släppa tanken på att det skadat mitt rep, och dessutom måste du varje gång nån annan ska klättra på det redogöra för läget och din kamrat ska ta ställning osv... Det känns som om du skaffat dig ett fint rep att bogsera bilen med...

(Beträffande tidsfaktorn kan jag säga att jag förstört ett antal jeans med batterisyra i min ungdom. Det var även så att när jag insett vådan av att få stänk av batterisyra på brallerna (men inte insett att man inte skulle hantera bilbatterier i andra kläder än såna som det fick gå hål på...), och skyndade mig att skölja byxor som jag fått stänk på, så hjälpte aldrig detta. Bomullstyget tålde inte att få stänk av batterisyra och det gick alltså inte att skölja bort det ens efter kort tid (minuter).)
 
Det känns som om du skaffat dig ett fint rep att bogsera bilen med...

Om jag ändå hade en bil att bogsera med repet...

Jag kan tillägga att 24% ättika har ett pH på ca. 2 enligt mina efterforskningar. Och det verkar som att ättiksyra reagerar riktigt dåligt med nylon. Jag har i alla fall kontaktat en kemist jag känner och reptillverkaren för att se om de har något att säga.

Blir kanske till att göra en dörrmatta av repet helt enkelt. Så svinigt att sånt här ska hända när man verkligen inte har pengar till att köpa nytt rep också.
 
Nu har ju inte jag med saken att göra, men litet nyfiken blir man ju på vad ättikan hade att göra så nära repet. Funderar på risker man inte tänker på ...
 
Nu har ju inte jag med saken att göra, men litet nyfiken blir man ju på vad ättikan hade att göra så nära repet. Funderar på risker man inte tänker på ...

Det är väl ganska solklart? Han blandar ättika med tre dussin ägg halvvägs upp för The Nose för att göra äggost. (jag tror man gör äggost med ättika och tre dussin ägg).
 
Hade du använt ett rep som du vet har fuktats i bensin eller olja??

Nu är 24% ättiksyra ganska utspädd, men det många inte tänker på är att organiska syror som myrsyra, propionsyra och ättiksyra i torr, vattenfri form är väldigt elak mot många plaster och elaster, inte som syra utan just som organisk lösningsmedel.

När man tex. skall lösa upp epoxiingjutningar av elektronik så kan man använda ättiksyra med låg vattenhalt - det har jag själv gjort. - och är något som inte bensin biter på hur länge man än väntar...

Torra organiska syror av ovan nämd sort droppad på hud märks inte och obehandlat ger också mycket svåra syrabrännskador då det går djupt in i huden som liknande mycket lättflytande olja ala bensin och först långt inne i huden, späds ut av kroppsvätska i tillräcklig grad och börja verka som syra - detta ger jättesvåra syrabrännskador i bra mycket värre klass än skador från koncentrerade mineralsyror (salt, svavel och salpetersyra) då de med brännande och svidande larmar i tid innan det blir djupa skador - det är egentligen bara en syra man skall vara ännu mer försiktig mot och som heller inte larmar - fluorvätesyra, där räcker det med några droppar på huden som inte tas hand om i tid för att vara livshotande akut upp till en vecka efter exponeringen och ger kroniska skador som urkalkning av skelett och pajade njurar mm.

---

tyvärr - jag skulle betrakta repet som osäkert efter detta då även om du spolade av snabbt så fick du inte bort det som hade sugits in i repet och dess fibrer på säkert flera timmar, jag vet ju vad konc. ättiksyra gör med epoxi...
 
Nu har ju inte jag med saken att göra, men litet nyfiken blir man ju på vad ättikan hade att göra så nära repet. Funderar på risker man inte tänker på ...

Det är inte alls så komplicerat, jag bor i en etta och klätterrepet låg längst ner i en öppen garderob i "vardagsrummet". Strax intill tappade jag en hel flaska ättika som gick i bitar och innehållet, ja, det kan du nog lista ut själv! Som det är nu är jag glad att resten av mina klätterprylar (alla slingor etc) låg något högre upp i en vattentät ryggsäck och att mattan klarade sig utan att få en rejäl fläck.

[...]
tyvärr - jag skulle betrakta repet som osäkert efter detta då även om du spolade av snabbt så fick du inte bort det som hade sugits in i repet och dess fibrer på säkert flera timmar, jag vet ju vad konc. ättiksyra gör med epoxi...

Det är ungefär vad "min" kemist sa också, så jag har kommit fram till att det är kassering av repet som gäller.
 
Hade du använt ett rep som du vet har fuktats i bensin eller olja??

Jag skulle vilja påsrå att det är mycket bättre med bensin eller olja på ditt klätterrep än ättika. Såg några tester på BDs hemsida för nåt år sedan, där de i princip sa att olja och bensin var ganska ok, men att urin försvagade nylon betydligt mer. Normalt sett brukar jag tycka att mycket snack om tappade karbiner och bensin på rep är nonsens, men jag tror inte att ättika är bra! Jag är ingen expert, men mitt råd är definitivt att du inte ska använda repet.
 
Senast ändrad:
Som nämndes ovan så är tex bensin ganska ofarligt för nylon, men syror är det riktigt dåliga.
Ska man generalisera så ska all nylon kasseras efter kontakt med syror...
men...
Tester som gjorts visar att ättiksyra inte reagerar nått nämnvärt med nylon vid rumstemperatur.
 

Bilagor

  • del av annex j.jpg
    del av annex j.jpg
    53.1 KB · Visningar: 1,525
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.