-20 förstärkningsplagg till frusen

Tror den north face suiten och andra "riktiga" overaller har en klassisk "buttflapp" XD Så toa blir nog smidigare för mig som tjej än man tror då. :D

Kör vattenflaska på våren/hösten, men dock vaknar man alltid efter 3-4 timmar senare av att vattnet inte är varmt nog längre och så behöver man koka om :( Kroppen slutar typ utstråla värme själv. Riktigt skumt.. Men men.

hittade en av ett företag som heter "Thuleexpedition", dom verkade kunniga och med många nöjda kunder. Inte så dyrt och utbildar från nybörjar nivå även med skidorna. Även om jag åkt längdskidor 2 gånger är det nice att få en rundad utbildning.
Hrm. Näh då är det inte lätt.

Okej inte hört så mycket om, men va bra att det låter som det passar.

Även om du inte ville ha tips på mat: har du testat gå över på enbart fettintag under en längre period? Så du ställer om kroppen att förbränna det istället för kolhydrater?

• Gilla
Reactions: Imp
Hrm. Näh då är det inte lätt.

Okej inte hört så mycket om, men va bra att det låter som det passar.

Även om du inte ville ha tips på mat: har du testat gå över på enbart fettintag under en längre period? Så du ställer om kroppen att förbränna det istället för kolhydrater?

Fick upp dom på FB, trodde först det var Thule"Thule" som börjat göra resor likt Norröna m.m men var något annat. Har försökt hitta likande ett tag, både inom Scouterna och Friluftsfrämjandet (uppvuxen i scouterna) och andra ställen men inte hittat något som passar. Och är helt okej med att betala om jag får kunskaperna istället för att vara en nyhet iframtiden XD
Men har du eller någon annan tips på något liknade dela gärna!

Inget jag testat, men när jag äter fettare mat typ "fastnar den i halsen". Inte aktivt, men du vet när man äter något och känner att man inte kan tugga eller svälja och kroppen typ säger Nej till maten. Är inte kopplat till att vara mät eller så, för kan äta upp salladen eller ser till att jag äter en frukt istället för resten av maten. Bara att när det är fettare mat går det inte alltid ner. Men kanske är värt att titta in på och se om det finns någon sån mat man kan äta då och då.. Tack!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Fick upp dom på FB, trodde först det var Thule"Thule" som börjat göra resor likt Norröna m.m men var något annat. Har försökt hitta likande ett tag, både inom Scouterna och Friluftsfrämjandet (uppvuxen i scouterna) och andra ställen men inte hittat något som passar. Och är helt okej med att betala om jag får kunskaperna istället för att vara en nyhet iframtiden XD
Men har du eller någon annan tips på något liknade dela gärna!

Inget jag testat, men när jag äter fettare mat typ "fastnar den i halsen". Inte aktivt, men du vet när man äter något och känner att man inte kan tugga eller svälja och kroppen typ säger Nej till maten. Är inte kopplat till att vara mät eller så, för kan äta upp salladen eller ser till att jag äter en frukt istället för resten av maten. Bara att när det är fettare mat går det inte alltid ner. Men kanske är värt att titta in på och se om det finns någon sån mat man kan äta då och då.. Tack!
Förstår precis, (gällande maten) hade själv liknande problem med att få ner maten för några år sen.) Men det försvann, kan varit stressrelaterad. (För mig)

Ska jag vara egoist skulle jag säga att jag finns. (Har eget företag, med tanken på just det kurs-segmentet. Sommar som vinter. Kräver dock en del ekonomi för att göra det som jag vill göra det. O sen hade vi pandemin, o lite annat personligt som kom i mellan.) O annars har jag en "kollega", som gör det samma/liknande men här i Sverige.
("Nyhet i framtiden")?

Värme på vintern börjar med förstärka mellangärdet eller hela benen.
Löst sittande byxor med tjocka isolerig utifrån årstid.

Kläder på överkroppen är reglerventilen.

• Gilla
Förstår precis, (gällande maten) hade själv liknande problem med att få ner maten för några år sen.) Men det försvann, kan varit stressrelaterad. (För mig)

Ska jag vara egoist skulle jag säga att jag finns. (Har eget företag, med tanken på just det kurs-segmentet. Sommar som vinter. Kräver dock en del ekonomi för att göra det som jag vill göra det. O sen hade vi pandemin, o lite annat personligt som kom i mellan.) O annars har jag en "kollega", som gör det samma/liknande men här i Sverige.
("Nyhet i framtiden")?
Skönt att det försvann för dig! Har haft problemet sedan jag var liten, får hoppas att det inte är stressrelaterat :)

Spännande! Tråkigt att pandemin försvårade saker men ska ha det i åtanke till när äventyret väl är dags. (behöver köpa in allt först) Är ganska trygg på sommarfjällen, mest vinterfjällen jag inte kan.

Nyhet i framtiden = har ju vart en del på nyheterna efter pandemin om oförberedda som ger sig ut på fjällen utan kunskaper. Så man vill ju var en sån nyheter när man vet med sig att man inte har kunskapen än.

Värme på vintern börjar med förstärka mellangärdet eller hela benen.
Löst sittande byxor med tjocka isolerig utifrån årstid.

Kläder på överkroppen är reglerventilen.
Problemet blir när man genererar för lite värme för att hålla sig varm när man är stilla. Förutom el uppvärmda plagg är kroppen den ända värmegeneratorn du har och kläderna är där för att hålla värmen. Jag har inte helt förmågan att vara värmegenerator. September till maj har jag underställ, även om jag är inne hela dagen. Så gäller att hitta bra plagg som tillhandahåller den lilla värmen jag kan generera. Och eventuellt får hjälp av elprodukter eller varmvattenflaska. Marmots dun overall har en ficka just för sånt! Så den är verkligen intressant!

Skönt att det försvann för dig! Har haft problemet sedan jag var liten, får hoppas att det inte är stressrelaterat :)

Spännande! Tråkigt att pandemin försvårade saker men ska ha det i åtanke till när äventyret väl är dags. (behöver köpa in allt först) Är ganska trygg på sommarfjällen, mest vinterfjällen jag inte kan.

Nyhet i framtiden = har ju vart en del på nyheterna efter pandemin om oförberedda som ger sig ut på fjällen utan kunskaper. Så man vill ju var en sån nyheter när man vet med sig att man inte har kunskapen än.
Ah oright, du tänker så. Nä det är en bra utgångspunkt.
Du behöver inte köpa allt från scratch första gången. Kolla hyr och låna? Blir jävulusiskt dyrt framförallt om du inser att du inte vill hålla på sen.

Ja det skiljer ju sig en del mellan sommar o vinter. På vissa sätt är det enklare vintertid och "lättare" men inledningsvis är det en del "extra" att ha koll på. Låter som du har rätt mindset i utgångspunkten iallafall. 👍

Problemet blir när man genererar för lite värme för att hålla sig varm när man är stilla. Förutom el uppvärmda plagg är kroppen den ända värmegeneratorn du har och kläderna är där för att hålla värmen. Jag har inte helt förmågan att vara värmegenerator. September till maj har jag underställ, även om jag är inne hela dagen. Så gäller att hitta bra plagg som tillhandahåller den lilla värmen jag kan generera. Och eventuellt får hjälp av elprodukter eller varmvattenflaska. Marmots dun overall har en ficka just för sånt! Så den är verkligen intressant!
Jag vet inte om det går att vänja sig lite vid kyla. Jag upplever det subjektivt möjligt tilll liten del. De vintrar jag varit mycket ute så tycker jag efter ett tag att jag fryser mindre givet samma kläder och omgivning.
Skämmer du bort dig med underställ redan på sommaren?
Jag vet inte om det finns vetenskap som stödjer detta tänk.
TIll viss del kan man också välja att förhålla sig till upplevd kyla men man ska såklart inte ignorera kropppens signaler så man förfryser sig. Jag tyckte det var kallt att stå blöt efter duschen och vänta på simträning men bestämde mig för att inte tänka på det och efter några veckor så bekom det mig inte längre.

/Patrik

Det är en skillnad på värmehållning beroende på kön.
90% av mina kvinnliga bekanta är frusna av sig.
Kvinnokroppen är byggd så att den samlar all värme till bålen.
Ingenting lämnas till lemmarna utanför bålen.
Efter sjukdom som exempelvis cancer så kan det ändras i vissa fall.
Jag är man men jag har frusit. Min räddning vintertid har varit min för temperaturen överdimensionerade sovsäck.
Komforttemperaturen under bar himmel är -20°C vilket gissar jag är -30°C i tält med liggunderlag som klarar -40°C.
I de situationer där jag blivit rejält nedkyld så har jag stängt sovsäcken helt i flera minuter och sedan kokar jag. Efter det så är jag mer än uppvärmd och får sova med öppen dragkedja.
Hur mina kvinnliga bekanta skulle fungera i tält vet jag inte då de finner mitt liv fascinerande men otänkbart för dem själva.
En av dem föreslår varje år att hon skall bo med mig en månad i tältet för att prova på det livet. Varje gång det närmar sig att göra det så kommer hon alltid med någon nonsens undanflykt för att slippa trots att det alltid är hon själv som föreslår det varje gång.

När det kommer till att ta vara på värme finns det tricket med silvriga nödfiltar och eld.
Gör upp en eld och spänn upp 2 stycken silvriga nödfiltar med elden i mitten.
Avståndet mellan eld och silvrig nödfilt ca 2,5 till 3m. Nödfiltarna skall vara uppspända så att de är riktade mot varandra med elden mellan sig. Utrymmet mellan nödfiltarna blir 20 - 25 grader varmare än utomhustemperaturen. Sist jag kollade så hade biltema stora silvriga nödfiltar för 30kr/st. För fästpunkter på nödfiltarna, ta med 4 runda små kulor för varje nödfilt. Tryck in en kula i ett hörn av nödfilten, gör en strypögla och lägg den runt kulan så att filten omfamnar kulan och du har en fästpunkt som inte tar sönder nödfilten när du spänner den.

• Gilla
Jag vet inte om det går att vänja sig lite vid kyla. Jag upplever det subjektivt möjligt tilll liten del. De vintrar jag varit mycket ute så tycker jag efter ett tag att jag fryser mindre givet samma kläder och omgivning.
Skämmer du bort dig med underställ redan på sommaren?
Jag vet inte om det finns vetenskap som stödjer detta tänk.
TIll viss del kan man också välja att förhålla sig till upplevd kyla men man ska såklart inte ignorera kropppens signaler så man förfryser sig. Jag tyckte det var kallt att stå blöt efter duschen och vänta på simträning men bestämde mig för att inte tänka på det och efter några veckor så bekom det mig inte längre.

/Patrik
Det är fullt möjligt att vänja sig vid kyla precis som kroppen kan anpassa sig till värme. T ex när jag var i Indien och det var vinter där så kunde temperaturen tidig morgon vara 15°C. Då gick många av indierna i tjock tröja, halduk och balaclava. Som kontrast till det kan nämnas när jag var i Mongoliet vintertid. I januari var det -20 - -25°C dagtid och -30 - -35°C nattetid. Jag var nog den mest välklädda i hela landet. Mongolerna gick ofta barhänta eller hade tunna fingervantar, inte alltför tjocka jackor och jag såg aldrig någon med balaclava. När våren kom och det var bara någon enstaka minusgrad dagtid ( och sol som värmde ) såg jag ungar leka utomhus utan jackor.

• Haha

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips