2 pers i ett Laser Competition 2?

Tjena!
Jag hade en fundering inför kommande säsong, det är så att jag införskaffat mig ett Laser competition 2-tält och allt verkar så där superfint som man vill att det skall vara.. men så kom jag in på det där med liggunderlag.. tältet är ju mellan 90 och 105cm brett vilket man kan se på bild här: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=TERRANOVALASERCOMPETITION2
får man in typ 2st exped synmat ul i tältet? vad tror ni är det lugnt? någon som testat? det verkar ju vara på håret. jag hittar inga smalare liggunderlag än 50cm.. de flesta verkar ligga mellan 52-53 ungefär.

Jag äger ett Laser 2.
Min tanke har alltid varit att jag skall ha ett relativt rymligt tält för EN person.

Visst går det att sova 2 personer i det men då skall man vara VÄLDIGT goda vänner. För min egen del hade jag, som mest, kunnat tänka mig att dottern (6 år gammal) hade kunnat få plats.

Två uppblåsbara liggunderlag får INTE plats utan skall ni ha varsett liggunderlag så är det cellplast som gäller så att ni kan lägga dom omlott, alternativt att ni skär till dessa så ni slipper lägga dom omlott.

//Peter

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
haha, ja det är faktiskt min son på 9 och jag i första hand som kommer att sova i det... eventuellt min bror. Jag är ju medveten om att det är ett litet 2 personers tält. det var ju lite det som fick mig att köpa det. för att det var litet och lätt. annars har jag ett big fat frog som funkar om man är två som bär.

så det är klassiskt skumplast som gäller alltså?

Alla

uppblåsbara liggunderlag brukar ha en största bredd om 50 cm eller drygt det.

Bredden på innertältet är enligt skissen snarare 75-80 cm än 90 cm som är största måttet på skissen om jag tolkar det rätt.

Men om du kan tänka dig att använda tältet utan innertält så bör det kunna funka för två med uppblåsbara liggunderlag.

Thure

Bilagor

• L_TERRANOVALASERCOMPETITION2_3.jpg
    L_TERRANOVALASERCOMPETITION2_3.jpg
    28.8 KB · Visningar: 529
nja, jag lade en linjal på skärmen och då fick jag det till att det smalaste var 90 och det bredaste 105cm.

jag ska kolla på det där med kilade.. låter som en möjlig lösning. Det är ju iofs inte HELA världen att köra skumplastvarianter.. men det är ju bättre komfort med uppblåsbart. jag tyckte att komfort och lättvikt lät väldigt mysigt. :)
man kanske inte kan få allt här i världen.

jag får väl sätta upp tältet i vardagsrummet med lite gaffa och viljestyrka och testa. har två thermarest idag, varav det ena är kilat. dock tyckte jag att det var tungt förra året och vill komma ner i vikt.

Jag har använt det tältet vid flera turer och tycker det funkar bra för två. Liggunderlagen hamnar lite omlott men det funkar fint om man inte är klaustrofobiskt lagd. :)

Packningen har väl precis fått plats utanför innertältet, så det är ju bra om den är vattentät.

Jag har använt det tältet vid flera turer och tycker det funkar bra för två. Liggunderlagen hamnar lite omlott men det funkar fint om man inte är klaustrofobiskt lagd. :)

Vad körde du för liggunderlag? "Vanligt" skumplast?

Jag läste om någon som sytt en "korsett" (som han uttryckte det) där man kunde spänna/dra ihop två uppblåsbara liggunderlag så att de smalnade av lite i över och underkant och på så vis gick de in. Känns som att uppfinningshjärnan får flurra vidare på det här.

Jag reste tältet i vardagsrummet på prov och dunkade in mina thermarestunderlag.. ett trail pro som är avsmalnande i nederkant, samt ett trail lite som är "rakt".. det gick men de låg omlott och blev väl inte riktigt vad jag hoppats på.

Det är ju ett tag kvar innan jag ska ut, så jag får fundera lite till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips