.222 Remington

Har planer på att skaffa en studsare speciellt till toppfågeljakten. Är det nån som har erfarenhet av .222 Remington.. bra,dåligt
är den bra till räv? O.S.V
 
Hej

Jag har en Brno .222 och jag ar valdigt nojd
med den. Kulbanan ar rak och den ar smidig
att ha med sig. Dock har jag bara skjutit
hare med den.

Jag har bara haft jagarexamen i drygt ett ar
men jag har lang erfarenhet av skytte, och
jag kan rekommendera en .222 remington.

Halsningar

Hakan Nyman
 
222:an duger fint§

Bra kaliber för både toppjakt och den duger säkert toppen till räv... Se till att ha en halvmantlad alt. hålspetsammunition så du får bra sår, räven är ju inte hårdskjuten men den är inget vilt man vill skadskjuta!!
 
Jag har haft en .222R och skulle inte rekommendera den.
Den förstör mycket och jag/vi som haft den har alla lagt den på hyllan och jagar nu med andra kalibrar.

Till skogsfågeljakt med trädskällare använder vi .22WM och till toppfågeljakten 6.5x55.

Jag skulle starkt rekommendera en 6.5x55 framför .222, det är en mer allroundkaliber som ger mindre köttförstöring.
 
Test005; sa:
Jag har haft en .222R och skulle inte rekommendera den.
Den förstör mycket och jag/vi som haft den har alla lagt den på hyllan och jagar nu med andra kalibrar.

Till skogsfågeljakt med trädskällare använder vi .22WM och till toppfågeljakten 6.5x55.

Jag skulle starkt rekommendera en 6.5x55 framför .222, det är en mer allroundkaliber som ger mindre köttförstöring.
.222 Rem är inget problem om man bara väljer rätt kula och rätt laddning.

Välj en bra helmantelkula och ladda till moderat utgångshastighet. Det är ingen konst att åstadkomma ammunition som har lägre utgångshastighet än fabriksladdad 6,5x55.

Om vi jämför två kulor med samma anslagshastighet och med motsvarande konstruktion, en .222 och en 6,5x55, så är det väl ganska klart att .222:an inte kan vara en värre kättförstörare än 6,5x55.

Alla helmantelkulor lämpar sig dock inte för jakt på ätligt vilt i alla fall. Vissa kulor, tex. kulor avsedda för cal.223 militär ammunition, är så baktunga att de välter omedelbart vid en träff (ett sätt att kringgå förbudet på halvmantelkulor i militär ammunition). Har men sedan laddat en dylik kula till max utgångshastighet, blir det garanterat ingenting kvar att sätta i grytan.
 
6,5 kontra 222

Båda kalibrarna är mycket bra men eftersom 222:ans kula slår sönder mer (mina erfarenheter) så skulle jag hellre rekommendera 6,5:an. Den är precis som andra här säger mer allround. Dock är det min högst personliga åsikt. Jag har testat båda och är nöjd med båda men fördrar ändå den grövre av dem. -Lycka till!
 
Jag skulle vilja säga att det har att göra med en balans mellan laddning och skjutavstånd. En hårt laddad halvmantel är ypperlig till kråkjakt, men på kort håll till matvilt skulle jag nog se till att ha en mer moderat laddning. Far min använder sin 222 till toppjakt med gott resultat - dock skall väl sägas att den första orren var i det närmaste färdigurtagen efter skott... för kort håll för den laddningen, tror skotthållet var circa 35m. Tror han mumlade om att ladda ner, men jag var väl skeptisk till detta då ammunitionen skjuter oförskämt bra (jag håller femkronan med fem skott från 200m (liggande) med den kombinationen av bössa och skott).

Det är ju en trevlig patron ur rekyl- och skjuthänseende så jag vill absolut rekommendera den om man har möjlighet att skräddarsy sina laddningar - (läs: om man handladdar). Jag vill inte avråda ifrån den om man bara vill skjuta fabriks, men då kanske man skall vara litet mer försiktig gällande skjutavstånd.

//Jeobald
 
Jeobald; sa:
Tror han mumlade om att ladda ner, men jag var väl skeptisk till detta då ammunitionen skjuter oförskämt bra (jag håller femkronan med fem skott från 200m (liggande) med den kombinationen av bössa och skott).
//Jeobald

Grym prestation, skulle vara kul att veta lite mer bakgrundsinformation. Exempelvis vad du har för vapen, hur många vindflaggor, laddning, kula, sikte osv.
 
_Erik_; sa:
Jeobald; sa:
Tror han mumlade om att ladda ner, men jag var väl skeptisk till detta då ammunitionen skjuter oförskämt bra (jag håller femkronan med fem skott från 200m (liggande) med den kombinationen av bössa och skott).
//Jeobald

Grym prestation, skulle vara kul att veta lite mer bakgrundsinformation. Exempelvis vad du har för vapen, hur många vindflaggor, laddning, kula, sikte osv.

Inte mycket till prestation... håller ju bara i skaftet, dessutom på bana och utan nervpress - har inga som helst illusioner om att kunna reproducera resulatet under jakt (vilket är anledningen att man vill ha ett system - vapen, ammunition, sikte - som är så bra som möjligt i sig själv så att man åtminstone kan stryka den anledningen till ett dåligt skott)... Då är det mycket häftigare att klämma in sista finalskottet - stående - i tian från 300 m. (Detta var på den gamla nationella tavlan, de har ju bytt... hur det är jämfört med sportskyttet vet jag inte, men tror att de har den "riktiga" tavlan - ett gäng år sedan jag slutade med långbösseskyttet) Minns fortfarande känslan... allt kändes rätt, visste det var en tia redan innan markering - det perfekta skottet!

Nåväl, det var inte det det här skulle handla om.
Bössan är nu inte min, utan min fars, så mina uppgifter är litet knapphändiga och tagna ur minnet. Det är en sako vixen i vad man skulle kunna tro är en de lux-variant. Laddningen *tror* jag är normas 3.2 grams blyspets framför en lämplig mängd finskt krut, typ N120 nära rek. maxladdning, eller så... Litet osäker på krutsort dock enär jag inte besökt laddverkstan på mycket länge och därigenom har litet svårt att minnas vad som står på hans krutdunkar - mina har jag benkoll på, men utöver det blev det svårt.

Siktet... tja... inte billigast möjliga skräp i alla fall, men kan inte riktigt minnas var det var... 40 mm objektiv och duplex är väl ungefär vad jag minns... 9 eller 12 ggrs max förstoring, 1" tub - säger inte ett förb***** jota, eg., men det är det enda jag minns.

Ang. vindflaggor så är det tramsigt (läs: trevligt om det hade funnits), men banan ligger ganska skyddat. Dessutom väljer man väl om möjligt dag efter väder? Inskjutning på en inte alltför ofta använd bana kan man ju ta när det passar såväl tids- som vädermässigt :)
 
Hej

Jag har en 222:a och använder den på toppfågeljakt och det tycker jag funkar hur bra som helst med rätta ladningarna och rätt kula, dock så skall man kanske inte skjuta på kortare håll än 80-100 meter då kan det bli lite köttförstöring men det är ju väldigt sällan det bli dom hållen då det gäller toppfågel. Det är ju heltklart att rekomendera att handladda, detta gäller väl i och för sig alla kalibrar då man kan få bätter möjligheter att välja utgångshastighet plus att man får bättre precition då man kan testa sig fram till lämpliga laddningar. Jag har tyckt att 222:eek:rna överlag har bra precition och är lättskjutna gevär med liten rekyl, den som jag har en Remington 700 sätter skotten konstant inom en klistelapp på 100 meter och ca en tum på 200 meter då jag skjuter med handladdade skott. Om man skall ner på kortare håll och jaga med tex trädskällare rekomenderar jag 22 hornet en bra kaliber som är billig att skjuta om man har möjlighet att laddar själv, billigare att ladda än att köpa än 22 WM, dock är det väldigt dyra skott om man köper fabriksladdat och fabriksskotten brukar vara lite si och så med precition. Jag vet även dom som har laddat ner 222:eek:rna och då använt sig av 45gr helmantelkulorna som finns till 22 hornet. Jag tycker i alla fall att det är bra bössor och att dom funkar bra till toppfågel, om jag i dag skulle köpa en grövre bössa för att ha som allrund till fågel, älg m.m skulle jag i alla fall inte satsa på en 6.5:a utan gå på en 308 Win. Då kan man få en bössa med kort låda vilket är lättare att repetera med och om man har rätta kontakterna så kan man ju få tag på billig (gratis) övningsskott men kolla i sånt fall att kronskotten går att ladda i bössan som vanligt utan att oljas eller andra vansiniga grejer som folk brukar göra. Detta är mina åskiter om denna kaliber, sen är det väl som med allt det handlar mycket om tycke och smak.
 
Gubbril; sa:
Har planer på att skaffa en studsare speciellt till toppfågeljakten. Är det nån som har erfarenhet av .222 Remington.. bra,dåligt
är den bra till räv? O.S.V


"222" (Försvaret, NATO använder "223" DVS NÄSTAN "222")

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"222" ÄR SPECIELLT FRAMTAGET TILL KRÄVANDE JAKT:
TOPPFÅGEL M.M., OCH ÄR BEPRÖVAD.
Dvs. FLACK KULBANA, SOM ÄR VIKTIGT VID TOPPFÅGEL.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"222" GÅR/ÄR BRA TILL ALL JAKT. DÄREMOT ÄR DEN INTE
TILLÅTEN TILL ALL JAKT ( KLASSAD SOM KALSS 2, DVS UPP TILL RÅDJUR )


AVÄNDER SJÄLV ETT "SKANDINAVISKT/NORDISKT ELDRÖR" TILL MIN 222:a.
[Ändrat av vibbe 2006-11-28 kl 13:41]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
simonforsberg remington rolling block 1870 Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.